Yaniz skrev:Okej, jag lägger ner här. Ser att det är känsligt för en och annan som ser livets mening i oljebyte efter 1000 mil eller ett år. Min poäng var, enligt rapporter från flera oberoende håll, att utvecklingen kommer att gå mot färre oljebyten (precis som fallet är hos lastbilar). Varför skulle just motorolja var en produkt som inte utvecklas? Men för all del, byt olja, varför inte? Det finns ju fortfarande folk som ser filmer på VHS och använder disketter. Den som lever får se ...
Säg detta till de tusentals grundlurade VAG-ägare som tyckte det lät jättebra att deras bilar bara behöver service var 3000:e mil eller så. Säg det till alla stackare som har fått pröjsa för ny motor i sin bil för att de blev totalt grundlurade av myten om Long Life-service.
Den oljan skulle ju vara anpassad för dessa långa intervaller. Vad motortillverkarna (och oljetillverkarna) inte kunde räkna ut var att.....de var inte ens nära att ha rätt.
Ja, självklart vill Volvo och alla andra tillverkare att kunderna servar sina bilar enligt plan = stadiga intäkter på eftermarknaden. Men vi har ju alla sett enormt många och väldigt tragiska exempel på vad som händer när intervallerna blir för långa. Många säger; "Jag kör minsann xxxx mil på samma olja, och när jag byter olja pissar jag alla stora oljetillverkare i ansiktet i ren protest och köper min olja från Biltema. Detta går ju bra i min bil." Hur vet de detta? Har de rivit ner motorn, har man kollat alla lager, kamaxlar m.m. Bara för att motorn går innebär det inte alltid att den mår bra.
Hur många här inne har lyft på ventilkåpan på en motor som har gått låt säga, 4000 mil på samma olja, i några intervaller? Jag har, ett flertal gånger. Nä det var ingen trevlig syn. Inte bara Saabar, som ju alla vet hade stora problem med sludge, inte bara VAG, vars TFSI-motorer är extremt felkonstruerade. Nä, t.o.m. Toyotor och Hondor som antagligen är världens bästa motorbyggare.
Men visst; diskussionen borde egentligen vara en icke-diskussion. De som vill köra Biltema-olja ska naturligtvis göra det. De av oss som väljer Castrol eller den olja verkstaden häller i, gör naturligtvis det. De som byter var 500:e mil gör inte fel, de som byter var 4000:e mil gör heller inte fel så länge det är deras övertygelse. Att en tråd på landets största bil-forum ska få en otrevlig ton p.g.a. detta är naturligtvis rätt så vekt. Men för er som inte redan har gjort det rekommenderar jag en titt på STCS, Saab-forumet. Där diskuteras detta ämne frekvent och där finns extremt hög teknisk kompetens. Läsvärt oavsett vilken falang man tillhör.