Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Och i övrigt, att bilar "relanseras" med manuella lådor och marknadsförs genom det belyser det bara än mer att det är döende. Visst kommer det finnas manuella bilar, men då främst på kortsiktigt ekonomiska grunder (billigare inköp) för att stilla den konservativa och snåla delen av marknaden.

Hade alla resonerat som exempelvis Gourmand hade nästa service innefattat både rundsmörjning och en påfyllning av förgasarolja i bästa fall, alternativt ett det varit en hovslagare inblandad.
Men lyckligvis kan alla ha sina egna åsikter, och jag är själaglad över att utvecklingen går framåt, så jag slipper åka runt i gammal skit.
Jag ser dock att mycket av tekniken som utvecklas inte alltid är "rätt" men oftast leder det ändå framåt.
Men det är offtopic.
Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
av s6025t
En ren elbil har jag inte övertro på men en hybrid med el kombinerad med förbränningsmotor likt V60 plug-in o nya XC90 T8 lär bli vanligare i framtiden tror jag el räcker bra vid normal körning på några mil medans förbränningsmotorn finns där vid längre körsträckor
Troligen lär det komma förbud mot dieselbilar likt det som är på gång i Oslo o andra större städer då är en hybrid eller liknade nödvändigt om man ska åka lagligt
http://teknikensvarld.se/oslo-forbjuder ... lm-184595/
av Gourmand
Många vill gärna se sig som omvärldsmedvetna, innovativa och förändringsbenägna. Det finns ingen motsättning mellan det och att ha ett kritiskt förhållningssätt till mycket av det som senare års bilar utrustas med. Att antyda att man föredrar en klassisk, manuell växellåda för att man är snål är ett vulgärt sätt att samtala på. Vi är många som VILL ha en riktig växellåda och fortfarande väljer detta, även om vi skulle tvingas betala extra för detta. Att nu fler biltillverkare och deras generalagenter i Sverige återigen erbjuder riktig växellåda, visar knappast att efterfrågan är på utdöende. Det är naturligtvis tvärtom. Sen får man använda ett ord som "relansera" bäst man vill - det förändrar inget i sak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om jag skulle gå och köpa en Passat GTD 240 hk diesel idag skulle jag definitivt ta DSG7 automaten (finns inte i manuell iofs, men vem vill åka manuell i
passaten om man provkört DSG7),

Om jag skulle köpa en ny XC70 AWD så hade valet varit 6 vxl manuell, alla gånger.

Hade jag köpt BMW o Mercedes så hade både manuell o aut gått precis lika bra.
Användarvisningsbild
av SagaPer
Jeg oppfatter Volvo som en meget moderne leverandør av bil og som satser på sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet. Her er et utvalg av utstyr og funksjoner i min Volvo XC70 2009 Summum. Mye av dette er standard i dagens modeller.

- ENGINE SCYL/2AL/4V DS244T 18SPS/400Nm 136kW 2,400L
- ACTIVE SUSPENSION Continuous Controlled Chassis
- KEYLESS ENTRY AND START Keyless entry and start, Personal security Communicator
- EXTERIOR CODE Caper green
- INTERIOR CODE Leather ventilated, Anthracite Black
- BASE COLOUR INTERIOR Offblack Base Colour Interior
- INTERIOR DECOR PANELS Decor wood 'MODERN'
- STEERING WHEEL Leather steering wheel
- STEERING GEAR Steering gear, speed sensitive
- WATER REPELLANT SIDE WINDOWS Water repellent Front side windows
- SIDE WINDOWS Laminated side windows, without WRG
- ROOF HATCH Roof hatch (takluke)
- RAINSENSOR Rain sensor
- SALES VERSION ADMINISTRATIVE Sales version 13, Trim level 3 (Summum)
- DRIVERS SEAT El adjustable drivers seat, with memory
- PASSENGERS SEAT El adjustable passengers seat
- FRONT SEAT VENTILATION Ventilated seat
- HEATED FRONT SEATS Heated front seats
- HEATED REAR SEAT Heated rear seat
- NAVIGATION SYSTEM Navigation system for EU
- TRAFFIC INFORMATION With Traffic Message Channel, TMC
- DARKENED REAR WINDOWS Dark glasses, rear sidedoor and cargo area
- CRUISE CONTROL Adaptive Cruise Control
- TRAILER MODULE Trailer Module 7-pos socket
- ADDITIONAL HEATER Additional heater with timer
- REAR PARKING CAMERA Rear Parking Camera
- CALLSTART OF PARKING HEATER Callstart of parking heater, accessory only (via radio)
- IDIS Intelligent Driver Information System
- CUTOFF SWITCH PASSENGER AIRBAGCut-Off Switch Passenger AirBag
- ASTHMA AND ALLERGY FUNCTION Clean zone Interior
- DRIVER IMPAIRMENT MONITOR Driver Impairment Monitor
- FORWARD COLLISION WARNING Forward Collision Warning, gen 2
- LANE DEPARTURE WARNING Lane Departure Warning with sound warning
- HEADLIGHTS, TYPE Advanced Front lightning system With auto adj
- MDPLAYER Audio Premium Sound
- RADIO, AMP & SPEAKER SYSTEM Audio 'Premium Sound' 5*130W, 12 speakers
- AUDIOPLAYER Player for 1 CD with MP3
- ACESSORY USB UNIT With USB And iPod Function
- SUBWOOFER Subwoofer
- BLUETOOTH HANDSFREE Bluetooth handsfree
- REAR SEAT ENTERTAINMENT Rear Seat Entertainment, DVD
- ALARM Alarm / PANIC ALARM Panic alarm
- HEARTBEAT SENSOR With heartbeat sensor
- INTERIOR MOTION SENSOR Interior movement sensor
- DAMP SENSOR Damp sensor
- SELF OPENING BOOTLID/TAILGATE Self opening Tailgate
- BLIND SPOT INFORMATION SYSTEM Blind Spot Information System camera
- 12 VOLT OUTLET LUGGAGE 12V outlet in luggage
- INNER REAR WIEW MIRROR,TYPE Automatic dimming
- PARKING ASSISTANCE Parking assistance, rear
- HILL DESCENT CONTROl Hill Descent Control

Les mer om bilen her: http://forum.vccn.no/showthread.php?161 ... NYE-BILDER.

