Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Triad
Lite svårt att förstå varför endast packning. Jag har säkert gjort vid 30 bilar med detta fel och har alltid behövt byta topp.

Men, vi får hoppas att jag har fel.
av Crölle86
Uppdatering: motorn är rasad, dock ej pga packningen eller toppen. Utan generatortemmen har gått av, ca 1/3 av bredden på remmen gick av och det räckte för att trassla in sig i kamremmen. Otroligt korkad konstruktion.

Och såklart har bilen gått 16.000mil nu så motorskadegarantin gäller inte. Och enligt handlaren så finns det ingen garanti alls på remmar, inte ens fabriksnya.

Det var den första och sista Volvon jag köpte, tyvärr.

Edit: remmen som havererade är 3 år och har gått ungefär 7000 mil, bytesintervallen är 9000 mil. Skicket på remmarna kollar dem inte ens på servicen om man går efter checklistan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Crölle86 skrev: Och enligt handlaren så finns det ingen garanti alls på remmar, inte ens fabriksnya.

Man kan inte skylla på remmen, Det spelar ingen roll om du har satt dit en sprillans ny rem, den kan gå av efter några mil om någon av aggregaten på remmen går tungt eller har en remskiva som börjar luta pga lagerproblem.

Så att hålla på och byta remmar titt som tätt skyddar inte ett skvatt mot general-ras av hela motorn.

Det behövs en skyddskåpa över kamremmen så att inte skräp far in och genererar total-ras.
Användarvisningsbild
av svergie2
Crölle86 skrev:Uppdatering: motorn är rasad, dock ej pga packningen eller toppen. Utan generatortemmen har gått av, ca 1/3 av bredden på remmen gick av och det räckte för att trassla in sig i kamremmen. Otroligt korkad konstruktion.

Och såklart har bilen gått 16.000mil nu så motorskadegarantin gäller inte. Och enligt handlaren så finns det ingen garanti alls på remmar, inte ens fabriksnya.

Det var den första och sista Volvon jag köpte, tyvärr.

Edit: remmen som havererade är 3 år och har gått ungefär 7000 mil, bytesintervallen är 9000 mil. Skicket på remmarna kollar dem inte ens på servicen om man går efter checklistan.
Köpte du bilen för mindre än tre månader sedan så ska handlaren ta på sig kostnaden. Läs Konsumentköplagen :)

Skickat från min OnePlus 3
av Mumsmums
svergie2 skrev: Köpte du bilen för mindre än tre månader sedan så ska handlaren ta på sig kostnaden. Läs Konsumentköplagen :)

Skickat från min OnePlus 3
Bilen verkar ju ha köpts innan oktober 2015 (då tråden startades) så tre månader har passerat.
av Yaniz
VolvoB20 skrev:
Crölle86 skrev: Och enligt handlaren så finns det ingen garanti alls på remmar, inte ens fabriksnya.

Man kan inte skylla på remmen, Det spelar ingen roll om du har satt dit en sprillans ny rem, den kan gå av efter några mil om någon av aggregaten på remmen går tungt eller har en remskiva som börjar luta pga lagerproblem.

Så att hålla på och byta remmar titt som tätt skyddar inte ett skvatt mot general-ras av hela motorn.

Det behövs en skyddskåpa över kamremmen så att inte skräp far in och genererar total-ras.
Ja, inte kan Volvo kräva att medelsvensson ska hålla koll på frihjulet i generatorn, lagret i ac:ns magnetkoppling och lagret i remspännanren. De flesta vet väl inte ens var de sitter i bilen. Inte ens Volvoverkstäderna vet om att generatorns frihjul är en förslitningskomponent. Lagret i magnetkopplingen och spännaren är dock erkänt och ökänt undermåliga. Lite som att spela rysk roulette: du vet aldrig när kulan sitter i skallen!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Yaniz skrev:..... frihjulet i generatorn, lagret i ac:ns magnetkoppling och lagret i remspännanren....
Dessa lager är dessutom väldigt dåligt kapslade så om man gillar att motortvätta motorn tränger det lätt in lite fukt som dödar lagret smabbt med totalt motor-ras som följd. Så låt bli att blaska med vatten under huven, det kan bli hysteriskt dyrt.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]