Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joelf skrev: Jag förstår inte jämförelsen som görs? Är målet att ta sig 0-100 så snabbt som möjligt med familjen för ett givet antal kr eller
För mig ser jämförelsen ut så här, Kör jag V70 D4 AWD 181 hk så känns det som motorn slita hårt och det känns väldigt ansträngt för att hänga med i samma tempo som Passat DSG 4-motion 240 hk 500 Nm gör utan mista ansträngning. Det spelar ingen roll om det gäller att acca eller ligga i högre hastigheter, eller köra om en långtradare. D5:an är lite bättre men den väljer ju volvo att inte sälja mer vilket kändes underligt då den enligt mig var den bästa motorn Volvo producerat av dieslarna. Hur fick man för sig att sluta sälja den i V70 ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Inte för V70 "på Bygg din Volov" i alla fall.
av joelf
VolvoB20 skrev:
joelf skrev: Jag förstår inte jämförelsen som görs? Är målet att ta sig 0-100 så snabbt som möjligt med familjen för ett givet antal kr eller
För mig ser jämförelsen ut så här, Kör jag V70 D4 AWD 181 hk så känns det som motorn slita hårt och det känns väldigt ansträngt för att hänga med i samma tempo som Passat DSG 4-motion 240 hk 500 Nm gör utan mista ansträngning. Det spelar ingen roll om det gäller att acca eller ligga i högre hastigheter, eller köra om en långtradare. D5:an är lite bättre men den väljer ju volvo att inte sälja mer vilket kändes underligt då den enligt mig var den bästa motorn Volvo producerat av dieslarna. Hur fick man för sig att sluta sälja den i V70 ?:-/
Volvo D4 163 hk mot 240 hk passat (Jag vet att du skrev 181 men jag har siffrorna för 163 hk i huvudet)

D4 lev 420 nm vid 1500 -2500 varv alltså runt 104 hk vid 1750rpm och 148 hk vid 2500 rpm
Passat lev 500nm vid 1750-2500 (Volvon har lite mer urkraft på låga varv) så 123hk vid 1750rpm och 176hk vid 2500rpm

Så volvon är runt 20hk efter vid "normal" körning och den väger 150 pannor mer säkert. Borde inte slå så hårt vid vad jag kallar normal körning, men kör man så att man oftare ligger på högre varv än 2500, självklart är Passaten snabbare den har mycket mer effekt och är lättare. Men jag hävdar fortfarande att skillnaden vid normal körning är inte så stor som folk här gör gällande.

D5 säljs fortfarande i xc70, kan det vara så att väldigt få köpte D5 i V70, då man kunde köpa nya D4. Att man sluta sälja den och slapp typa in en modell inför 2016/2015 och sänkte då sitt CO snitt för hela volvo? Eller vad tror ni
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joelf skrev: Att man sluta sälja den och slapp typa in en modell inför 2016/2015 och sänkte då sitt CO snitt för hela volvo? Eller vad tror ni
D4 o D5 har samma CO enligt intyget, Dessutom är D5:an redan typad för 2015/2016 av Volvo men säljs under Polestars namn.
av joelf
VolvoB20 skrev:
joelf skrev: Att man sluta sälja den och slapp typa in en modell inför 2016/2015 och sänkte då sitt CO snitt för hela volvo? Eller vad tror ni
D4 o D5 har samma CO enligt intyget, Dessutom är D5:an redan typad för 2015/2016 av Volvo men säljs under Polestars namn.
Jo men eftersom D5 är en av de som släpper ut mest av volvo bilarna och förmodligen har sålt ganska dåligt på sista tiden, så om man tar bort en modell som släpper ut mycket sänker man SNITTET FÖR HELA VOLVO, även om D4 släpper ut lika ,mycket. Men jag tror helt enkelt att den sålde för dåligt.

Tillägg: Brukar inte volvo minimera antalet motorer när man börjar köra Classic?
av Lövet
joelf skrev:
VolvoB20 skrev:
Volvo D4 163 hk mot 240 hk passat (Jag vet att du skrev 181 men jag har siffrorna för 163 hk i huvudet)

D4 lev 420 nm vid 1500 -2500 varv alltså runt 104 hk vid 1750rpm och 148 hk vid 2500 rpm
Passat lev 500nm vid 1750-2500 (Volvon har lite mer urkraft på låga varv) så 123hk vid 1750rpm och 176hk vid 2500rpm

Så volvon är runt 20hk efter vid "normal" körning och den väger 150 pannor mer säkert. Borde inte slå så hårt vid vad jag kallar normal körning, men kör man så att man oftare ligger på högre varv än 2500, självklart är Passaten snabbare den har mycket mer effekt och är lättare. Men jag hävdar fortfarande att skillnaden vid normal körning är inte så stor som folk här gör gällande.

