Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
MrMupp skrev:Däcksfirman hade koll. I just detta fall var det faktiskt Bilia som bråkade litet. Men jag snackade nyss med verkmästaren. Han skulle snacka med däckskillen om det här med att det "inte kan komma dåliga däckfrån fabrik".

Bilia borde rimligen ha samma utrustning som däcksfirman. Balanseringsmaskinen sätter en rulle mot däcket och roterar. Sen mäter den mottrycket från däcket och kan därigenom kontrollera om det är runt eller inte. Man såg tydligt på en graf på skärmen var ojämnheten satt på det dåliga däcket. Ingen raketforskning egentligen, men som vanligt är det enklare att be kunden sticka och brinna än att ta reda på fakta verkar det som.

Men som sagt den externa däcksfirman och säljfirman löser detta åt mig genom att göra en reklamation mot Michelin.
Maskinen du pratar om heter Roadforce och kostar kanske 3-4 gånger så mycket som en "normal" maskin som bara spinner hjulet. Denna maskin utsätter hjulet för ca 600kgs tryck vilket motsvarar normal körning på väg samtidigt som den mäter av balansen med laser. Jag skulle absolut inte tro att detta är en vanlig maskin på verkstäderna utan något ett par utvalda däckverkstäder skaffat sig då det, som sagt, är en ganska stor investering.
Däcket du fått har med all säkerhet drabbats av något som kallas "separation", alltså att slitbanan släppt från stommen och på så sätt orsakat en luftbubbla, detta är "ganska" vanligt på däck, både billiga budgetdäck och dyra kvalitetsdäck och som jag förstår det inget som går att se på däcket med blotta ögat när det monteras.
av MrMupp
skyrazer skrev: Maskinen du pratar om heter Roadforce och kostar kanske 3-4 gånger så mycket som en "normal" maskin som bara spinner hjulet. Denna maskin utsätter hjulet för ca 600kgs tryck vilket motsvarar normal körning på väg samtidigt som den mäter av balansen med laser. Jag skulle absolut inte tro att detta är en vanlig maskin på verkstäderna utan något ett par utvalda däckverkstäder skaffat sig då det, som sagt, är en ganska stor investering.
Däcket du fått har med all säkerhet drabbats av något som kallas "separation", alltså att slitbanan släppt från stommen och på så sätt orsakat en luftbubbla, detta är "ganska" vanligt på däck, både billiga budgetdäck och dyra kvalitetsdäck och som jag förstår det inget som går att se på däcket med blotta ögat när det monteras.
Tack för bra förklaring!

Kanske ingår ovanstående teori i däcksjoxarutbildning introkurs? Det känns så, men man slutar aldrig att förvånas.
Användarvisningsbild
av MartinS
MrMupp skrev:Men som sagt den externa däcksfirman och säljfirman löser detta åt mig genom att göra en reklamation mot Michelin.

Det är som sagt säljfirmans problem, du skall inte behöva reklamera något till någon annan än den du köpt varan av. Det samma gäller volvo återföräljaren, de skall reklamera mot volvo, inte Michelin.

Vad det gäller däckmaskinen är de ganska ovanliga, och rejält dyra. Inget som finns var de flesta gummiverkstäder.

/Martin
av MrMupp
MartinS skrev:
MrMupp skrev:Men som sagt den externa däcksfirman och säljfirman löser detta åt mig genom att göra en reklamation mot Michelin.

Det är som sagt säljfirmans problem, du skall inte behöva reklamera något till någon annan än den du köpt varan av. Det samma gäller volvo återföräljaren, de skall reklamera mot volvo, inte Michelin.

Vad det gäller däckmaskinen är de ganska ovanliga, och rejält dyra. Inget som finns var de flesta gummiverkstäder.

/Martin
Inte en aning vem som borde reklamera vad till vem. Jag är bara glad att jag förhoppningsvis slipper köpa ett nytt däck för egna pengar.
av least
MrMupp skrev:Inte en aning vem som borde reklamera vad till vem. Jag är bara glad att jag förhoppningsvis slipper köpa ett nytt däck för egna pengar.
Fråga: Varför gick du till en lokal däckverkstad och inte direkt till Bilia? Och fick du betala för däcktestet?
av MrMupp
least skrev:Fråga: Varför gick du till en lokal däckverkstad och inte direkt till Bilia? Och fick du betala för däcktestet?
Därför att Bilias däcksverkstad aldrig hört talas om ett defekt däck från fabrik, de har så små marginaler så det kan inte hända. Det måste vara något annat som är fel.

Således ombeddes jag kontakta Bilias verkmästare för gemensam provkörning, så skulle jag därigenom försöka bevisa att däcket minsann visst hade vibrationer i låga farter.

Utifrån det perspektivet upplevde jag det enklare att betala 350 kr och få ett proffsutlåtande direkt från däcksverkstan istället för att låta praktikanten på Bilia däck skulle få sparka litet på däcksidan.
av MrMupp
Update: Både bilåterförsäljaren och däcksverkstan är helt på det klara med att det är en reklamation.

Nu kommer nästa utmaning: -Michelin själva!

Verkar som att de är tvivlar på att deras däck kan vara defekt från fabrik.

