Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Njae. Det verkar som att Skoda Superb Scout har hetat Allroad tidigare. Men går man in och bygger en Superb kombi så finns valet "Scout" nu.

Markfrigången är inget som egentligen bekymrar mig dock. Men XC70 var faktiskt väldigt trevlig. Man sitter lite högre, kupén känns ombonad och välbyggd, man sitter bra, det är tyst, man åker väldigt mjukt och bekvämt. Tror det blir svårt att hitta nåt lika bra under 400' nytt.
Superbens "offroad-modell" heter Alldrive
Octavians "offroad-modell" heter Scout

Alldriven finns inte än till nyaste Superben, tror endast sedanen har kommit
para skrev:Superbens "offroad-modell" heter Alldrive
Octavians "offroad-modell" heter Scout

Alldriven finns inte än till nyaste Superben, tror endast sedanen har kommit
Haha. Jag har kollat snett hela tiden. Det var ju Octavia jag byggde, finns ingen Superb i deras konfigurator alls nu. Jag valde största kombin och trodde att det var Superb. Men dra åt h-vete... Nej, då är nog inte Superb nåt alternativ. Den är ju säkerligen dyrare än Octavian. Skönt, då kan jag verkligen släppa det spåret.

Passat är nog inget heller. Kändes verkligen inget speciellt. Bra bil men lockade inte.
Om jag vore som du skulle jag ut och jämföra lite mera mellan en sport och en normal xc70 summum. Jag har en vanlig xc70 my13. När man sitter bredvid eller i baksätet, vilket man gör ibland när man har småttingar, så känner jag mig lite åksjuk. Är lite vaggande gång när det är guppig väg. Men oj vad den sväljer dessa bra och andra sidan. De gupp jag knappt märkte av slog ju nästan dämparna/fjädrarna igenom på en kollegas v60 med sportpaket. Men med 1500 kg husvagn går min som tåget. D4 räcker till för normal körning även om det inte är en raket. Dynamicedition-stolarna tycker jag passar mig fint, samma som i sport. Se upp för nivåreglering om du tänkt att behålla den ett tag. Dyrt att byta dämparna... Om du har hundar eller är lite oöm när du lastar så skulle jag rekomendera fabrikstonade, lite för ljusa, rutorna. Hade snygg film till en början innan dem blev repiga på min förra V70. Men nu har jag fått lov att komplettera med Volvo solgardiner i bakrutorna. Men dem var rätt så snitsiga och fungerar även som myggnät när rutorna är nere. Svåra val... Lycka till. Hur som helst en bra bil.
Laminerade rutor gör skillnad i högre farter mest tycker jag (har haft med och utan, nu med). bättre inbrottsskydd också. Och kostar inte mycket.

Andrahandsvärdet påverkas nog inte mycket av ny modell nu när den nuvarande säljs så billigt. Det är ju en enorm skillnad i pris. En kollega till mig köpte en av de sista XC90 FWD för 340 000 med massor utrustning. Den nya kommer börja på 500 000 med FWD och utan utrustning när den kommer nästa år eller i slutet av året...
PH
Intressant. Ja, jag måste nog ut och köra de direkt efter varandra och känna efter lite mer. Tyckte ju Sporten var svajig också men det kanske finns nåt fastare där under ändå om man provocerar lite? Tänkte köra 18" både sommar som vinter. Större fälgar än så var absolut inte prisvärt och är inte nödvändigt heller.

Är ju lite utrustningstorsk så laminerade rutor blir det nog. Hastighetsberoende servo funderar jag också lite på. Är nog lika bra att ta det.

En grej jag tycker är riktigt läcker är skinnklädd instrumentbräda. Men 11 tusen eller vad det var den kostade kan man ju göra annat skoj för också så det är mer tveksamt.
Perhall , den kommer inte att vara utan utrustning, och jämför du med förra generationen av xc90, så kommer ju nya xc90 i budgetutförande vara välutrustad i jämförelse. Bla så får du ju driver support som standard (uppgraderbart till pro). Och du får förhoppningsvis en mer bränslesnål drivlina som inte är från 2002. Och en förstärkt Haldex gen5 med fler lameller;)
TommyP86 skrev:Nu har jag inte kört sporten, men en vanlig summum är imo så svajig att den är trafikfarlig (med 17"). Det behöver inte vara saggiga vägegenskaper bara för att en bil är hög.
Jag kör då i regel snabbare än vad 95 % av min omgivning gör. Jag har då aldrig haft svårt att hålla bilen på vägen med vare sig 17 " eller 16" vinterdäck. Men du kanske är den sista 5 %-en.... Men en xc70 är ingen sportbil utan en familjebil. Då skall man köra därefter...
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]