Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micke5721
apersson850 skrev:Innan jag köpte min XC70 D5 hade jag också femcylindrigt, men bensinturbo. Jämförde jag färddatorn på bensinaren gentemot den gamla metoden "tanka och kör" skilde det oftast bara ett snäpp i sista siffran. Avrundningsfel, alltså. Men dieseln slår mer fel. Somliga påstår att dieselkvalitéer som säljs i Tyskland gör att den stämmer bättre.
Har samma erfarenheter som dig. Har haft två 140hk bensinare och en 170hk bensinare och färddatorn visade väldigt lika med mätning på pumpen, diffade typ 0.02l/mil som mest. Dieseln jag har nu (2008 2.4d) visar 0.56 då det är 0.61 på pumpen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev:Verkar som D4 vea fwd manuell är snålare än automaten & att den nya 8 stegade automatlådan drar upp förbrukningen med 0,5-1 dl per mil.
I stan kanske automaten drar upp förbrukningen men på landsväg borde den vara mycket snålare än den manuella då automaten har mycket högre utväxling.
Användarvisningsbild
av Fisch
simonhalmstad skrev:Verkar som D4 vea fwd manuell är snålare än automaten & att den nya 8 stegade automatlådan drar upp förbrukningen med 0,5-1 dl per mil.
Nja så mycket är det inte. Min d4 vea aut ligger på 0,55 l/mil efter 900 mils körning enligt datorn. Rask motorvägsfart ca 550 mil, 300 mil blandad och resten i stan. Datorn brukar visa inom ett par cl.
Användarvisningsbild
av joel80
Min känsla är ibland att även om man mäter vid pump så blir det ibland galet. Antingen för att bilen står snett så att det går i några liter mer eller mindre, eller att pumparna är olika kalibrerade.. Undrar hur mackar säkerställer just det. Det lär ju inte vara så intressant för dem att se till så de går exakt.. Räknar pumpen några procent för fort ökar väl deras annars minimala vinst lite...?
Användarvisningsbild
av joel80
OK.. Tydligen sp.se som kontrollerar.. 2 år mellan kontrollerna så det finns ju möjlighet att vissa pumpar "glider" lite.
Vid kontroll har dom en feltollerans på 0,5% tydligen... Så är den kalibrerad har det mindre påverkan på förbrukningssiffrorna..
Användarvisningsbild
av apersson850
Man kan oftast tanka rätt många liter efter det att pumpen slår ifrån automatiskt första gången. Olika pumpar slår ifrån vid olika nivå, mest beroende på hur de pumpar. Så enskilda tankningar är inte mycket värda. Ska man mäta vid pump får det vara över längre tid (många tankningar) för att få någon bra noggrannhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fisch skrev:
Nja så mycket är det inte. Min d4 vea aut ligger på 0,55 l/mil efter 900 mils körning enligt datorn. Rask motorvägsfart ca 550 mil, 300 mil blandad och resten i stan. Datorn brukar visa inom ett par cl.
Kör du 550 mil i hög fart så tjänar du på automatens höga utväxling i förhållande till den manuella. Kör du i stan är det tvärs om då du har en converter som drar en del extra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]