Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej igen. Det är bara fysik. Om du har en motor med 2,4 L volym och du har 2 bars tryck, har du dubbla luftmängden jämnfört med en sugmotor, dvs. En 2,4 L turbomotor med 2 bars tryck motsvarar en 4,8 L sugmotor.

Visst - det är skillnad på när och hur motorn ger sin effekt men maxeffekt på de 2 motorer borde vara samma.

Ska testa min egen D5 (polestar chippad) med obd2 och DashBoard Command imorgon. Återkommer med ladtryck.
Användarvisningsbild
av EjS
Nu har jag testad. Både lilla och stora turbon ger runt 1,5 bar med full gas i 3:an och 4:an. Har inte försökt 1:an och 2:an som har momentbegränsning. Där borde trycket vara lägre.

Jag åkte med tung släp så varvet inte gick upp för snabbt.

Kolla screendumps:
Bild
Bild
Bild
av KnotVillage
EjS skrev:Det är 205 hk original, 225 hk med Polestar.
Kollar inte förbrukningen så noga. Ligger på runt 0,9L

Du har inte tänkt på att den tvärstannar på 1.5 bar? Testade det på min idag, den visar inte över 1.5 bar. Antingen är det gjort så eller så är det en bugg. Din laddar som sagt 1.8 original med en boostfunktion, kanske inte lika hög som på 215hk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KnotVillage skrev:
EjS skrev:Det är 205 hk original, 225 hk med Polestar.
Kollar inte förbrukningen så noga. Ligger på runt 0,9L

Du har inte tänkt på att den tvärstannar på 1.5 bar? Testade det på min idag, den visar inte över 1.5 bar. Antingen är det gjort så eller så är det en bugg. Din laddar som sagt 1.8 original med en boostfunktion, kanske inte lika hög som på 215hk.
Samma här, från 1500 rpm till rödgränsen så ligger den bergfast på 1,5 bar även med polestar 230 på alla växlar.

Det är obd + torque light. Är det felvisning

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]