Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Bilnörden skrev:Löstagbart fungerar säkert bra i början tills man tröttnar på att plocka med sig dom, som föregående talare sa.

ER: Man får väl låta bli att ställa dom rätt ner i marken, eller köpa någon som presterar något. Jag har en ramp som är en ersättning till riktiga extraljus. Synd att du bor så långt bort, du kunde ha fått se själv.
Felet med att ha dom så lågt ner är ju att det antingen blir "rakt ner i backen" för att lysa upp vägbanan eller "upp i luften" mot trädtopparna för att få lite längd men ändå inte lysa upp vägbanan på denna sträcka då dom blir ställda uppåt. Optimalt är ju mellan railsen på taket för längd och belysa backen på denna sträckan men inte bra i dimma och snörök/snöfall. Har haft extraljus Bosch Profi lågt monterade under ordinarie huvudstrålkastare en gång för 15-20 år sedan och i snö blev dom igenmurade direkt och var inte bättre än att ha ljus monterade i grillen, när dom fungerade så lös dom inte långt, när dom satt i grillen lös dom längre pga högre position så dom kunde vara vinklade svagt neråt och ändå erhålla längd som inte gick med den låga första positionen som tom. är pytte lite högre än LED ramper monteras. Behöver jag säga att dessa Profi med tiden byttes mot först 2st BBK och sen ytterligare 2st BBK sattes på och då med 130W lampor som fanns att tillgå i alla fyra. Profi fick då dimljusinsatserna som fanns/finns som reservdel så man hade riktigt dimljus värt namnet.

Finns ju anledning att bra bilder taget för demo så hålls dessa ramper högt över huvudet och att tunga fordon främst har extraljus på taket/ramper på taket med extraljus och som komplement har wildbars/"extarljusfästen" a la TRUX fyllda med ytterligare 4-6st extraljus för 10st+ totalt och ev. om det är nyare Scania har Vision X i kepsen där det normalt sitter posljus.

Ja jag har sett ramper monterade under nummerskylten och hur dessa ägare prisar detta... tills man visar live vad riktigt ljus är producerat av ynka 3st NBB 225:or som visserligen är trimmade med 70W 4300K xenon men ändå.
Lurar svagt på att få plats med 4-5 VisionX LC 90W med lite skruv/mutter/svets böj alubit-mod av Qpaxen vilket skall få plats om man kan få bra pris under hösten från "min" leverantör "bara för att" faktorn finns.
av Droopy
Bilnörden skrev:Sen hänger det lite på vilken ramp oxå, alla är ju olika precis som extraljus. Köper man billig skitig från Kina så får man billig skit, bättre att köpa lite dyrare skitig som redan är importerad, som någon får ta ansvar för.
Tjae, du vill inte veta vart dina dyrinköpta kapitalvaror är tillverkade.....just det.....75% av allt vi konsumerar idag kommer från...just det..........
av Lacke
Bilnörden skrev:ER: Man får väl låta bli att ställa dom rätt ner i marken, eller köpa någon som presterar något. Jag har en ramp som är en ersättning till riktiga extraljus. Synd att du bor så långt bort, du kunde ha fått se själv.
Är själv i köpläge och ser inget alternativ utan det måste bli an LED-ramp nere i grillen.
Har haft 3st original NBB Xenon tidigare, men med radar i grillen så har jag bara lilla grillen nere kvar att utnyttja.

Vad har du för ramp som du är nöjd med?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Droopy skrev:
Bilnörden skrev:Sen hänger det lite på vilken ramp oxå, alla är ju olika precis som extraljus. Köper man billig skitig från Kina så får man billig skit, bättre att köpa lite dyrare skitig som redan är importerad, som någon får ta ansvar för.
Tjae, du vill inte veta vart dina dyrinköpta kapitalvaror är tillverkade.....just det.....75% av allt vi konsumerar idag kommer från...just det..........
Tillverkat ja, men vart har utvecklingen sket och vad har målet vart, något som kan användas eller bara tjäna pengar på?
Lacke skrev:
Bilnörden skrev:ER: Man får väl låta bli att ställa dom rätt ner i marken, eller köpa någon som presterar något. Jag har en ramp som är en ersättning till riktiga extraljus. Synd att du bor så långt bort, du kunde ha fått se själv.
Är själv i köpläge och ser inget alternativ utan det måste bli an LED-ramp nere i grillen.
Har haft 3st original NBB Xenon tidigare, men med radar i grillen så har jag bara lilla grillen nere kvar att utnyttja.

