Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80beat
Det bästa med funktionen är väl att det sparar in lite bränsle och därmed lägre CO utsläpp i EU körcykeln vilket ger lägre skatt. Sen vad det gör för just dig som köpare i förbrukning beroende på vart du bor är en annan sak. För mig gör det nog ingen skillnad alls i praktisk förbrukning.
Min fd KIA hade startsvårigheter, så jag ringer assistans som skickar en bärgare och startar upp bilen för mig. Sedan frågar han - Ska jag inte ta bilen på släp för dig ? - Nä svarar jag det fixar sig allt nu går den ju ! Sedan körde han iväg och jag efter. När jag kom fram till en rondell så lägger jag vanan trogen ur växeln släpper upp kopplingen, vips så går S/S funktionen igång och motorn stoppar förstås . Sen får jag inte igång bilen givetvis ! Tack och lov var bärgarn framför mig och hade koll och hjälpte mig igen. Så i ett sånt läge skulle jag givetvis kopplat ur S/S vilket jag gjorde sen :) . Felet var att det hade oxiderat vid bakljuset någonstans så bilen fick ingen jord konstaterade verkstaden.
Drygt månaden senare dök det upp en svart S80 och den blev min :D

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]