Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FBKEeyore
Är det inte lite märkligt/dåligt att detta tar slut redan nu? Modellår 2016 har ju precis börjat.
De som beställer nu och inte får BLIS borde få någon form av kompensation från Volvo kan man tycka.
BLIS kostar väl ändå någon tusenlapp. Prisjustering eller annan utrustning som följer med istället.
Vad sniket att Volvo tar bort blis helt & hållet! Bara för att spara x antal kronor per såld bil?
av dissonans
Kan ju vara så enkelt att just de kamerorna inte har tillverkats på länge och därmed är slut helt enkelt. Olönsamt att tillverka för små batcher, någon komponent kanske är slut.. Kan nog finnas många anledningar till varför de inte längre monteras, att spara några kronor per bil tror jag inte det handlar om.

Man ska nog inte uttala sig alltför kategoriskt innan man har koll på alla detaljer =)
av mikebike
dissonans skrev:Kan ju vara så enkelt att just de kamerorna inte har tillverkats på länge och därmed är slut helt enkelt. Olönsamt att tillverka för små batcher, någon komponent kanske är slut.. Kan nog finnas många anledningar till varför de inte längre monteras, att spara några kronor per bil tror jag inte det handlar om.

Man ska nog inte uttala sig alltför kategoriskt innan man har koll på alla detaljer =)
Underleverantören är skyldig att fortsätta leverera komponenter för reservdelsbruk i ytterligare 10 år, så de kan inte ha tagit slut.
Däremot kan det vara leveransproblem som gör att Volvo väljer att bygga bilar utan BLIS istället för att antingen ställa nästan färdiga bilar på lager eller inte bygga alls.
av dissonans
mikebike skrev:
dissonans skrev:Kan ju vara så enkelt att just de kamerorna inte har tillverkats på länge och därmed är slut helt enkelt. Olönsamt att tillverka för små batcher, någon komponent kanske är slut.. Kan nog finnas många anledningar till varför de inte längre monteras, att spara några kronor per bil tror jag inte det handlar om.

Underleverantören är skyldig att fortsätta leverera komponenter för reservdelsbruk i ytterligare 10 år, så de kan inte ha tagit slut.
Däremot kan det vara leveransproblem som gör att Volvo väljer att bygga bilar utan BLIS istället för att antingen ställa nästan färdiga bilar på lager eller inte bygga alls.
Bara för att de är skyldiga att leverera innebär det inte att de inte kan ta slut :) Sen hur länge de är slut är en annan femma.
av Erixs
mikebike skrev: Underleverantören är skyldig att fortsätta leverera komponenter för reservdelsbruk i ytterligare 10 år, så de kan inte ha tagit slut.
En annan teori kan vara att komponenten inte längre går att tillverka pga att någon nyckelkomponent i denna har försvunnit på marknaden. Problemet blir då att man måste ta fram och verifiera en ny ersättande produkt vilket inte är ekonomiskt försvarbart med så sent i modellernas livscykel. Man hamstrar helt enkelt reservdelar från de sista batcharna och lägger på hyllan istället för att leverera nya fordon med detta. Detta för att täcka de krav som finns på 10? år.
av Daniel73
Eller så säljer Classic över all förväntan så att underleverantören inte hinner leverera i den takt som krävs.
I så fall kan BLIS komma tillbaka när man hamstrat så det räcker.
av mikebike
Daniel73 skrev:Eller så säljer Classic över all förväntan så att underleverantören inte hinner leverera i den takt som krävs.
Det där med "just in time" är ingen lek.

Jag var på jobb på en bilfabrik i Portugal för många år sedan. Det var en gigantisk anläggning och de jag besökte tillverkade kompletta axlar, både fram och bak. Det fanns två framaxlar beroende på motorstorlek och två bakaxlar beroende på FWD eller AWD. Rätt kombination skulle lämna hallen max 30 minuter försenad.
Jag frågade hur produktionen styrdes...
"Vi får 6 månaders prognoser och de styr inköp av komponenter, men själva beställningarna kommer med 4 timmars framförhållning." :shock:

När jag var där stoppades plötsligt produktionslinan. Jag frågade om det var något problem.
"Ja, men i nästa hall, så nu kan vi inte tillverka mer eftersom vårt utlager är fullt."
Användarvisningsbild
av hållundan
Erixs skrev:
mikebike skrev: Underleverantören är skyldig att fortsätta leverera komponenter för reservdelsbruk i ytterligare 10 år, så de kan inte ha tagit slut.
En annan teori kan vara att komponenten inte längre går att tillverka pga att någon nyckelkomponent i denna har försvunnit på marknaden. Problemet blir då att man måste ta fram och verifiera en ny ersättande produkt vilket inte är ekonomiskt försvarbart med så sent i modellernas livscykel. Man hamstrar helt enkelt reservdelar från de sista batcharna och lägger på hyllan istället för att leverera nya fordon med detta. Detta för att täcka de krav som finns på 10? år.
Dessutom är det ju helt andra priser/kostnader på reservdelar så om man behöver hitta en annan komponent för spare parts kanske man gör det iom att den prisbilden är helt annorlunda mot serie.

Jag har BLIS på min vagn och ger gärna bort det till den som blir utan nu under MY16. Tämligen kasst system som jag lika gärna hade kunnat vara utan. Radar-BLIS kanske funkar mycket bättre, men just den "gamla varianten" med kamera-BLIS, den gör varken från eller till tycker jag.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]