Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det där du hört om att motorn "gick åt helvete". Det kan möjligtvis handla om att motorn är konstruerad på ett sätt som gör att om t.ex remmen till ac-pumpen smäller av så riskerar den att dra med sig kamremmen i fallet. Och, ja, då går det ju verkligen åt helvete :wink:
Min egen 2.5FT har rullat 11000 mil nu och jag blev nyligen tvungen att byta båda drivremmarna + rullarna...ca 3000 kr på Volvoverkstan. Detta trots att det rekommenderade bytesintervallet är på 18000 mil!
Finns tydligen andra ägare som tvingats göra samma reparation på ännu lägre miltal dessutom. Men enligt Volvo anses det som rent slitage och man lämnar därför inga rabatter eller så på reparationen, trots att den måste göras långt innan det rekommenderade miltalet uppnåtts.
Finns andra trådar här på forumet där detta diskuterats mer ingående.
JLGA skrev:Det där du hört om att motorn "gick åt helvete". Det kan möjligtvis handla om att motorn är konstruerad på ett sätt som gör att om t.ex remmen till ac-pumpen smäller av så riskerar den att dra med sig kamremmen i fallet. Och, ja, då går det ju verkligen åt helvete :wink:
Min egen 2.5FT har rullat 11000 mil nu och jag blev nyligen tvungen att byta båda drivremmarna + rullarna...ca 3000 kr på Volvoverkstan. Detta trots att det rekommenderade bytesintervallet är på 18000 mil!
Finns tydligen andra ägare som tvingats göra samma reparation på ännu lägre miltal dessutom. Men enligt Volvo anses det som rent slitage och man lämnar därför inga rabatter eller så på reparationen, trots att den måste göras långt innan det rekommenderade miltalet uppnåtts.
Finns andra trådar här på forumet där detta diskuterats mer ingående.
Hur märkte du att det var dags att byta remmarna?
Baselord skrev:
JLGA skrev: Men enligt Volvo anses det som rent slitage och man lämnar därför inga rabatter eller så på reparationen, trots att den måste göras långt innan det rekommenderade miltalet uppnåtts.
Det är ju så att remmarna är färskvara. Kör man kortare sträckor per år än vad Volvo räknar med att du kommer att köra, så når du remmens livslängd i antal år innan du når den i antal mil.
Hur märkte du att det var dags att byta remmarna?[/quote]
Jag hörde ett väldigt svagt "kvittrande" på tomgång efter kallstart, men det hördes bara när man var utanför bilen. Tänkte inte så mycket på det först, men sen läste jag på forumet hur viktigt det är att drivremmarna inte får gå av på dessa motorer då det kan orsaka skador på kamremmen!
Så jag tog kontakt med verkstan och dom konstaterade att lagret i spännrullen orsakade missljudet. Då var det bara att byta alltihop direkt.
Mabuse skrev:
Baselord skrev:
JLGA skrev: Men enligt Volvo anses det som rent slitage och man lämnar därför inga rabatter eller så på reparationen, trots att den måste göras långt innan det rekommenderade miltalet uppnåtts.
Det är ju så att remmarna är färskvara. Kör man kortare sträckor per år än vad Volvo räknar med att du kommer att köra, så når du remmens livslängd i antal år innan du når den i antal mil.
Det är ju helt riktigt som du säger att gummi åldras. (Dock i mitt fall så var det en spännrulle som började ge sig, och då var det ju såklart lika bra att byta allting samtidigt.)
Men argumentet håller inte riktigt ändå i mina ögon eftersom min bil rullat drygt 10 tusen mil dom första fyra åren. Och det kan knappast anses vara en ovanligt kort körsträcka? Om Volvo har beräknat att en normal körsträcka skulle vara längre än så, då är det det nog en grov felräkning skulle jag säga ;-//
S80beat skrev:Hej ! Kollade själv för några år sedan då jag var sugen på att bli volvoägare igen. Det jag noterade var att 2.5FT räknades som miljöbil ( i alla fall S80) och därför billigare i skatt än 2.5T vilket jag tyckte var en fördel för FT.
Sedan vet jag inte om serviceintervallen ( 1000 mil ?) blir samma oavsett om man bara kör på bensin.
Serviceintervallen ligger på 1500 mil eller 1 år på denna OAVSETT drivmedel!
Det är vad jag fått från Volvo ialla fall, står i instruktionsboken dessutom.
Helt okej tycker jag.

Jag servar min med ett års intervall i stort sett.
Dennispet skrev:
reo91 skrev:Denna bil/motor är den bästa jag haft, dock bara ägt den i lite mer än 3000 mil men har ändå testat en hel del dragande av både tunga hästsläp och vanliga släp. Man märker ju att släpet är på men man har fortfarande ett väldigt bra vrid jämfört med andra bilar.
Tänk bara på att kör med ett drivmedel, byta inte stup i kvarten. Min bil har gått på Etanol sen den var ny och vad jag vet så är det i stort sett inget bytt på den, uppe i snart 14000 mil på mätaren.
Sköt servicen på auktoriserad Volvo-verkstad så blir det bra, är faktiskt ofta billigare än andra.
