Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Det slutade med att jag köpte begagnade i bra skick. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV blev det alltså. Gav 3800 kr för en uppsättning med 7 mm kvar av mönstret och cecino-fälgar (samma som jag har nu). Det får anses vara ett bra köp. Ska slänga ut mina på blocket ikväll så förhoppningsvis blir det ingen stor förlust :)

BildBild
av Alexas
Kan tillägga att de nya fälgarna har duktigt med lackbubblor på insidan därav priset. Det va en äldre herre som sålde de som troligtvis aldrig tvättat dem (fick skrubba länge+färgrengöring x2). Men med tanke på att fälgarna varken är särskilt unika eller exklusiva så valde jag att köpa de ändå och ha bra däck istället för fälgar utan kosmetiska defekter.
av Alexas
Första känslan med Nokian-däcken är att de är hårdare i gummit än Continental. Bilen upplevs något stötigare med rek däcktryck, men absolut inom rimlig nivå. Ljudnivån tycker jag är densamma, kanske något lägre.
av Hertsh
Jag har Nokian Hakka R2 SUV och de är usla på blöt och torr vägg. Maken till hala och sladdriga däck har jag aldrig kört. Michelin x-ice och Continental (kommer inte ihåg modell för det var för 5 år sedan) var mycket bättre. Mina däck är nya så vintergrepp har jag inte provat.

Jag kör på 18" till min XC60.
av Alexas
Hertsh skrev:Jag har Nokian Hakka R2 SUV och de är usla på blöt och torr vägg. Maken till hala och sladdriga däck har jag aldrig kört. Michelin x-ice och Continental (kommer inte ihåg modell för det var för 5 år sedan) var mycket bättre. Mina däck är nya så vintergrepp har jag inte provat.

Jag kör på 18" till min XC60.
Det va det man kunde se i testerna också. Hakka R2 klarade sig väldigt bra i vinterväglag men på blött underlag kom de efter.
av Alexas
Kan tillägga lite igen då efter att ha kört de lite mer.

Däcket låter lite märkligt runt 90-100 km i timmen. Och det är bara där. Efter/innan den hastigheten är det väldigt behagligt. Och efter att ha läst lite recensioner verkar fler få samma fenomen. Här är från Nokians norska sida: "Liten minus ved dekket er at det romler/støyer veldig på bar asfalt 80-100 km".

Det är ett svagt, dovt lågfrekvent ljud. Inget som stör då det bara är vid den specifika hastigheten och ganska lågt men kan vara bra att veta.
av Alexas
Nu när vintern tillfälligt är på besök i Skåne har jag varit ute och testat vinteregenskaperna på de nya däcken. Och resultatet är fantastiskt! Idag drog jag släp varpå släpet va omgärdat av snömassor och mina framdäck stod på is. Inga problem! Med lätt gas släppte aldrig framdäcken utan släpet drogs upp utan problem. Jag pressade bilen i kurvor med både is och snö och broms på samma underlag och däcken klarar mer än vanlig körning. Men, ta det alltid extra försiktigt!

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV, 8/10 poäng!
Lade på vinterdäck på både V70 och XC70 i söndags. Bådas uppsättningar är för bra för att slänga, men det blir bara en vinter till med dem. Körde en sväng med V70:n. Stannade för att fixa fastfrusen spegel. När jag skulle starta igen var det uppförsbacke med ca en dm snö framför bilen. Fick backa och trixa tre gånger innan jag kom igång.

Körde sen en sväng med XC70, med tomt släp efter. Stannade i samma backe bara för att jämföra. Märktes inte att det var snö.

Båda har alltså vinterdäck av jämförbar typ och slitagegrad. AWD gör stor skillnad, men bra däck gör ännu större skillnad.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]