Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Perra83 skrev:Ja valde till både reservhjul och domkraft. Får ja då två domkrafter?
Förhoppningsvis är Volvo smarta nog att ta bort den överflödiga domkraften och ge dig 120 kr rabatt. :D Men det är en miss i "Bygg din Volvo" att man kan beställa båda. Det borde dyka upp ett meddelande om att domkraft utgår om du beställer reservhjul inklusive domkraft.
av Anders Classic
Kanske är en affärside att tillverka jack pads som passar olika bilmodeller. Någon skrev att det funkar med en jack pad men det är jag tveksam till. Jack paden bör i så fall passa i lyftpunkterna. Googlade lite på det och såg någon som lagt ett spår i något som liknade en större puck.
av dannesk
Jag har kört med puck med spår i på min V70 på främre lyftpunkten och det slutade med att den böjde upp plåten vid urtaget vid lyftpunkten. Fattar inte varför de lägger in en tjockare förstärkningsplåt vid lyftpunkterna som jag sett på t.ex. Passat Alltrack.
av thewhitecar
Hej
Köpte min 2015-såg inte att detta saknades/gick att beställa separat

Däcklagning-jovisst men hur ofta har man "pyspunka" i dag

Köpte ett "spare" däck samt en domkraft och kompletterade med detta !

Sitter även plastkåpor över hjulmuttrarna -som man plockar bort med medlev ."pincett"
Tillhör den "utdöende" skaran som byte däck själv och skruvar åt manuellt !

Känns ganska tryggt med "spare"-och hoppas man slipper stå vid väggrenen och försöka ringa bärgare !!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag lyfter med en Biltemadomkraft, 15818. Den är specificerad 2,5 ton och lyfter lätt ett hjul i taget på min XC70. Dessutom har den tillräcklig lyfthöjd för en XC70 också. Det är lite si och så med en del andra typer. Ändå är den låg nog att gå under små bilar också.
av prahna
Jag valde bort reservhjulet. Varför ligga och släpa på denna extra vikt mil ut och mil in när man har VOC. Dessutom är ett reservdäck bara ok i 50km sträcka och då kan det kvitta....
Är dessutom inte AWD kinkiga för om man kör olika däck?
av andersuw
prahna skrev:Jag valde bort reservhjulet. Varför ligga och släpa på denna extra vikt mil ut och mil in när man har VOC.
1. Du slipper vänta på bärgning. Det kan ju ta ett bra tag innan bärgaren kommer beroende på var du är.
2. Du slipper vänta på att få däcket lagat. Det kan ju också ta en stund, särskilt om verkstaden hunnit stänga för dagen eller det är helg.
3. Du slipper ersätta ett totalkvaddat däck med ett nytt som inte stämmer med vad du redan har. Det är ju inte särskilt sannolikt att den verkstad du hamnar hos har precis dina däck hemma.
prahna skrev:Dessutom är ett reservdäck bara ok i 50km sträcka och då kan det kvitta....
Vad har du fått det ifrån? Det finns ingen sträckbegränsning för Volvos nödhjul, bara en hastighetsbegränsning till 80 km/tim. Jag körde hem min 745:a med nödhjulet från Polen en gång. Gick hur bra som helst. Det tog förstås lite längre tid än det annars skulle gjort men inte mycket. Och jag kunde sedan ersätta mitt kvaddade däck på rätt sätt när jag kom hem.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]