Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#986693
Suck allvarligt !!
Skulle aldrig falla mig in att inte byta olja, ni som tror på denna nonsens har ni tömt och bytt olja själva någon gång ? Säger bara detta som slut poäng, det föds för många idioter använd kondom....

Mvh
Cox
Användarvisningsbild
av helgonet1
#986694
börne skrev:
StefanN skrev:I så fall har jag också råd att bli lurad, brukar inte köpa dyrare bilar än att jag har råd att serva dom......
Skönt man inte är ensam :-)-)
Nää och här kommer en till. Tro fan man byter olja och oljefilter minst var 1000 mil. Vad faan är longlife olja för nåt!!!??? :-O)
av Yaniz
#986695
Cox skrev:Suck allvarligt !!
Skulle aldrig falla mig in att inte byta olja, ni som tror på denna nonsens har ni tömt och bytt olja själva någon gång ? Säger bara detta som slut poäng, det föds för många idioter använd kondom....

Mvh
Cox
Trevligt forum. Bli idiotförklarad för att man eventuellt har annan åsikt än mainstream. Trodde det var högre i tak. Tack för mig!
av Droopy
#986703
Att byta olja i en bil är ju iaf småpengar, men visst kan du köra mer en rekomenderat, det lovar jag dig, men jag vettefan om jag skulle låta bli att byta olja helt, det längsta jag kört är närmare 3000mil med min gamla 850, ca 2,5år innan byte.

Men fins det bara olja är jag övertygad om att en motor kan gå 10000mil på samma olja utan att rasa, jag hade en kollega på mitt förra jobb som körde en saab 900 8år på samma olja, sedan sålde han bilen.

Men efersom det är småpemgar att byta olja skullle jag inte chansa iaf på en nyare bil, på en gammal härk skulle jag inte heller bry mig om att byta, faktiskt. Men att köra et el tre år el 5000mil på samma olja torr jag f*n gör detsamma. Motorn överlever iaf bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#986705
Redan idag är ju normala intervall töjda till 3000 mil på flera Volvomodeller, min inkluderad. Efter vad jag har hört från verkstäderna ser de redan ökade bekymmer med de motorerna.
Men om man bara kan hålla oljan ren så smörjer den ju länge. Enligt en specialist på rull- och kullager jag pratade med skulle en bilmotor utan vidare gå 500000 mil (jo, en halv miljon) om man kunde hålla oljan riktigt ren. Men då pratar vi om rening så den är snarare renare än vad den är idag när du häller i den från en vanlig oljedunk. Jag minns inte partikelstorleken han nämnde, men små var de!

Så problemet är ju att få bort skiten som oljan bär runt. Att släppa ut både skit och olja är ett uppenbart sätt. Vi skulle kanske kräva bättre oljefilter på bilarna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#986719
Gabriel skrev:
börne skrev:Jo... sant, men på en gammal häck kanske man nöjer sig med en dunk Biltema eller liknande jämfört med Castrol,
Och jag sticker ut hakan och påstår att du får likvärdig kvalitet oavsett om det står biltema eller castrol på dunken, under förutsättning att båda oljorna har samma spec naturligtvis.
Att du får betala mer för castrol innebär endast att du blir lurad.
Lyxolja som kostar 3x så mycket för samma specification är ju knasigt. Bättre då att köpa Biltema o byta 3x så ofta, det mår motorn mycket bättre av.
Användarvisningsbild
av helgonet1
#986724
Droopy skrev:Att byta olja i en bil är ju iaf småpengar, men visst kan du köra mer en rekomenderat, det lovar jag dig, men jag vettefan om jag skulle låta bli att byta olja helt, det längsta jag kört är närmare 3000mil med min gamla 850, ca 2,5år innan byte.

Men fins det bara olja är jag övertygad om att en motor kan gå 10000mil på samma olja utan att rasa, jag hade en kollega på mitt förra jobb som körde en saab 900 8år på samma olja, sedan sålde han bilen.

