Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
har en v70 2,0f som jag kört ca 2000 mil sedan köp i sept -14. Är ganska nöjd då mitt ex är maxutrustat (kan då leva med nackdelar som
förbrukningen och högvarvig ((som alla tycker)) men det får man lära sig acceptera). Förbrukning minskar rejält om man går ner i hastighet.

så länge e85 ligger i pris bra till jämfört med 95okt är det bra bränsle att köra på rent ekonomiskt. Men S/MP har nu vikit ner sig mot EU och kommer höja tullen på e85. Därmed uteblir ev ekonomisk vinst på e 85, bedömt blir det billigare att tanka 95okt då förbrukningen är lägre. Miljövinsten uteblir också...
av Daniel73
Rådlös skrev:Ja!

Ett tillägg till detta svaret: Efter lite Googling, bl.a här: http://www.miljofordon.se/ tycks det vara så att Ford aldrig har haft/sålt någon 2-litersversion som FFV av den aktuella motorn. Det får möjligen tillskrivas som en Volvomodifiering även om den inte avviker så speciellt mycket från originalet.
2.0f är en fordmotor.
Återfinns i bla Mondeo både med och utan FFV.

Är i grunden en Mazdamotor (Mazda ingår i Fordconcernen)
av Daniel73
2.0F hade för övrigt premiär i mondeo 2001 då den ersatte Fords bensinare på 130hk som hade stora problem med blåsta topplockspackningar.

Volvo fick den på köpet och är en tillförlitlig motot om än något slö till en så stor bil
av Leafs
Daniel73 skrev:2.0F hade för övrigt premiär i mondeo 2001 då den ersatte Fords bensinare på 130hk som hade stora problem med blåsta topplockspackningar.

Volvo fick den på köpet och är en tillförlitlig motot om än något slö till en så stor bil
Den motorn hade någon barnsjukdom med insuget som var lite lurigt, men det var bara på 01 och 02 om jag minns rätt. I grunden är det en pålitlig motor.

Jag hade en 01 Mondeo med denna motor och jag måste faktiskt säga att jag inte alls minns den som speciellt slö, och den upplagan av Mondeo HGV är ju en större (tyngre?) bil än V70. Den hade femväxlad låda, 110 km/h på mätaren var precis under 3000 rpm. Den drog cirka 6.5 l/100 km på landsväg i laglig fart och den var enligt mig inte alls undermotoriserad.

Då måste ju den motorn ha blivit avsevärt slöare efter att den hamnade i Volvo? Eller kan det möjligen vara att det handlar om subjektivt tycke och smak? 8)
av Daniel73
Leafs skrev:
Daniel73 skrev:2.0F hade för övrigt premiär i mondeo 2001 då den ersatte Fords bensinare på 130hk som hade stora problem med blåsta topplockspackningar.

Den motorn hade någon barnsjukdom med insuget som var lite lurigt, men det var bara på 01 och 02 om jag minns rätt. I grunden är det en pålitlig motor.

Jag hade en 01 Mondeo med denna motor och jag måste faktiskt säga att jag inte alls minns den som speciellt slö, och den upplagan av Mondeo HGV är ju en större (tyngre?) bil än V70. Den hade femväxlad låda, 110 km/h på mätaren var precis under 3000 rpm. Den drog cirka 6.5 l/100 km på landsväg i laglig fart och den var enligt mig inte alls undermotoriserad.

Då måste ju den motorn ha blivit avsevärt slöare efter att den hamnade i Volvo? Eller kan det möjligen vara att det handlar om subjektivt tycke och smak? 8)
Min nya V70 väger ca 400kg mer än min Mondeo 2006 med just den motorn som jag bytte in.
Fungerade i Mondeon men borde bli lite klen i en V70

01-04 kunde man få haveri på insugvirvelspjällen som kunde lossna och sugas in i motorn med haveri som följd.

PCV slangen hade även en tendens att spricka var 10 000 mil.
Hög tomgång, orkeslös samt hög förbrukning var symtomen.
av Leafs
Daniel73 skrev:
Min nya V70 väger ca 400kg mer än min Mondeo 2006 med just den motorn som jag bytte in.

01-04 kunde man få haveri på insugvirvelspjällen som kunde lossna och sugas in i motorn med haveri som följd.

Ganska otroligt att en ny V70 väger 400 kg mer trots att det är en bil med klart mindre innerutrymmen. Tror nog att en Mondeo HGV 01 väger mer än 1300 kg...Men skit samma. Jag tycker hur som helst att den motorn har fått oförtjänt mycket skit.
av Aiker63
Har ägt en 2,0F sedan februari, 2010 års modell. Har haft stora problem med ac-delen. I våran börja det komma ett brummande ljud från motorn. När jag stängde av ac:n blev det tyst. Volvo i Linköping sa att kondensor och slangen läckte kylgas och måste bytas. När detta var byt gick det ca 1 vecka så börja samma ljud igen... Tillbaka till Volvo, då hitta som ett nytt läckage i kylsystemet, det var ventilen som var trasig och all kylvätska hade läckt ut. Dom byte dem och allt var frid och fröjd i ca 2 veckor... Så kom ljudet igen!!! Tillbaka till Volvo (tredje gången), och då sa dom att ac-kompressorn gått sönder!?!?!?! Byte den och nu går allt som det ska :)
Detta kostade mig bara ca 20 000:-

I övrigt tycker jag att motorn inte låter som en Volvo, vilket inte är så konstigt då det sitter en Ford-motor i. Inte alls lika tyst som man borde förvänta sig, motorn låter burkig och är allmänt seg. Jag längtar tillbaka till min förra Volvo V70 2,4 2005.
I övrigt inga fel på bilen, men jag kan ärligt säga att jag idag ångrar köpet och hade utan att blinka valt en 2,5FT
av Daniel73
Leafs skrev:
Daniel73 skrev:

Ganska otroligt att en ny V70 väger 400 kg mer trots att det är en bil med klart mindre innerutrymmen. Tror nog att en Mondeo HGV 01 väger mer än 1300 kg...Men skit samma. Jag tycker hur som helst att den motorn har fått oförtjänt mycket skit.
Mondeo kombi 2006, tjänstevikt 1430kg
Volvo V70 Classic D4 my16, tjänstevikt 1854kg
av Leafs
Daniel73 skrev:
Mondeo kombi 2006, tjänstevikt 1430kg
Volvo V70 Classic D4 my16, tjänstevikt 1854kg
:shock: Din V70 väger ganska mkt mer än min.....
Användarvisningsbild
av Jahaja
Vad väger din drive då?
Min ligger också i 1800-krokarna (1814 kg för att vara exakt). Kan det verkligen skilja så jättemycket mellan modellår och motoralternativ?

Jag kommer behöva betala Rejmes för fels[…]

Kan det börjat läcka vid VVT ?

gummilist

Var köper du reservdelarna? Har samma problem[…]

Har ett av metall och fungerar bra, har hund som o[…]