Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
Har själv inte kört en standard D5 men jämfört med en D4 AWD är det stoor skillnad mot min D5 Polestar. Var egentligen inne på en XC70 D4 AWD men när frun fick prova den vid beställningstillfället tyckte hon att den var "lite seg...". Pratade då med säljaren om tillägg för D5 och det var då jag fick höra om kampanjpriset. Valet var då inte så svårt. Valde även till Polestar så att inte frugan skulle kunna klaga sen... Det har hon inte gjort heller. :lol:
Användarvisningsbild
av JanneP77
perhall skrev:
JanneP77 skrev:Hej!
Fick i april min XC70 D5 AWD Sport Edition levererad och jag kan inte säga annat än att det är en superskön (och pigg) bil! Körde Audi A6 Avant 2013 innan och det är stor skillnad till Volvons fördel. Tystare, rymligare, betydligt bättre stolar än Audins sportstolar och avsevärt mycket bättre lysen än Audins xenon-blaj...

Har reflekterat över en sak när man är ute och åker;
D5 verkar väldigt ovanlig på MY14 och MY15! Eller har jag fel? Tycker man nästan bara ser D4 AWD av nyare årsmodeller...
Sedan i april har jag sett 3 st D5 av de senaste årsmodellerna och MASSOR av D4... Vad kan detta bero på och hur tror ni att andrahandsvärdet på en D5 AWD kommer att bli jämfört med en D4 AWD?
Helljuset är bättre eftersom Volvo har två extra fjärrsljus, men halvljuset är inte bättre än på Audin (Audin brukar få 4/5 för halvljus i ljustester, Volvon 3/5).
Annars håller jag med dig om att komforten är bra i Volvon.
Dock är ju XC70 en ganska ostadig bil på vägen men kan tänka mig att Sport med 18" är bättre...
Ja, det var nog mest helljuset på Audin jag upplevde som rent bedrövligt! Ingen större skillnad mot halvljuset, tyvärr. Har däremot ABL (Aktiva kurvljus) på XC70:n så de gör nog att halvljuset upplevs som "bättre"?
Vad gäller stolar tycker jag faktiskt att alla bilar borde ha Volvos stolar. Bättre finns inte! Körde Audin med sportstolarna och efter ca 2 timmar började man treva med svankstödet och efter 3 timmar var jag rejält trött i ryggen. Efter 4-5 timmar i Volvos stolar (dynamicstolar) känns ingenting, inte ett dugg "mör".

Sportpaketet gör susen för väghållningen! Körde både vanliga XC70 och Sport Edition innan jag bestämde mig och skillnaden är enorm! Den är dock fortfarande mjukare än Audi A6 (med sportchassie). En bra kompromiss.
av perhall
Det är tyvärr samma på både BMW, Audi och många andra märken. Även Bentley, Skoda, Porsche, Citroën m fl har gått ifrån extra fjärrljus - komiskt på en Bentley för två miljoner att inre strålkastarna är parkeringsljus - så resultatet blir bra halvljus, helljuset inte mycket bättre. Bäst xenonhalvljus har nog BMW.
Sport edition har 18" också? Kan tänka mig att det blir en bra kompromiss komfort-väghållning. Tycker också sportchassit på Audin är för hårt men har luftfjädring.
Jag gillar också Volvos stolar även om de var ännu bättre i förra V70:n. Sitter bra i Audis sportstolar också (är 180 cm) men kan tänka mig att Volvos är bättre om man är längre. Sen är det ju ett problem att både BMW och Audi behöver extrautr i form av sportstolar för att man ska sitta anständigt...
PH
av Verdi
JanneP77 skrev:Har själv inte kört en standard D5 men jämfört med en D4 AWD är det stoor skillnad mot min D5 Polestar. Var egentligen inne på en XC70 D4 AWD men när frun fick prova den vid beställningstillfället tyckte hon att den var "lite seg...". Pratade då med säljaren om tillägg för D5 och det var då jag fick höra om kampanjpriset. Valet var då inte så svårt. Valde även till Polestar så att inte frugan skulle kunna klaga sen... Det har hon inte gjort heller. :lol:

Det skulle hon göra om hon fick prova min diesel-BMW. ;)

För övrigt, vem använder helljus? Är ju alltid så mycket trafik att det inte går.
av perhall
Det kan ju inte ha varit så hemligt med kampanjpriset +15000 för D5 i början av året eftersom det var annonserat bland erbjudanden på Volvocars.se. Konstigt att inte fler tog det! En motorintresserad ingenjörskompis beställde en då och ville ha med all möjlig utrustning men det skulle absolut inte vara en D5 för då ca 13500 extra efter prut - märkligt! Man ser väldigt få D5 AWD... av nyare årsmodell
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag använder helljus ofta under den mörkare delen av året. Där jag kör mest är det inte mer trafik än att det går långa sträckor.

Dessutom har jag en D5, fast 2012 räknas kanske inte som nyare modell längre...
av perhall
Att många eller tom de flesta biltillverkare har ersatt extrahelljusen med statiska kurvljus är kanske inte så konstigt med tanke på hur extremt sällan man använder helljus i många länder... men irriterande ändå för Sverige.

2012 är ju en ganska ny bil men jag tänkte nog mer på 2014 och framåt. Nästan bara D4 bland AWD-bilar...
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, så fort man kommer ner på kontinenten så är det ju betydligt mer sällan som det går att köra på helljus.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]