Vad har du för ramp som du är nöjd med?
Denna http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... encil.html
Gå in på min garaget sida o titta på videon, inte bästa kvaliten men iaf. Går från halvljus till original helljus slutligen rampen.
Det är klart att 3st Nbb xenon är ju helt överlägset, men rampen är orginalljuset helt överlägset också.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
ER skrev:
Bilnörden skrev:Löstagbart fungerar säkert bra i början tills man tröttnar på att plocka med sig dom, som föregående talare sa.

ER: Man får väl låta bli att ställa dom rätt ner i marken, eller köpa någon som presterar något. Jag har en ramp som är en ersättning till riktiga extraljus. Synd att du bor så långt bort, du kunde ha fått se själv.
Felet med att ha dom så lågt ner är ju att det antingen blir "rakt ner i backen" för att lysa upp vägbanan eller "upp i luften" mot trädtopparna för att få lite längd men ändå inte lysa upp vägbanan på denna sträcka då dom blir ställda uppåt. Optimalt är ju mellan railsen på taket för längd och belysa backen på denna sträckan men inte bra i dimma och snörök/snöfall. Har haft extraljus Bosch Profi lågt monterade under ordinarie huvudstrålkastare en gång för 15-20 år sedan och i snö blev dom igenmurade direkt och var inte bättre än att ha ljus monterade i grillen, när dom fungerade så lös dom inte långt, när dom satt i grillen lös dom längre pga högre position så dom kunde vara vinklade svagt neråt och ändå erhålla längd som inte gick med den låga första positionen som tom. är pytte lite högre än LED ramper monteras. Behöver jag säga att dessa Profi med tiden byttes mot först 2st BBK och sen ytterligare 2st BBK sattes på och då med 130W lampor som fanns att tillgå i alla fyra. Profi fick då dimljusinsatserna som fanns/finns som reservdel så man hade riktigt dimljus värt namnet.

Finns ju anledning att bra bilder taget för demo så hålls dessa ramper högt över huvudet och att tunga fordon främst har extraljus på taket/ramper på taket med extraljus och som komplement har wildbars/"extarljusfästen" a la TRUX fyllda med ytterligare 4-6st extraljus för 10st+ totalt och ev. om det är nyare Scania har Vision X i kepsen där det normalt sitter posljus.

Ja jag har sett ramper monterade under nummerskylten och hur dessa ägare prisar detta... tills man visar live vad riktigt ljus är producerat av ynka 3st NBB 225:or som visserligen är trimmade med 70W 4300K xenon men ändå.
Lurar svagt på att få plats med 4-5 VisionX LC 90W med lite skruv/mutter/svets böj alubit-mod av Qpaxen vilket skall få plats om man kan få bra pris under hösten från "min" leverantör "bara för att" faktorn finns.
Jag har ljus både i trädtopparna och på vägen, självklart så har ju rampen inte en chans mot 3st Nbb konventerade med 70w xenon, det har o andra sidan inget annat ljus heller. Lite elakt o jämföra med bland det bästa som finns. Självklart så lyser dom bättre om dom sitter på taket men det fungerar under nummerskylten också utan att välja 10 meter på vägen framför bilen eller i trädtopparna.
Användarvisningsbild
av ER
Ja, det är lite elakt att jämföra, men dom jag stött på är maniska i sin övertygelse att ramp alltid är bättre för det är det senaste och siffran på lumen är störst på ramen och lumen säger ju inget mera än hur mycket ljus källan producerar, inte var den hamnar. Så att jag då drar ett trumfkort är för att tysta dom lite.
Men min mening är tills jag blir övertygad om motsatsen att det är bättre lägga pengarna på 2st konverterade NBB och fäste än på en ramp som kostar betydligt mera för lika mycket ljus 800m bort där man vill ha det.
Är man förhindrad till detta så är xenon i helljuset nästa lösning.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Håller med dig helt utom xenon i original helljus, då är rampen bättre. Men min ramp kostar inte mycket mer än 2 konverterade nbb:er. Rampen koster 3500kr. Det anser jag vara ganska likvärdigt. Hade 3st Nbb:er på gamla bilen med 75w xenon så jag vet hur mycket ljus det blir....

800m bort är ganska överflödigt, sällan du kör på vägar där men ser mär än 500m
av JEriksson
Är man i situationen som jag och flera att man inte kan sätta 2-3 ljus på en ramp då det sitter sensorer mm som behöver sikten är tyvärr en ramp där nere det näst bästa alternativet. Har på bilen som nu är på väg att säljas 3 st stora Bosch och kommer när hösten kommer inse att man saknar lite mer ljus och därför tittar jag efter en så optimal ramp som möjligt och är därför väldigt nyfiken på vad andra har löst detta med ramper.

