Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har kört med 245/40 R18 Pirelli på V70 och tyvärr är det en egenskap av produkten att de spårar som fan och är allmänt bullriga. Öka trycket till 3 bar så blir det lite bättre.

Jag har också på XC70 haft trasiga länkarmsbussningar främre, bakaxel, och jag upplevde då bakvagnen lite vinglig i kurvorna, samt att hjulen var snedslitna. Efter att bussningarna byttes/bytades/böts så gick bilen stabilare men någon skillnad i spårighet märkte jag inte.
Ett onomatopoetiskt uttryckt "klonkande" bak kan dessvärre vara ett tecken på att dessa bussningar har lämnat in långt innan det borde vara ursäktligt.
Här har Volvo en gigantiskt stor förtroendenöt att knäcka.
Ett fixa bytet av bussning till ett väsentligt lägre pris än vad som har framkommit i olika trådar eller förbruka "tons of goodwill".
Nej inte premium...
Idag var jag inne och pratade med säljaren och visade bilder etc.

Fick en tid på måndag för byte av bussningarna samt hjulinställning.

Mycket trevlig säljare, väldigt tillmötesgående.
Inget försök till att undvika problemet.
Citat: "Så ska inte en bil vara! Vi går in på verkstaden, så bokar dom en tid. Så löser vi detta"
Service på hög nivå!
Stefan_KG skrev:Idag var jag inne och pratade med säljaren och visade bilder etc.

Citat: "Så ska inte en bil vara! Vi går in på verkstaden, så bokar dom en tid. Så löser vi detta"
Service på hög nivå!
Boka en tid vill de ju absolut göra, så länge de kan ta hutlöst betalt för att grejerna de har sålt går sönder alldeles för tidigt. :)

Eller skulle du få det på garanti eller goodwill?
xerent skrev:
Stefan_KG skrev:Idag var jag inne och pratade med säljaren och visade bilder etc.

Service på hög nivå!
Boka en tid vill de ju absolut göra, så länge de kan ta hutlöst betalt för att grejerna de har sålt går sönder alldeles för tidigt. :)

Eller skulle du få det på garanti eller goodwill?
Eftersom att jag har garanti kvar på bilen, så får firman stå för kalaset.

När jag sa: Då lämnar jag bilen på måndag, sen löser du garantin med verkstaden?
Javisst svarade säljaren.
Tänkte dock höra med verkstaden vem som står för fiolerna. Innan jag lämnar in bilen.

Bara för att vara på säkra sidan.
Så att inget har ändrat sig under veckan.
Man vill ju inte få någon obehaglig överraskning när man ska hämta bilen.
Hej Stefan

Såg ditt problem med spårning när du satte ditt dina bredare sommardäck.

Har själv varit med om detta beteende på flera bilar där jag haft överdrivet breda däck.
(Ett mycket obehagligt fenomen som är högst trafik farligt)

Det jag skriver nu kommer inte många hålla med om troligen.
Men ställer du in toe inen lite försvinner problemet direkt. Har provat det flera gånger på olika bilar och bilen går spikrakt även med otroligt breda däck och spårig väg.

Du kan enkelt göra det själv om du är försiktig och noggrann. Sen när du kör med dina smalare däck kan du ställa tillbaka original toe inen igen.

Enkel intruktion.
1 du lossar låsbulten på styrstagett.
2 använd bladmått. Jag skulle gissa på i ditt fall 0,5 mm blir lagom. (Kör själv på 1,00 millimeter på en av mina bilar med bredda däck men tror du klarar dig på 0,5 mm) om inte bättre prova 1 mm.
3 efter du lossat låsbulten sätter du den mot styrleden skruvar på staget så du får mellanrummet mellan styrleden och låsbulten när du precis får i 0,5 bladmåttet då är det klart ta bort bladmåttet och lås bulten mot styrleden igen.
4 gör exakt lika dant på andra sidan. Observera du måste alltid ändra exakt lika mycket på båda sidor annars ställs ratten om.

Då är det klart och spårandet kommer försvinna.

Lämnar du in påmin däckverkstad att ställa för dom breda däcken. Dom brukar komma ihåg det själva att ställa in det i datorn. (Men för slippa extra besök för efterjustering)
Är det inte bra ändå får du ställa in lite mer än rekommenderat värde enligt datorn. På återbesöket.

Lycka till
Sceptic skrev:Det är väl så man säger i Skåne.
Retar mig som fan på det ordet. Har bott i Skåne sen jag föddes, vet inte om det beror på var i Skåne man bor men ingen i min bekantskapskrets säger bytade. På stcs forum hade dom en text som kom istället för ordet bytade att det heter bytte om någon skrev bytade. Kanske en idé även här :wink:
Sceptic skrev:
Stefan_KG skrev:
Sceptic skrev:Synd, hade varit bra att få dem kollade nu innan garantin går ut.

Jag skulle inte byta ut så fräscha däck, de är ju inte gratis.
Man kan ju alltid be besiktningsmannen/kvinnan om dom kan kolla dessa bussningar. När dom ändå kollar på resterande delar av upphängningen.
Alternativt så kan du kanske kolla dom själv, när bilen ändå är upphissad.

Detta missade jag när jag besiktigade, då jag inte visste att dessa bussningar var ett sådant "sorgebarn".
Men det har jag lärt mig nu.
AndS skrev:Det är bara att be besiktningen kolla dem och ge ett omdöme om du önskar det.
Tackar, ska höra med besiktningspersonalen om fredag.
Bussningarna såg utmärkta ut. Enda nedslaget var det avtagbara draget som kärvade = ombesiktning :( . Tydligen vanligt med avtagbara drag som används sällan eller aldrig.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]