Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
snoddasD5 skrev:Bor själv i fjällen har inte nå av det nå säger man ska ha i bilen. Låter som ni ska göra en sjukt stor och farlig resa och väldigt långt när rädd att inte bränslet räcker?????
Exakt. Låter som det är en expedition till världens ände det handlar om. Men Sälen? Kom igen.
av Alexas
Med all respekt men bor man i fjällen och kör i fjällen har man ganska "nära" hem och vänner med allt vad det innebär och då kanske jag inte heller hade förberett något. Har man kört från Skåne är det ganska smart att ha med sig saker som kan vara till hjälp om något oförutsett skulle hända på vägen. Särskilt med en ettåring i bilen.

Nåväl, jag beställde en snöskyffel, startkablar, listskydd samt en bogserlina. Ska kontrollera kylarvätskan samt fylla på med lite motorolja och spolarvätska sen är den nog färdig för avfärd.
av joskarl
Vad är det för speciellt med fjällen? Det finns faktiskt fungerande samhällsfunktioner där också. På vissa områden, t.ex. väghållning, kanske bättre än på andra håll. Jag kan inte komma på en enda pryl som behövs där som inte behövs vid en långresa vintertid i övriga Sverige. En snöstorm i Skåne är inte roligare än en i fjällen.
Användarvisningsbild
av PaNi
Ja jösses. Innan jag läste den här tråden trodde jag att jag var den som mest av alla oroade sig och planerade för alla eventualiteter. Men nu vet jag bättre. :wink:
av Alexas
Haha ja jag har varit i Lindvallen. Jag vet vilka samhällsfunktioner som finns där. Och ja det är inte i alaskas vildmarker. Faktum kvarstår dock att det är bra att ha förberett bilen för att slippa stanna på Statoil och köpa svindyra saker när jag kunde ordnat det innan. Och om jag själv inte behöver hjälp av startkablar, bogserlina och allt vad det kan vara så kanske någon annan behöver det. Det är inte detsamma som att köra mellan Lund - Malmö där det är 5 minuter till närmsta hjälp, oavsett vad det handlar om.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag drog upp en snöräddare ur diket häromdagen, han hade inte fått nån hjälp av sina egna :)

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]