Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker att den rengöring/polering jag lät rekondfirman göra borde tagit bort allt eventuellt klet. Fast det var bättre ett tag efter detta. Det kanske är så ”enkelt” att det är för dåligt tryck från torkararmen, all kraft kanske går åt till att räta ut bladet.

Man upplever att det är någon beläggning precis rakt fram från förarplatsen. Det blir ingen ytspänning, så vattnet bildar inga droppar just där, det flyter bara ut. Detta kanske beror på att torkarna inte lyckas få bort trafikfilm osv just där.

Tidigare vet jag att man kunnat ”provocera” fram fenomenet genom att spraya vatten på rutan eller hälla vatten uppifrån och låta det rinna nedåt över detta område, då ser man var vattnet flyter ut.

Jag testade nu att putsa av rutan med vanligt fönsterputs och därefter tvätta av med Turtle Supersikt, sådant man kan tillsätta i spolarvätskan, detta ska ju lösa trafikfilm mm. Det blir säkert regn imorgon också, så vi får se om det gör någon skillnad.

@blatten: Jag tog ett par bilder på fästet, vet inte om det var så du menade.

http://www.forumbilder.com/images/2015/ ... rkare1.jpg

http://www.forumbilder.com/images/2015/ ... rkare2.jpg

@Wolfyswe: :lol:

@beljawski: Nej, jag har granskat rutan noga där och det finns inga märken eller stenskott.

Vattenavisande behandling provade jag på förra bilen. Eftersom jag kör mest i stan så får jag aldrig nytta av den, blir ingen fartvind. Och torkarna smetar bara runt vattnet när rutan är behandlad.
Jag gör det viktigaste utav allt och det är att låta bli de värdelösa volvotorkarbladen och kör bosch istället. Aldrig sett någon sådan tendens som TS har.
Dessutom billigare.

Men likväl så är där något fel på konstruktionen för det blir alltid vattenstänk kvar på passagerarens sida som torkarna skvätter ut när dom går ner igen..
Vattenstänk beror ju bara på att bladen är så långa som de är. Hastigheten hos bladspetsen blir för hög för att dropparna ska följa med. De kastas av och hamnar då på passagerarsidan. Men hellre där än på förarsidan. Passageraren kan ju sitta och blunda.

På bilden ser det ut som om någon smort leden där bladet är infäst i armen, och oljan sedan tagit sig ner på rutan.
Två skott från höften: har någon smort bladinfästningen i torkararmen med PTFE-haltigt smörjmedel? I så fall blir rutan i princip omöjlig att göra ren, teflonet blir i så fall ingnuggat i glasets mikroskopiska ojämnheter och sitter för alltid. En annan ännu mer osannolik tanke är att något reklamblad e dyl har suttit under bladet och smittat med tryckfärg som sedan har strukits ut över glaset.
Jag har skrivit i V40 delen av forumet om precis samma sak, både jag och frugan byter torkarblad stup i kvarten på grund av att dom lämnar en rand i mitten efter bara någon dryg månads bruk. Jag har provar allt i form av rengöring av både blad och ruta. Till saken trodde jag hörde att just V40 har ett väldigt långt blad på förarsidan, troligen Volvos längsta, med det är tydligen fler som har samma problem.
Jag har kollat i dokumentation och snackat med mekar, som bland annat provat justera bladvinkeln, men ingen har någon lösning..
Problemet är känt på "min" verkstad, men ingen har någon lösning. Vi löser problemet genom att byta blad mycket regelbundet, vilket är OK för oss eftersom det inte kostar något då det ingår i våra kontrakt. Men hade det varit en privatägd bil hade jag varit riktigt sur..

/Thomas
Lätt fixat, ta lite vanlig tandkräm på en våt trasa och gnugga. Tandkräm innehåller vattenlösligt slipmedel, precis lagom "aggressivt" för att ta bort trafikfilmen
Jag skojar inte, tar till det tricket själv emellanåt :-D Har inte kollat vilken som är bäst, standard colgate funkar! Folk garvar när jag berättar, blir inte riktigt trodd ;-)

Halva poängen med DSP är ju att man bytt[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Jag tänker såhär: Volvo har inte […]

Felparkering...

Så blev det min tur! ” P-skiva saknas[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]