Men efersom det är småpemgar att byta olja skullle jag inte chansa iaf på en nyare bil, på en gammal härk skulle jag inte heller bry mig om att byta, faktiskt. Men att köra et el tre år el 5000mil på samma olja torr jag f*n gör detsamma. Motorn överlever iaf bilen.
Ja och en kollega på mitt nuvarande jobb bytte inte heller olja på sin bil han bara fyllde på, den fick han skrota senare.
av Rådlös
#986725
Minns ni webbsidan om mannen som bygger en rak 16-cylindrig motor? (Av 4 st B20-motorer) Vi var många som spärrade upp ögonen när vi läste det och någon fick säkert luta sig bakåt och ta djupa andetag.
Han som bygger är en grundlig och metodisk man. Han gör inget oöverlagt utan räknar och jämför andra konstruktioner och varianter.
Han har en omfattande webbsida om sitt bygge. Bland annat har han en del som heter Tekniksidan. http://www.sweet16.se/?page_id=505 Rulla en bit neråt där och läs om oljor och filter.

Ni som i den här tråden (yaniz tråd) påpekade att lastbilar kör betydligt längre på sin olja och filter kan också läsa i bildreportagen att lastbilar har bättre filter än tävlingsbilar!!! Det är skillnad på filter och filter. Kolla också den magnetanordningen som han skall ha i sina oljefilter till 16-cylindersmotorn.
av Leafs
#986728
Yaniz skrev:Okej, jag lägger ner här. Ser att det är känsligt för en och annan som ser livets mening i oljebyte efter 1000 mil eller ett år. Min poäng var, enligt rapporter från flera oberoende håll, att utvecklingen kommer att gå mot färre oljebyten (precis som fallet är hos lastbilar). Varför skulle just motorolja var en produkt som inte utvecklas? Men för all del, byt olja, varför inte? Det finns ju fortfarande folk som ser filmer på VHS och använder disketter. Den som lever får se ...
Säg detta till de tusentals grundlurade VAG-ägare som tyckte det lät jättebra att deras bilar bara behöver service var 3000:e mil eller så. Säg det till alla stackare som har fått pröjsa för ny motor i sin bil för att de blev totalt grundlurade av myten om Long Life-service.

Den oljan skulle ju vara anpassad för dessa långa intervaller. Vad motortillverkarna (och oljetillverkarna) inte kunde räkna ut var att.....de var inte ens nära att ha rätt.

Ja, självklart vill Volvo och alla andra tillverkare att kunderna servar sina bilar enligt plan = stadiga intäkter på eftermarknaden. Men vi har ju alla sett enormt många och väldigt tragiska exempel på vad som händer när intervallerna blir för långa. Många säger; "Jag kör minsann xxxx mil på samma olja, och när jag byter olja pissar jag alla stora oljetillverkare i ansiktet i ren protest och köper min olja från Biltema. Detta går ju bra i min bil." Hur vet de detta? Har de rivit ner motorn, har man kollat alla lager, kamaxlar m.m. Bara för att motorn går innebär det inte alltid att den mår bra.

Hur många här inne har lyft på ventilkåpan på en motor som har gått låt säga, 4000 mil på samma olja, i några intervaller? Jag har, ett flertal gånger. Nä det var ingen trevlig syn. Inte bara Saabar, som ju alla vet hade stora problem med sludge, inte bara VAG, vars TFSI-motorer är extremt felkonstruerade. Nä, t.o.m. Toyotor och Hondor som antagligen är världens bästa motorbyggare.

Men visst; diskussionen borde egentligen vara en icke-diskussion. De som vill köra Biltema-olja ska naturligtvis göra det. De av oss som väljer Castrol eller den olja verkstaden häller i, gör naturligtvis det. De som byter var 500:e mil gör inte fel, de som byter var 4000:e mil gör heller inte fel så länge det är deras övertygelse. Att en tråd på landets största bil-forum ska få en otrevlig ton p.g.a. detta är naturligtvis rätt så vekt. Men för er som inte redan har gjort det rekommenderar jag en titt på STCS, Saab-forumet. Där diskuteras detta ämne frekvent och där finns extremt hög teknisk kompetens. Läsvärt oavsett vilken falang man tillhör.
av PTV
#986735
Verkar mer som om TS är osäker på sitt eget tyckande angående dessa oljebyten och efter några icke medhållande svar på ett forum inser att denna "byt aldrig olja filosofi" inte alls stämmer överens bland flertalet andra fordonsägare där TS då kastar in handsken smått förgrymmad när denna nya övertygelse sjönk fortare än Titanic.

Därmed inte sagt/skrivet att inlägg som "Cox" kondomsvar skulle vara okey på något vis.Vilket det naturligtvis inte är när hans mamma förmodligen använde p-stav för att undvika missöden i livet och ändå sitter han nu här forumet och skriver skit. :D

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]