Info om ettermontering av DAB: http://forum.vccn.no/showthread.php?412 ... prep-kabel.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Gourmand skrev:
s6025t skrev:Det kommer bli mer o mer automatväxellådor varken man vill eller inte med kommande miljökrav då huvuddelen av nya bilar blir hybrid eller elbil på ett eller annat sätt en el/hybridbil har ingen manuell växellåda renodlade bensin/dieselbilar lär bli svårt att sälja om 5-10år när miljökraven ökar med kommande utsläppskrav
Automatlåda kommer nog bli lika vanligt som AC o elhissar det fanns folk för 20-25år sedan som aldrig skulle köpa sådana nymodigheter nu åker de själva ändå omkring i bilar med all denna utrustning vare sig de vill eller inte då det tillhör standardutrustningen
Det framtidsscenario du skissar på tvivlar jag starkt på. Finns inget som talat för att elbilen i sig, skulle vara gynnsam för miljön och elbilen kommer också inom överskådlig framtid att ha stora begränsningar vad gäller räckvidden. Det är samma religiösa övertro på elbilen, som det en gång var på de nu avsomnade brännvinsbilarna (etanol). Elbilar kommer möjligen att finnas i offentliga förvaltningar och då i storstadsregionerna. Det som ligger betydligt närmare framtiden är naturligtvis dieselbilen, som redan nu kan tankas med 100% förnybart bränsle, utan någon som helst ombyggnad av motorn. Förbränningsmotorn har fortfarande en stor utvecklingspotential och tekniken finns redan. Jag är övertygad om att förbränningsmotorn, kommer att dominera stort även i en nära framtid och då kommer det naturligtvis också finnas bilar med riktiga, manuella växellådor. Vad gäller luftkonditionering (AC) så betraktades det nog inte som en "nymodighet", då tekniken fanns sedan länge på andra områden och att luftkonditioneringen faktiskt tillförde något av betydelse. Elhissar skulle jag dock klara mig utmärkt utan samt mycket andra leksaker, som bilarna närmast standardutrustas med.

Självklart är det automatlåda som gäller,det har jänkarna fattat i mer än 70 år, men den som vill peta manuellt får givetvis göra det!
När vi får fusionskraft, och jag lovar att det kommer, då har vi i princip obegränsat med energi och då är det elbil som gäller. Har nyligen haft förmånen att åka Tesla Model S, efter den upplevelsen känns alla andra bilar totalt föråldrade! Gillar verkligen min XC70 D5 auto, kör ofta Lexus och BMW i jobbet, också auto, men alla dessa känns som att kliva in i forntiden jämfört med Teslan!
Att dissa en viss/ny teknik för att man inte gillar den är bakåtsträvande, bättre att hänga med på tåget in i framtiden! :D

Mike
Användarvisningsbild
av Funk
Att nu fler biltillverkare och deras generalagenter i Sverige återigen erbjuder riktig växellåda, visar knappast att efterfrågan är på utdöende. Det är naturligtvis tvärtom
Det är väldigt segmentberoende, i premiumklassen är redan den klassiska manuella lådan redan i stort sett begravd...med möjligen något enstaka mer racerinspirerat undantag.

/Thomas
av Gourmand
"Premiumklassen" har som begrepp inget innehåll och är något biltillverkarnas marknadsavdelningar skapat. Lite underhållande är det dock - att okritiskt lagda bilköpare hjälper till att basunera ut detta innehållslösa begrepp. Reklammakarna vet sannerligen hur de ska göra för att få folk att upprepa deras budskap och dessutom göra det alldeles gratis.
Att nu Jaguar och Citroen med sin modell C5 HDI nu åter erbjuder riktiga manuella växellådor kan väl inte rimligen göra någon upprörd. Det handlar ju enbart om att man försöker svara mot en efterfrågan som faktiskt finns. De som av olika skäl vill fortsätta "åka bil" istället för att köra, har någon funktionsnedsättning eller är allmänt osäkra och orutinerade efter åratal av radiobilsåkande får väl fortsätta med sina automatiserade bilar. Sen finns ju också kollektivtrafiken - riktigt automatiskt och helt i Åsa Romsons anda.
av Gabriel
VolvoB20 skrev:Om jag skulle gå och köpa en Passat GTD 240 hk diesel idag skulle jag definitivt ta DSG7 automaten (finns inte i manuell iofs, men vem vill åka manuell i
passaten om man provkört DSG7),

Om jag skulle köpa en ny XC70 AWD så hade valet varit 6 vxl manuell, alla gånger.

Hade jag köpt BMW o Mercedes så hade både manuell o aut gått precis lika bra.
Jag resonerar precis likadant.
Volvos femcylindriga diesel kommer bäst till sin rätt med manuell låda (pga att den inte kan fås med en vettig automat).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]