Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är nu lämnad på rejmes så får se vad de kommer fram till.
De ringde förut idag och skulle beställa grejer till imorgon. Som jag förstod de så ska de byta tätningsringarna vid tryckrören. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att det ska vara så mycket olja i tryckrören men kanske ska vara så på nya dieslar....
av Lövet
Att det skulle vara tillåtet för en bil med miljökraven 2015 att läcka på det sättet är bara att glömma.
Jag är tillbaka på mitt första inlägg.

Det finns alltid oljedimma i insuget från vevhusventilationen. Men den förbränns ju i motorn så det märks aldrig.

På mina gamla turbobilar var det feta alu-rör och tjocka slangar på trycksidan. Man kunde dra ihop det stenhårt och inget av oljedimman kunde komma ut även om man hade flera bars turbotryck i röret.

Nu är det ju mest en massa plast-smäck-rör och tunna slangar och det är svårt att klämma till allt så hårt att inte lite oljedimma smiter ut någonstans på en del av bilarna man rullar ut. Ibland flyger ju t.o.m rören isär vid högt turbotryck.
Jo oljedimma kan jag köpa att det är i rören men så pass med olja så att det läcker ut och rinner/droppar på rören så känns det som mer än oljedimma för mig. Bilen hade ju gått närmare 1400 mil innan jag titta under så då kan ju oljedimman byggts på kanske men sånt läckage känns ändå inte ok. Får väl hoppas att det blir tätt nu. Får väl lossa hasplåten och torka torrt från olja om inte verkstaden gör de så man ser om det fortsätter.
Kollade under bilen nu efter jag haft den inne för oljeläckage och de då bytte lite slangar och klämmor. Men den är blöt under av olja igen. Nu vet jag ju inte om de torka rent sist den va inne men det förmodar jag att de gjorde och den är ganska blöt så tror nog inte det är olja sen sist utan det är ny för vara några droppar som hängde....
MartinS skrev:Trist, återbesök eller?
Får väl se vad jag ska göra. Ska nog ta bort hasplåten under och kolla lite mer ordentligt först men blir väl att åka tillbaka och snacka med dem igen förmodligen. Måste väl va ett känt problem tycker jag eller kör alla som svin med sina bilar så de inte läcker? För det är på grund av att man kör lugnt de läcker sägs de ju. Om inte annat borde väl Volvo få tummen ur och fixa en lösning nu när vea 4:an rullar i var och varannan bil och de borde väl ha samma problem antar jag.
Liten uppdatering då, bilen skall in imorgon igen för en andra omgång med oljeläckaget. Vad åtgärden blir denna gång vet jag ej. Ska gå ut sen och skruva loss hasplåten och fota lite så man har dokumentation om den fortfarande läcker sen och man ska börja krångla ordentligt. Återkommer väl när jag fått tillbaka bilen vad för åtgärder som gjorts osv.
Bilen hämtad och det blev ett par tätningar, oringar och en klämma till bytt så får tiden utvisa om det blev nån skillnad. Skulle svänga förbi när jag kört ett tag så skulle de hissa upp den och slå en flukt.

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Bud från utländsk intressent för[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtag[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Har en ordentlig läckagesökning gjorts v[…]