Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahaja skrev:
snoddasD5 skrev:Testa idag far och fyll upp bilen full ta med en dunk på 20liter fyll den sen ställer ni bilen så den lutar åt vänster rätt mycket och börja häll från dunken tar max 20min och testa.
Men vad händer när man ställer sig rakt då? Rinner det inte över genom tanklocket, eller det kanske är helt tätt?
Det är tätt men att ingen far å testar.
Användarvisningsbild
av EjS
Lacke skrev:Testade igår med min nya (174 mil) V70 D4 -15 att köra bilen tom på diesel.
Den gick ca 46 Km i 70-100 Km/h efter att sista strecket blev rött och färddatorn visade streck.
Körde in på macken och stod med motorn på i ca 2 min (pratade telefon) när den stannade själv p.g.a. tom tank.
Därefter fyllde jag upp tanken och hela röret vilket resulterade i 76 liter diesel,
och en snittförbrukning på 0,64 l/mil (dator) och 0,658 l/mil på pump.(115,4 mil)
Har använt dieselvärmaren ytterst sparsamt samt att det inte rann över vid förra tankningen,
men tankade även då upp i röret.
Men då vet vi att den går 4-5 mil efter strecket i lugn tempo Bild

Mycket viktigt att veta Bild Tack för input.
Hur törs ni köra så tomt :shock: i V60in har jag fått i över 70 liter (67.5 liters tank), och då tankar jag ändå rätt snart när tanklampan börjar lysa och datorn säger 150km till tom tank, skulle jag köra tills den visar streck bör jag få i över 80 liter :-O)
En D2 ska man absolut inte prova köra tom! Då går den inte igång igen eftersom det inte sitter någon pump i tanken utan endast på motorn. Måste suga fram diesel (med munnen eller maskin) för att den ska starta igen.
Jag vill minnas att en del 760-modeller hade extratanken som standard, för att få en vettigare räckvidd. Innan det kom en formblåst tank som rymde mer än 60 liter. Sen försvann extratanken.

Jag har också tankat mer än 70 liter i min XC70, utan att den stannade vid macken (eller på vägen dit...)

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]