Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Varför ska man jämföra med en 2,5FT hela tiden? Det klart att en betydligt klenare motor måste vara lägre utväxlad för att orka. Varvtalet har inget med driftsäkerheten att göra ju. Visst som nämnt tidigare så blir det surrigare med mer varvtal och ja motorn är slöare, men hur stor var prisskillnaden och är prisskillnaden mellan de olika motorerna?

Man kan ju jämföra med en Toyota IQ också....
Bild
av Rådlös
Börne: Mig stör det inte. Jag är av den uppfattningen att det är nyttigt, intressant, givande etc. etc. att känna till jämförelse med närbesläktade objekt. Därmed inte sagt att jag grämer mig för att jag inte har en 2,5 FT. Jag nöjer mig med min 2.0F -08. Den tar mig dit jag vill lugnt, säkert och bekymmersfritt. Och har hittills gjort det i 5 och ½ år. Alltid på E85. 1,18 L/mil.
av Lövet
Om inte ljudnivån är störande, vad är problemet att bilen varvar? Motorn går inte sönder, inte ens litegrann.
Användarvisningsbild
av Rillee
Borde det inte slita mer på kolvar cylindrar, lager med mera om delarna har gått längre på grund av högre varvtal?
av Lövet
Det slitaget är marginellt. Det är ingen fara.
Användarvisningsbild
av batmac
Arne skrev:Jag skulle vilja höra om någon uppnått 40000 mil med en 2,0F
Finns ett par på blocket, så det antar jag att någon har :)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]