Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Jag bytte min XC70 D4 AWD -13 mest av en orsak, automatlådan som jag var allt annat än nöjd med. Trots Volvos försök att få den växla bättre var jag aldrig riktigt nöjd med den. Även Haldex gen5 var betydligt sämre än på min XC70 3,2 -08.
Provkör båda motorerna med olika växellådor och bilda dig en uppfattning efter detta, det gjorde jag denna gången :).
En fördel med AWD och Volvos femma är Polestar, efter en optimering blev det en helt annan bil att köra...
av ahlis1
Tack för era synpunkter. Efter lite velande är en xc70 D4 awd aut beställd. Provkörde en sån och var mycket nöjd med vad jag upplevde, den kändes bättre i det mesta jämfört med min D5 -11.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag är mycket nöjd med min Xc70 sport edition fwd med D4 VEA och 8 stegs automat. Jag hade en V70 förr, tyckte den låg för lågt på vägen och ville ha en bil för långsemestrar. Jag är en typisk stadsbo och har ingen direkt nytta av AWD. Jag provkörde då både AWD och sport edition. Det är två olika bilar. AWDn tyckte jag inte direkt var en motorvägsmaskin för långresor. För högvarvig, duktig förbrukning över 100 km/h och lite "traktorkänsla", visserligen komfortabel sådan. XC sport känns som en just lite sportigare och ligger så på vägen. Den har ju lite styvare chassi vilket verkligen gör den annars svampiga XC70 mer allert. Det var lite av förbrukning. Det hela beror på körstil men jag ligger på 0.61 blandat. På långresor lägger den sig fullpackad på 0.54. Den sista slutväxeln är grym för högre farter. Lägger sig på 1700 varv vid 120 km/h. Min gamla V70 (MY) hörde jag en irriterande motorljud vid samma hastighet och den låg på mycket högre varv. Minns inte hur högt. Så för mig är XC70 sport edition ett bra mellanting mellan V70 och den klassiska XC70 AWD. En bekväm långfärdsbil helt enkelt och grym i staden också. Ut på åkern ska jag ändå inte.
av perhall
ansjo skrev:Jag bytte min XC70 D4 AWD -13 mest av en orsak, automatlådan som jag var allt annat än nöjd med. Trots Volvos försök att få den växla bättre var jag aldrig riktigt nöjd med den. Även Haldex gen5 var betydligt sämre än på min XC70 3,2 -08.
Provkör båda motorerna med olika växellådor och bilda dig en uppfattning efter detta, det gjorde jag denna gången :).
En fördel med AWD och Volvos femma är Polestar, efter en optimering blev det en helt annan bil att köra...
Intressant. Tycker du också att automatlådan funkar mycket bättre med 3,2-motorn än med 2,4-dieseln? Jag skrev nyss det i en annan tråd...
PH
av yrrol3
Jag funderar på en 2014-2016 XC70 FWD.
Är väl den där gubbiga som vill ha en mer komfortabel bil med låg dieselförbrukning för långfärder utan behov av AWD.

Ni pratar om 8 växlade lådan, men hur vet jag om denna bil jag sett har detta? (för det var väl 8växlade som hade lägre utväxling på högsta?)

Den jag såg på var en 2014 D4 på bara 163hk, är det vea motorn eller är vea den på runt 180hk?
av Lövet
https://www.car.info/ vet hur många växlar det är i lådan. 8vxl = VEA motor.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det skiljer i utväxling även på annars närmast identiska bilar. Vi har en XC70 D5 AWD automat 2012 och en XC70 D4 AWD automat 2016. Vid samma varvtal gör den nyare 115 km/h när den äldre kommer till 107 km/h. Dieselfemmorna (som alltså båda har, ingen VEA) snurrar då med 2000 r/min.
2012:an är klart trevligare att köra. Det beror både på den märkbart piggare motorn (230 hk mot 181) och på den betydligt trevligare styrningen (2012:an har den tydligen ganska ovanliga progressiva, ställbara servostyrningen).

För ett tag sedan körde jag drygt 100 mil med en XC60 D4 AWD automat R-Design av nån nyare modell (2015 eller 2016 tror jag). Som långfärdsbil var den klart sämre än våra XC70. Det enda som var bättre var det adaptiva helljuset.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]