D5 säljs fortfarande i xc70, kan det vara så att väldigt få köpte D5 i V70, då man kunde köpa nya D4. Att man sluta sälja den och slapp typa in en modell inför 2016/2015 och sänkte då sitt CO snitt för hela volvo? Eller vad tror ni
En sak som gör mycket skillnad förutom effekten är att Volvon tappar massor vid varje växling. Vid acceleration på samma växel blir nog skillnaden som du säger ganska liten, men så fort en acceleration innefattar en eller flera växlingar tappar Volvon rejält. Det verkar vara Melass istället för växellådsolja i Aisin-Warner lådan. Tur att VEA kommer med ny låda.
Användarvisningsbild
av apersson850
De som roar sig med att accelerationsplåga bilar brukar påstå att man får kortaste tiderna om man växlar Volvos sexstegade låda manuellt. Vid rätt tillfälle då, förstås. Hur det är med den åttastegade vet jag inte.
Användarvisningsbild
av mikethebik
joelf skrev:Hmm 0-100 jämförelse

Att bygga en bil som är snabb 0-100 är inte svårt , man väljer växlingspunkter så att den når 100 precis innan nästa växel, och man bygger motorns karaktär så att all effekt ligger på toppen. Detta har volvo alltid varit väldigt dåliga på för man har byggt motorer för vardagsbruk. Vilket är väldigt bra tycker jag. Den första D5 som kom vid 03 var exceptionellt dålig på detta då den nästan dog framåt varvstoppet. Men det spelar ingen roll enligt mig för den var oerhört stark på låga varv med bra körbarhet vilket troligtvis är vad som prioriteras av volvos köpkrets. 0-100 är också enligt mig helt ointressant då man vid omkörning med moderna dieslar inte behöver träffa varvstoppet, då har man troligtvis gjort en ganska onödig omkörning. Tex är Impreza GT eller Legacy Turbo två bilar som klarar 0-100 på höga 5:or, men det blir aldrig avslappnad vardagskörning för de är helt döda under 3500varv, där är volvos D5 faktiskt snabbare, varför? Jo för den har mer effekt på lägre varv.

Att sedan jämföra 0-100 på två bilar som har 181 respektive 240 hk ? Det är effekt som flyttar bilen och då är det väl ganska självklart att den med mer effekt gör det snabbare? D5 med sina 215hk gör väl 0-100 på höga sjuor, och då är det fortfarande efter vad gäller hk men väger mer. Jag förstår inte jämförelsen som görs? Är målet att ta sig 0-100 så snabbt som möjligt med familjen för ett givet antal kr eller?

Tex D5/D4 upplevelsen (Gamla femman som är strypt) Ja D5 är betydligt snabbare till 100 för vid en rusning så är det på toppen som man ligger och det är just här som D4 är strypt till skillnad från D5. Men till vardags så märker gemene man ingen skillnad för motorerna är lika i det intervall som man borde ligga vid vardagskörning. Jag själv har haft en XC70 D5 (205hk) och har nu en XC70 D4 (163hk) 99% av tiden märker man ingen skillnad för båda är lika starka till vardags, men visst 205 hk är roligare, men att säga att 163 hk är apsegt och så vidare, visst alla har olika referensramar och det är inte lika roligt som mer hk, men om man tycker att det är för lite hk för att det ska gå att framföra sitt fordon,ska man kanske fundera över hur man beter sig i trafiken eller reflektera över sitt bilval.

Min åsikt
Din åsikt är också min, tror att det till viss del är motorjournalister som haussat upp 0-100 som ett viktigt värde, vridet är huvudsakligen det som betyder något, att ha kraft vid omkörningar eller dra en vagn utan att behöva varva ihjäl motorn...
Men visst, och kanske OT, om man vill ha både ett grymt acc och ett ännu grymmare vrid måste jag återigen tipsa om en Tesla, ställer allt annat i skuggan!

Mike

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