Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
I regel är ju en Mercedes dyrare än en motsvarande Volvo. Får man lov att lägga mer pengar på tillverkningen finns det vanligtvis utrymme för att göra det bättre.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:I regel är ju en Mercedes dyrare än en motsvarande Volvo. Får man lov att lägga mer pengar på tillverkningen finns det vanligtvis utrymme för att göra det bättre.
ja förmodligen,men känslan jag har är att Mercan var mer solid utan missljud.Men det kostar mycket mer att åka Merca än volvo.Frågan är ju om det är värt det.Köper man en ny bil idag och jämför pris kontra kvalitet,vet inte om skillnaden är så stor.Var medlem på Merca forum och folk som köpt nya Mercor tyckte inte kvaliten var som i äldre de haft.Massproduktion tar väl ut sin rätt.Frånsett allt Merca snack,är mycket nöjd med min S80 2,4d chippad till 217 hk 520 nm.Går som ett skott nu och drar ingenting jämför med Mercan :D
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:Det är min känsla att volvon känns plastigare,och att det är lite knirr och knarr,vilket inte fanns i Mercan.Som var fyra år äldre
Kanske också en fråga om exemplar och hur väl man håller efter dem. Min V70 -02 knirrade och knarrade lite när jag just köpt den, ca fem år gammal. Men det mesta av det har jag fått bort. På grov asfalt kan jag ibland fortfarande få lite resonansvibrationer i instrumentbrädan men det är allt. Och min V70 -15 är så här långt knäpp tyst på knarrfronten (peppar peppar). ;-)
om jag hade en bil av årsmodell oavsett märke som inte var utan knarr,så skulle jag klaga tills dom fixa det.Såpass ny bil ska vara knarrfri tycker jag oavsett märke.
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
andersuw skrev:
snepo skrev:Det är min känsla att volvon känns plastigare,och att det är lite knirr och knarr,vilket inte fanns i Mercan.Som var fyra år äldre
Kanske också en fråga om exemplar och hur väl man håller efter dem. Min V70 -02 knirrade och knarrade lite när jag just köpt den, ca fem år gammal. Men det mesta av det har jag fått bort. På grov asfalt kan jag ibland fortfarande få lite resonansvibrationer i instrumentbrädan men det är allt. Och min V70 -15 är så här långt knäpp tyst på knarrfronten (peppar peppar). ;-)
om jag hade en bil av årsmodell oavsett märke som inte var utan knarr,så skulle jag klaga tills dom fixa det.Såpass ny bil ska vara knarrfri tycker jag oavsett märke.
Tycker bara att det är det värsta som finns,knarr gnissel nånstans.För övrigt så känns det som att vägljudet är mindre i volvon ,jämfört med Mercan.Kanske för att motorn var tystare i den.Men det kan jag leva med,drar ju bara hälften så mycket bränsle
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:Bild
sorry att denna kom senare ä första bilden,men det funkade inte förut.Måste ju säga att eftersom jag är inne på min 73:e bil nu.Alla märken har ju sina egna specifika fel.Bästa vore ju om man kunde plocka ihop en bil efter sina egna egenskaper.Merca byggkvalitet volvo säkerhet toyota driftsäkerhet mm
av andersuw
snepo skrev:
sorry att denna kom senare ä första bilden,men det funkade inte förut.Måste ju säga att eftersom jag är inne på min 73:e bil nu.Alla märken har ju sina egna specifika fel.Bästa vore ju om man kunde plocka ihop en bil efter sina egna egenskaper.Merca byggkvalitet volvo säkerhet toyota driftsäkerhet mm
OK. Fast även den där skrynkliga delen är ju knappast äkta läder (vilket jag faktiskt tror motsvarande var i 850) och den blaffiga träpanelen (om det nu är äkta trä) är inte alls min stil. Har åkt i rätt många Mercor av varierande dignitet och inte varit särskilt imponerad av deras interiörer. I dagsläget är de helt omsprungna av Volvo på den punkten enligt min smak (men visst det är en smaksak ;-) ). Jag har inga bilder på just dörrsidorna på min -02a eftersom jag aldrig intresserat mig särskilt för dem, men de skymtar åtminstone fram på den här bilden. Inte ett dugg sämre utan snarare bättre i mina ögon. ;-)

Bild

EDIT: Hittade av en slump en ren dörrbild också. Inte tagen för att framhäva dörrens charm utan som ren dokumentation efter dörrbyte. Dessutom en bakdörr snarare än en framdörr. Men här är den i alla fall. Detta är en dörrsida som är väsentligt mer i min smak än din Mercadörr utan att jag för den skull blir direkt upphetsad av att titta på den. ;-)

Bild
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:
OK. Fast även den där skrynkliga delen är ju knappast äkta läder (vilket jag faktiskt tror motsvarande var i 850) och den blaffiga träpanelen (om det nu är äkta trä) är inte alls min stil. Har åkt i rätt många Mercor av varierande dignitet och inte varit särskilt imponerad av deras interiörer. I dagsläget är de helt omsprungna av Volvo på den punkten enligt min smak (men visst det är en smaksak ;-) ). Jag har inga bilder på just dörrsidorna på min -02a eftersom jag aldrig intresserat mig särskilt för dem, men de skymtar åtminstone fram på den här bilden. Inte ett dugg sämre utan snarare bättre i mina ögon. ;-)

Bild

EDIT: Hittade av en slump en ren dörrbild också. Inte tagen för att framhäva dörrens charm utan som ren dokumentation efter dörrbyte. Dessutom en bakdörr snarare än en framdörr. Men här är den i alla fall. Detta är en dörrsida som är väsentligt mer i min smak än din Mercadörr utan att jag för den skull blir direkt upphetsad av att titta på den. ;-)

Bild
Den dörrsidan ser bättre ut än min s80.Jag tycker att plasten på framdörren är "plastig"Den stora delen som är fram,mot instrumentpanelen.För övrigt så är det okey.Jag gillade mercans inredning,vet inte om det var äkta trä.Jag har ingen aning om nyare mercor kontra volvo.Såg nya xc90 inuti,den var fin
Användarvisningsbild
av snepo
det är väl som du sa tidigare,det var mjukare plast förr.Det är ju synd för de som köper nya bilar,och det börjar knarra.I en äldre bil an man acceptera det,fast det är irriterande.Dra på stereon högre som nån sa

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]