Det jag mest är orolig för nu är att däcket exploderar på motorväg så att jag dels smäller bilen, dessutom blir fast i rusningstrafik i väntan på bärgning. Vibrationerna har blivit värre, jag kör 6 mil om dagen till och från jobbet.

100 spänn att allting slutar med att jag får köpa ett nytt däck själv. Senaste budet är "de hör av sig" (typ när då?)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nybilsgaranti? Tvinga till dej ett däck hos din åf (den som fungerar) och säg att de får sköta snacket med michelin.
Användarvisningsbild
av gooose
Då din bil var OK med Vintersulorna så är det i ditt fall väldigt tydligt att det inte ligger i bilen
Och när du direkt efter montaget av sommarhjulen känner detta och hör av dej till din åf som sålt bilen så har DU gjort vad du kan som kund
Det är i nu läget en uppgift som din åf skall lösa

Nästa steg är väl att kraftfältsmäta däcken och sedan byta ut det däck som inte ligger enl uppmätta värden ( dessa rikt värden varierar mellan olika däcktillverkare)
Du som kund skall inte betala detta utan din ÅF skall stå för ev kostnad som däckverkstaden får
Men det är inte ditt problem

Troligen så är det inget"farligt" fel på ditt däck Utan det är inte 100% runt helt enkelt

Som någon skrev att ett däck får en separation vid tillverkning ... Allt kan hända vid en tillverkning men vanlig orsak till separation är ett överhettat däck tex för lågt lufttryck i förhållande till Hastighet och last eller en påkörningsskada Hål,kant eller nått liknande

Lite info om just Däck och runt om kring detta .............

Alla däck oavsett fabriksmontering eller efter monterat hos Volvoåterförsäljaren eller hos din lokala däckhandlare
Reklameras till/mot däcktillverkaren Om inte däckhandlaren sidoimporterat själv för då får importören/han själv stå för ev reklamation

Du som kund vänder dej till inköpsstället och reklamerar däcket
Sedan får respektive inköpsställe ta detta med sin leverantör/tillverkare

Detta med däck vibrationer kan vara så mycket mer en tillverknings fel....

Tex Transport skada av däcket när däck skall levereras så kan vulstret skadas (detta är den kant som ligger mot fälgen) detta ger vibrationer
Monterings fel när det monterats på fälgen så kan även här vulsteret skadas
Yttre åverkan kört på kant och skadat stommen i däcket
Felaktig ballansering

Inom däck branschen är kompetensen väldigt varierande
Ett lite slarvigt uttryck "De är ju bara ett däck hur svårt kan det vara" men när det kommer till en reklamation så ställs kompetensen på sin spets
och då lyser okunskapen igenom rätt tydligt.

Långt ifrån alla verkstäder har en maskin som kan utföra en "kraftfältsmätning" för att senare kunna forcematcha fälg och däck då denna kostar en ordentlig slant och det är ju så "lite" reklamationer

Sedan att tänka på är att en del mindre däckhandlare sido importerar sina däck själva och då får dom själva stå för en ev reklamation
Detta kan i värsta fall innebära att dom importerar däck som inte är tillverkade för Svensk marknad vilket i sin tur kan ge rätt oönskad effekt
Och har man importerat själv så kanske man inte vill stå för att däckbyte direkt Detta ger även Badwill till det däckmärket

Men ett däck är inte "bara" svart och runt och nödvändigt ont som många bilägare tror

Jag får ofta förklara för bilägare i min vardag om däckets funktioner och det är MÅNGA som kör med för litet däck tryck
Tex V70II 1,8 kg runt om minst en bil i veckan då jag kollar lufttrycket vid tex service Detta baserat på okunskap vad ett riktigt lufttryck betyder för bilen

Sedan så skall det klagas på att däcken tar slut fort Tro fan det med ett sådant lufttryck :-O)

ops mycket text blev det
Sorry för denna OT...

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av MrMupp
Re Goose:

Tack för långt och bra inlägg. Däcksverkstan har kraftfältsmätt eller vad det nu heter. De la en rulle på hjulet och spann i maskinen. På skärmen kunde man tydligt utläsa att däcket låg utanför gränsvärdena.

Min utmaning nu är att ÅF överlåtit ärendet till däcksverkstan, som i sin tur redan från början indikerade att Michelin kan vara kinkiga med reklamationer. Mycket riktigt har Michelin ringt ÅF och frågat om däcket verkligen var nytt osv.

Orsaken att jag från början anlitade däcksverkstan för en betald undersökning, var att Bilias (som ligger närmast, dock ej är ÅF av bilen) däckskille inte trodde att ett däck kunde vara defekt. De kunde balansera men där gick gränsen. Däckverkstan balanserade det dåliga hjulet/däcket efter sin mätning och monterade om det med röda pricken på rätt ställe mot fälgs lägsta punkt, men det gjorde föga skillnad.

Nåväl, kanske bara att sitta still i båten och hoppas att däcksverkstan/Michelin kallar in mig till däcksbyte som garantiärende. Just nu vet jag inte vad som händer.
Service Peugeot 107 2007

Har idag fått klart att dom verkligen skicka[…]

Byte Xenon V70 -08

Misstänker att det är det man får […]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde må[…]

Antisladd lampan brukar vara den som tänds f&[…]