Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Har du bytt åsikt om V50 svergie2? För inte så länge sedan var du minst sagt positiv till en sådan. :D
Det var mest för att byta bil Bild Man får ju en fin V60 för 180-190k som är väldigt mycket modernare. Då blir V50 en relik Bild
Syrris skrev:
svergie2 skrev:Joel80 här på forumet kör sin V70 D3 -12 på typ 0.6 (Har jag för mig :D. 1,6an ska tydligen bara vara typ någon deciliter snålare än D3, med fördelen att D3:an är en starkare motor, längre serviceintervaller osv :) Jag tycker absolut du ska ha en D3 om den lilla inte var ett krav Bild
Härligt med så pass låg förbrukning!
Räknade lite lätt:
jag kör 3000 mil pr år. Utgick för enkelhetens skull från att dieseln kostar 14 kr litern.
dieselK vid förbrukning 0,5= (14*3000)*0,5=21 000 kr pr år.
dieselK vid förbrukning 0,6= (14*3000)*0,6=25 200 kr pr år.

I drivmedel sparar jag 4 200 kr/år på att köra en DRIVe 1,6.

Sedan kommer frågetecknen:
Vad kostar de olika servicesarna på D3?
på en 1,6:a blir serviceK pr mil ca 2,5 kr, räknat på servicesarna mellan 14000 mil-20 000 mil.
utgår från att D3 är något billigare; säg 2 kr pr mil. ServiceK blir då 6000 kr pr år, jfr 1,6 drive som tar 7700 kr pr år.
D3 måste ner till en serviceK pr mil på 1,1 kr för att det ska gå jämnt upp med 1,6:ans driftskostnader i drivmedel+service.

Jag tror att kärnfrågan blir om 1,6:an är för trött för mig i relation till att man sparar miljön en smula, samt några tusenlappar per år. När jag provkörde så kände jag att den presterade OK, visserligen på den lägre skalan av OK... ;).
1,61 kr mil enligt http://www.dn.se/motor/tester/vilken-vo ... i-langden/ Fast då har dom räknat med 2000 mil. Dock borde det inte spela någon roll, för D3 har väl intervall på 3000 mil? Du vet att partikelfilter ska bytas på 1,6? Men 1,6 lär väl vara något billigare om du kör den så som det tänkt Bild Eller så tänker du att du får en bättre motor för dom pengarna ;)
svergie2 skrev:
1,61 kr mil enligt http://www.dn.se/motor/tester/vilken-vo ... i-langden/ Fast då har dom räknat med 2000 mil. Dock borde det inte spela någon roll, för D3 har väl intervall på 3000 mil? Du vet att partikelfilter ska bytas på 1,6? Men 1,6 lär väl vara något billigare om du kör den så som det tänkt Bild Eller så tänker du att du får en bättre motor för dom pengarna ;)

Det beror på vilken av 1,6d som man har! En D2 som det är 2012 ska inte partikelfiltret bytas på!!
svergie2 skrev:
för D3 har väl intervall på 3000 mil? Du vet att partikelfilter ska bytas på 1,6?
Jag har D3 i min V70 MY14 och serviceintervallet är 3000 mil eller 1 år vilket som inträffar först och den har självrengörande partikelfilter.

Det behövs väl inte bytas partikelfilter på den senare 1.6D dieseln dvs den på 115 hk (MY12 och nyare) och som idag går under namnet "D2".
På den äldre 1.6D som har 109 hk vet jag det är bytesintervall var 12000:e mil på partikelfiltret (om man nu skall följa Volvos serviceintervall) och då blir ju varje sådan service inkl byte partikelfilter rätt dyrt (ca 15000 kr har jag sett uppgift på).

/Bo
apersson850 skrev:När ekipaget är drygt 13 meter långt, 2,5 meter brett och 2,7 meter högt, då blir motorn inte för stor. Och så ser det ut med husvagnen bakom.
Detta blir lite som "min är större än din", men mitt ekipage blir förutom ungefär samma bredd och höjd 15,5 meter långt. Det drar jag med en D2. Så visst fungerar D2 även som släpvagnsdragare upp till den tillåtna dragvikten. :)
bem skrev:Om man väljer en V70 MY13 eller MY14 med D3 motorn så finns även möjlighet med Polestar uppgradering så den får samma hk som D4.
Om man skulle bli sugen på 27 hk till och 50 Nm mer vridmoment (och 0,7 sek snabbare acc från 0-100) :)
Nåväl, jag har ju provkört V70 MY14 D2 och har själv V70 MY14 med D3 och visst klarar man sig med en D2 i många fall, men har man fått smak på en D3 t ex så skulle det nog vara svårt att gå tillbaka till en D2 det tror jag.

Är det V70 D2 med automat eller manuell låda du kikar på?

/Bo
Tror du har rätt i att man får smak på det.
Det är en manuellt växlad.
Jag hoppas att min bilhistorik ska bidra till att jag nöjer mig. Har mest kört motorsvaga bilar, undantaget en Golf 2,0 och nuvarande sportage som kanske är att se som normalmusklade :)?
svergie2 skrev: 1,61 kr mil enligt http://www.dn.se/motor/tester/vilken-vo ... i-langden/ Fast då har dom räknat med 2000 mil. Dock borde det inte spela någon roll, för D3 har väl intervall på 3000 mil? Du vet att partikelfilter ska bytas på 1,6? Men 1,6 lär väl vara något billigare om du kör den så som det tänkt Bild Eller så tänker du att du får en bättre motor för dom pengarna ;)
"Mitt" genomsnitt av servicekostnader är beräknade på de servicekostnader som Upplands motor tar för 14-, 16-, 18-, och 20 000 milaservicesarna.
Tyckte det kändes mest relevant att räkna på.