Är också helt medveten om var t.ex. ER har för ljus med 3 st Xenon-NBB, däremot finns det också en baksida med att ha för bra ljus. Åker man som en annan på vägar med relativt mycket trafik kommer man ändå inte få användning av det extraljuset man har eftersom de man möter som befinner sig i nästa socken redan börjar rycka i spaken för att man skall blända av :D
Kan som parentes nämna en bekant som hade 2 st Lightforce med 100W xenon var tvungen att blända av vid för stora vägskyltar då han inte såg något pga reflektionen från dessa, och även i en björkallé var det jobbigt med detta ljus

Därför tycker jag faktiskt att om man har ett extra ljus som inte alltför långt men lite bredare är ett bättre alternativ då man kan köra lite längre med detta innan man bländar av. Just pga av detta blev det att när vi skaffade extraljusen på vår S60 3 st mindre NBB som vi bara konverterade med 35W xenon.

/ J
Användarvisningsbild
av ER
Man kan aldrig få för mycket ljus, att kunna lysa 800m är bara bra för älgen som man ser på 800m avstånd ute på åkern ser man även hur den flyttar sig ner i dikeskanten och överraskar om man då ser den på 400m avstånd pga att först då når ljuset fram med svagare ljus.
JEriksson skrev:Är man i situationen som jag och flera att man inte kan sätta 2-3 ljus på en ramp då det sitter sensorer mm som behöver sikten är tyvärr en ramp där nere det näst bästa alternativet. Har på bilen som nu är på väg att säljas 3 st stora Bosch och kommer när hösten kommer inse att man saknar lite mer ljus och därför tittar jag efter en så optimal ramp som möjligt och är därför väldigt nyfiken på vad andra har löst detta med ramper.

Är också helt medveten om var t.ex. ER har för ljus med 3 st Xenon-NBB, däremot finns det också en baksida med att ha för bra ljus. Åker man som en annan på vägar med relativt mycket trafik kommer man ändå inte få användning av det extraljuset man har eftersom de man möter som befinner sig i nästa socken redan börjar rycka i spaken för att man skall blända av :D
Kan som parentes nämna en bekant som hade 2 st Lightforce med 100W xenon var tvungen att blända av vid för stora vägskyltar då han inte såg något pga reflektionen från dessa, och även i en björkallé var det jobbigt med detta ljus

Därför tycker jag faktiskt att om man har ett extra ljus som inte alltför långt men lite bredare är ett bättre alternativ då man kan köra lite längre med detta innan man bländar av. Just pga av detta blev det att när vi skaffade extraljusen på vår S60 3 st mindre NBB som vi bara konverterade med 35W xenon.

/ J
Man kan inte bländas av bilar bakom krön eller kurvor(källan till ljuset ej synligt) oavsett hur ljusfenomenet ser ut på himlen så det är bara att ignorera dessa som ivrigt blinkar i tron att dom "bländas" eller vill visa sin närvaro när dom inte ens ser källan och vill man skall blända av 15-20 sekunder innan det ens är möjligt att bli bländad eller ens vettigt att göra det och jag ser när det finns fordon bakom kurvor/krön så man kan blända av exakt i rätt tid innan dessa ens kan bli bländade då dom förstör den fina vita ljusmattan man lägger ut med pissgult ljus eller äckligt blått sken, enbart när man ser ljuskällan kan man bländas av den och då spelar det ingen roll hur långt ljuset kan kastas för ramp bländar mötande minst lika mycket på en 800m raksträcka när man ser ljuskällan, skillnaden är att med ramp är sträckan ofta inte helt upplyst, med konverterad xenon är den det. Enbart i detta fallet har lumen betydelse för en ramp bländar mera pga (oftare) bredare ljuskälla och massor av lumen som försvinner på vägen från källan ut på vägbanan. Tom ett rutten halogenlampa av svagare sort bländar i detta scenario när källan är synlig.
Så summa summarum kan jag köra lika länge idag med NBB xenon innan jag går ner på halvljus som jag kunde med Profin innan möte utan att blända mötande.
av kantarell
Jag har en XC70 AWD D4 -15 med plastbit framme i grillen och vill så gärna montera 3 st NBB 225. Är det någon som testat och sett vilka felmeddelanden man måste leva med efter ett sådant montage?
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]

Nja, slangen i sig är inte så böki[…]