Ligger på ungefär 1,1L/mil vid vardagskörning(40-,50-,70-,80-,90-,110-vägar).
Komforten är sjukt grym, har dessutom R-Design så den är lite finare :)
Ja har vlivit otroligt gubbig av mig men vill fortfarande kunna köra om enkelt!! Därför frågar jag nu va du tror den ligger på förbrukning med bensin i den? Som sagt.. T.om gamla tanter som börjat tuta på min körning att d går för lugnt hehehe, ? Och inga problem eller missljud med motorn? Mvh
Har inte kört den på bensin, men ser för övrigt att den ligger på ca 0,8-0,9L vad andra skrivit.
Har räknat på det och man sparar ungefär 1:- per liter har jag för mig att jag kom fram till med de drivmedelspriserna jag har här om man kör på etanol.
Inga problem ännu ialla fall eller missljud :)
Köp på bilfirma om du ska ha :) Flera av mina andra bilar köpte jag privat och där har det bara varit strul med de bilarna, köpte denna på Ucars Exclusive i Eslöv och där köpte jag till 1 års garanti just for safety, grym service :)
reo91 skrev:
Dennispet skrev:
reo91 skrev:Denna bil/motor är den bästa jag haft, dock bara ägt den i lite mer än 3000 mil men har ändå testat en hel del dragande av både tunga hästsläp och vanliga släp. Man märker ju att släpet är på men man har fortfarande ett väldigt bra vrid jämfört med andra bilar.
Tänk bara på att kör med ett drivmedel, byta inte stup i kvarten. Min bil har gått på Etanol sen den var ny och vad jag vet så är det i stort sett inget bytt på den, uppe i snart 14000 mil på mätaren.
Sköt servicen på auktoriserad Volvo-verkstad så blir det bra, är faktiskt ofta billigare än andra.
Ligger på ungefär 1,1L/mil vid vardagskörning(40-,50-,70-,80-,90-,110-vägar).
Komforten är sjukt grym, har dessutom R-Design så den är lite finare :)
Ja har vlivit otroligt gubbig av mig men vill fortfarande kunna köra om enkelt!! Därför frågar jag nu va du tror den ligger på förbrukning med bensin i den? Som sagt.. T.om gamla tanter som börjat tuta på min körning att d går för lugnt hehehe, ? Och inga problem eller missljud med motorn? Mvh
Har inte kört den på bensin, men ser för övrigt att den ligger på ca 0,8-0,9L vad andra skrivit.
Har räknat på det och man sparar ungefär 1:- per liter har jag för mig att jag kom fram till med de drivmedelspriserna jag har här om man kör på etanol.
Inga problem ännu ialla fall eller missljud :)
Köp på bilfirma om du ska ha :) Flera av mina andra bilar köpte jag privat och där har det bara varit strul med de bilarna, köpte denna på Ucars Exclusive i Eslöv och där köpte jag till 1 års garanti just for safety, grym service :)
Är oftast bäst att köpa på firma, eftersom du får ett bra skydd i form av konsumentköplagen, garantier är därför inte nödvändiga Bild
Motorn är kanon i 2.5FT men om man hör ett skärande/gnisslande ljud bör man nog snarast bege sig till en verkstad. Jag kör enbart på 98 oktan då de tekniker jag frågat menar att etanolen sliter på spridare och bränslepump, rätt eller fel...?
Vår förbrukning ligger på ca 1,1 med mestadels kortare körning upp till en mil. Uppgiven förbrukning är med bensin/etanol: blandad 9,9/13,8 landsväg 7,2/10,2 och stadskörning 14,7/20,1. Ska jag komma ner på 7,2 i landsvägskörning skulle jag nog dock behöva "frihjula" :wink:
Vad gäller garantier så tycker jag Bilias och Upplands Motors Maxitrygg är pefekt med 2 år eller 2000 mil.
Sceptic skrev:Motorn är kanon i 2.5FT men om man hör ett skärande/gnisslande ljud bör man nog snarast bege sig till en verkstad. Jag kör enbart på 98 oktan då de tekniker jag frågat menar att etanolen sliter på spridare och bränslepump, rätt eller fel...?
Vår förbrukning ligger på ca 1,1 med mestadels kortare körning upp till en mil. Uppgiven förbrukning är med bensin/etanol: blandad 9,9/13,8 landsväg 7,2/10,2 och stadskörning 14,7/20,1. Ska jag komma ner på 7,2 i landsvägskörning skulle jag nog dock behöva "frihjula" :wink:
Vad gäller garantier så tycker jag Bilias och Upplands Motors Maxitrygg är pefekt med 2 år eller 2000 mil.
Sliter vete katten, men har aldrig fått höra av min tekniker att Etanol inte är bra. Vet att det kan bli en liten röd hinna i spridarna som kan lösas med att man kör en tank bensin om man nu skulle börja få problem.
Annars sliter det inte vad jag vet. Man hör så mycket om just detta men som jag brukar säga: en bil som är byggd för att kunna gå på enbart Etanol kör med Etanol. Vet att denna bilen har delar som inte en Bensin-bil har, så why not?
Dock Ford:s etanol/bensin-motor som även Volvo kört med ska man köra på bensin då den inte håller för Etanol.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]