Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag som är såndär konstig och brukar läsa boken bums, för att vara säker på att jag inte betalat för någon rolig funktion som jag sen inte vet att jag har, kände därmed till de två alternativa metoderna redan. Jag tycker Resume fungerar bäst.
Håller med föregående talare.
När man återaktiverar farhållaren med gaspedalen, så tycker jag att det blir ett litet ryck.

En annan irriterande slutsats som jag dragit är att när man kör med adaptiv farthållare, och den är inställd även på det kortaste avståndet, så är det sällan som den långsammare bilen framför i motorvägens vänsterfält förstår att man vill om.
I och med att farthållaren lägger sig på ett acceptabelt avstånd så ignoreras man, och framförvarande fortsätter i maklig takt i vänsterfältet.
Man måste manuellt gasa på och kliva upp i avgasröret på vederbörande, för att få en reaktion, och därmed fri väg.
apersson850 skrev:Jag som är såndär konstig och brukar läsa boken bums, för att vara säker på att jag inte betalat för någon rolig funktion som jag sen inte vet att jag har, kände därmed till de två alternativa metoderna redan. Jag tycker Resume fungerar bäst.
Helst sittandes i bilen när det är mörkt ute och bilen är helt ny.. Speciell känsla :lol: :-)-)
Ja då är det inte många som tycker att farthållaren är för närgången när man blir omkörd (det var min ursprungliga fundering). Att den, som någon skriver, har is i magen tycker jag inte att rimmar med Volvos säkerhetsfilosofi. Man vet ju hur trevligt det är att få någon bakom sig som tydligen har is i magen även om det är is på vägen. Undrar om alla verkligen kört en Volvo med aktiv farthållare någon längre tid och i varierande trafik (eller BMW som enligt min mening fungerar bättre).
Adaptiv farthållare är helt suverän, tycker den funkar perfekt, är väl inte speciellt konstigt att den undviker att bromsa så länge bilen framför kör fortare än du själv, dock bör den inte användas i snäva rondeller....

Mike
Jag stör mig på en grej på adaptiv farthållaren som jag inte tror tagits upp här.. I allafall är det så här på min V60 MY12...
Om jag ligger på motorväg i högerfilen och kommer ikapp någon som kör saktare vill alltid bilen sakta in på ett längre avstånd än vad är rimligt att byta fil till vänstra. Om jag ska "komma undan" inbromsningen måste jag ut i vänster körfält långt innan det är accepterat av annan trafik. Jag kör då på endast ett streck.. Men det känns ändå som att bilen börjar bromsa innan det är vettigt att byta fil. Jag är allergisk mot folk som inte håller avstånd, så det är inte så att jag vill sniffa avgaser innan jag ska byta fil, men vill inte heller skapa irritation i vänster körfält.

Om jag hittar nån att följa som håller lämplig fast brukar jag öka det till 2-3 streck. I motorvägsfart känns det rätt långt, (även i tid).
mikethebik skrev:Adaptiv farthållare är helt suverän, tycker den funkar perfekt, är väl inte speciellt konstigt att den undviker att bromsa så länge bilen framför kör fortare än du själv, dock bör den inte användas i snäva rondeller....

Mike
En förbättring i jämförelse med gamla bilen (MY09) är att denna inte gasar i snäva kurvor (typ motorvägsavfarter) trots att den inte "ser" bilen framför. Den verkar ta hänsyn till hur mycket man vrider ratten.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]