Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gavletommy
Spoiler »
På min nuvarande bil som är en 2.5FT MY10 så är det en slangvärmare. Bil hade inget kupéuttag så det köpte jag från Volvo och installerade
själv och då såg jag att det var en slangvärmare som satt där.

Angående laddaren så använder sig Volvo förmodligen utav Calix batteriladdare BC 1207 och den saknar 230V ut. Därav kan man inte installera både motorvärmare och laddare. Ska man ha motorvärmare och laddare från ett uttag krävs en Y-koppling till. Jag har själv tänkt installera motorvärmare och batteriladdare när min min nya bil väl kommer. Det är dock ingen T4.

Som jag ser det finns det två modeller att välja på från Carlix som har 230V ut och som verkar vara någorlunda vettiga i kapacitet.
BC 1205 och BC 1217XC
http://www.calix.se/files/e7b488c8eac9c ... BC1205.pdf
http://www.calix.se/files/9a837da77d760 ... C1217S.pdf
av mattish
En ok lösning är annars att montera en laddare inne i kupén med en skarv i kupéuttagen. Sladdarna genom torpeden till batteriet om det ställer till mkt problem med en fabriksinstallerad.
av oldtimersmc
Robpet274 skrev:lite snabbt på bygg din volvo så verkar batteriladdaren vara på 7A och 230 V
Det är BC1207 som bara har en ingång,har monterat en sådan men det är inte att rekomendera tillsammans med övriga systemet (motorvärmare + cupeuttag) även om det går fast volvo hävdar motsattsen.
Jag har ju gjort det.
Använd BC1205 då blir det kalas!
av oldtimersmc
Rådlös skrev:Bra förslag, Mattish! Jag mätte kablarna på min C-Tech. Både nätsladden och laddningssladden är ca 1,8 M långa så det borde gå utmärkt att göra så.
Har en C-Tech som matar min sommar Musse under vintern men den behöver ju triggas att starta laddningen med manuella tryck var gång man ansluter den så det ser jag som en värdelös lösning. Jag menar att om du ex har en timer som du vill skall dra igång ex kl 4pm så får laddaren ström men ligger i stand by.
av oldtimersmc
gavletommy skrev:
Spoiler »
På min nuvarande bil som är en 2.5FT MY10 så är det en slangvärmare. Bil hade inget kupéuttag så det köpte jag från Volvo och installerade
själv och då såg jag att det var en slangvärmare som satt där.

Angående laddaren så använder sig Volvo förmodligen utav Calix batteriladdare BC 1207 och den saknar 230V ut. Därav kan man inte installera både motorvärmare och laddare. Ska man ha motorvärmare och laddare från ett uttag krävs en Y-koppling till. Jag har själv tänkt installera motorvärmare och batteriladdare när min min nya bil väl kommer. Det är dock ingen T4.

Som jag ser det finns det två modeller att välja på från Carlix som har 230V ut och som verkar vara någorlunda vettiga i kapacitet.
BC 1205 och BC 1217XC
http://www.calix.se/files/e7b488c8eac9c ... BC1205.pdf
http://www.calix.se/files/9a837da77d760 ... C1217S.pdf

Har gjort den monteringen på 3 v70 och med BC1205 så behöver du endast en 0,5m extra carlix skarvsladd sen sitter det som en smäck och det är verkligen värt varenda öre speciellt nu när skruvat säljer BC 1205 för endast 999.
av oldtimersmc
Har skrivit några trådar i ämnet tidigare, sök i forumet om ni saknar info...

Ps ett stort TACK till Cox :!: som först tippsade mig om en firma som tog ett överkommligt pris på BC1205 varvid jag i min tur tippsade Skruvat om att de nog borde inlemma denna produkt i sitt sortiment till samma förmånliga pris. :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
oldtimersmc skrev:
Rådlös skrev:Bra förslag, Mattish! Jag mätte kablarna på min C-Tech. Både nätsladden och laddningssladden är ca 1,8 M långa så det borde gå utmärkt att göra så.
Har en C-Tech som matar min sommar Musse under vintern men den behöver ju triggas att starta laddningen med manuella tryck var gång man ansluter den så det ser jag som en värdelös lösning. Jag menar att om du ex har en timer som du vill skall dra igång ex kl 4pm så får laddaren ström men ligger i stand by.
Om du har en modernare ctek, eller låter 12v'en sitta kvar behöver du aldrig trycka något.
av mattish
oldtimersmc skrev:
Nja du.. Innan du dömer ut något som värdelöst kanske man ska veta hur det funkar först?? Men du är kanske en "originalare" ??
Jag hade inte gett tipset om jag inte hade vetat hur det fungerade.
Så länge du har spänning från något håll så ligger den kvar i laddläget du har ställt in.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!