Partikelfiltret ska vara självrenande from årsmodell 2012 och framåt :).
Syrris skrev: Det är en manuellt växlad.
Jag hoppas att min bilhistorik ska bidra till att jag nöjer mig. Har mest kört motorsvaga bilar, undantaget en Golf 2,0 och nuvarande sportage som kanske är att se som normalmusklade :)?
En av nackdelarna med 1.6D (DRIVe 109hk/115hk / D2/115hk) är att omkörningar blir ganska sega och behöver planeras mer noggrant. Jag skulle göra omkörning med en V70 MY13 DRiVe 115 hk med automat (6 växlad Powershift) och det hände inte så värst mycket när man tryckte ned gaspedalen ens när man tryckte i så kick down gick i. Där är nog en DRIVe/D2 med manuell låda bättre skulle jag tro. Bästa vore om du kunde låna en demobil över en helg t ex en V70 D2 med manuell låda så finge du bättre möjlighet att avgöra om den kan passa. Dock brukar många demobilar ha automat. Att den må vara en ny demobil V70 D2 spelar egentligen ingen roll då motorn i grunden är samma (1.6D) även i DRIVe fast där är det den äldre på 109 hk och den nyare från 2012 på 115 hk. V70 DRIVe 2012 med 115 hk (eller nyare årsmodell) är kanske lite bättre att satsa på dels med de extra hk dels med självrengörande partikelfilter i så fall.
Kan upplysa dig att jag ligger i snitt verklig förbrukning utslaget på 3200 mils körning med min V70 D3 MY14 på precis 5.0 lit/100 km, och det är huvuddelen pendlarkörning på landväg i 90 knyck.
Vet bara vad första servicen (grundservice 1år/3000 mil)) kostar på V70 D3 MY14 och den gick på 3017 kr inkl moms hos auktoriserad Volvoverkstad.
Vad de lite större mellan- och storservice(kamremsbyte) kostar på min vet jag ej.

/Bo
mattish skrev:
svergie2 skrev:

Det beror på vilken av 1,6d som man har! En D2 som det är 2012 ska inte partikelfiltret bytas på!!
bem skrev:
svergie2 skrev:
för D3 har väl intervall på 3000 mil? Du vet att partikelfilter ska bytas på 1,6?
Jag har D3 i min V70 MY14 och serviceintervallet är 3000 mil eller 1 år vilket som inträffar först och den har självrengörande partikelfilter.

Det behövs väl inte bytas partikelfilter på den senare 1.6D dieseln dvs den på 115 hk (MY12 och nyare) och som idag går under namnet "D2".
På den äldre 1.6D som har 109 hk vet jag det är bytesintervall var 12000:e mil på partikelfiltret (om man nu skall följa Volvos serviceintervall) och då blir ju varje sådan service inkl byte partikelfilter rätt dyrt (ca 15000 kr har jag sett uppgift på).

/Bo
Tänkte väl att D2 kom MY12, han skrev 1,6 i rubriken och i sina inlägg så därför skrev jag för den motorn Bild
bem skrev: En av nackdelarna med 1.6D (DRIVe 109hk/115hk / D2/115hk) är att omkörningar blir ganska sega och behöver planeras mer noggrant. Jag skulle göra omkörning med en V70 MY13 DRiVe 115 hk med automat (6 växlad Powershift) och det hände inte så värst mycket när man tryckte ned gaspedalen ens när man tryckte i så kick down gick i. Där är nog en DRIVe/D2 med manuell låda bättre skulle jag tro. Bästa vore om du kunde låna en demobil över en helg t ex en V70 D2 med manuell låda så finge du bättre möjlighet att avgöra om den kan passa. Dock brukar många demobilar ha automat. Att den må vara en ny demobil V70 D2 spelar egentligen ingen roll då motorn i grunden är samma (1.6D) även i DRIVe fast där är det den äldre på 109 hk och den nyare från 2012 på 115 hk. V70 DRIVe 2012 med 115 hk (eller nyare årsmodell) är kanske lite bättre att satsa på dels med de extra hk dels med självrengörande partikelfilter i så fall.
Kan upplysa dig att jag ligger i snitt verklig förbrukning utslaget på 3200 mils körning med min V70 D3 MY14 på precis 5.0 lit/100 km, och det är huvuddelen pendlarkörning på landväg i 90 knyck.
Vet bara vad första servicen (grundservice 1år/3000 mil)) kostar på V70 D3 MY14 och den gick på 3017 kr inkl moms hos auktoriserad Volvoverkstad.
Vad de lite större mellan- och storservice(kamremsbyte) kostar på min vet jag ej.

/Bo

Automatlådan gör sig så mycket bättre till D2an än den manuella. Det man måste lära sig är att det inte är lönt att varva över 2500 och absolut inte högre. Då händer det ingenting. Bara brölar.
Hej igen!
Jag köpte d2:an den 6/3 och är riktigt nöjd. Det därmedmotorsvagheten upplever jag än så länge inte som ett problem, utan mer som att jag i vissa fall får ändra min körteknik. Kör den på ca 0,53.
Körde t Gbg, ca 100 mil tor, med tre väninnor o vår packning (föreställ er...). Gick som smort. Den går numera under namnet Säpo pga den blåa färgen o mörktonade rutorna.
Älskar min d2:a, o hoppas kärleken består även efter första husvagnskörningen :)!

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