Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:"Nu kommer jag åtgärda detta, men måste man oroa sig i framtiden?"

Nu vet du ju att den höll i 6000 mil. Kanske läge att byta om 5000 mil för att få lite säkerhetsmarginal.
Menar mer att oroa sig direkt, verkar som att det finns de bilar denna rem har strulat direkt efter byte.

Men hur ofta ska dessa remmar bytas?

Kanske någon som vet vad problemet brukar vara, att de går av eller klättrar av?
Menar mer att oroa sig direkt, verkar som att det finns de bilar denna rem har strulat direkt efter byte.

Men hur ofta ska dessa remmar bytas?

Kanske någon som vet vad problemet brukar vara, att de går av eller klättrar av?
Byte av hjälpaggregatsremmar och spännare är 18000mil eller 6 år på denna motor.
Bilar som går mycket på dåliga vägar/grusvägar är ofta de som drabbas tidigare då skvättande stenar skadar remmen och kan även fastna mellan rem och hjul.

I mitt fall när remmen hade börjat klättra av spännaren var det kvalitetsproblem på spännaren.
RollTheDice skrev:Byte av hjälpaggregatsremmar och spännare är 18000mil eller 6 år på denna motor.

Bilar som går mycket på dåliga vägar/grusvägar är ofta de som drabbas tidigare då skvättande stenar skadar remmen.
Men om det är som du säger vid 18'000 mil eller 6 år så tycker jag att 6'000 mil är lite väl lågt. Visst, saker går sönder men 18'000 mil lär ju vara satt med säkerhetsmarginal!

Vad har Volvo sagt om tidigare remproblem? Verkar finnas en del problem när man börja läsa om det.

Kan en skyddsplåt hjälpa mot småsten?

http://accessories.volvocars.com/sv-no/ ... 73368/2008
[/quote]
Byte av hjälpaggregatsremmar och spännare är 18000mil eller 6 år på denna motor.
[/quote]

Fel. Byte av spännare och multirem (i förekommande fall även separat ac-rem) skall enligt serviceschema göras vid 18.000 mil eller 10 år.

pjaar, PM:a mig din e-postadress så mejlar jag serviceschema.
Yaniz skrev:
Fel. Byte av spännare och multirem (i förekommande fall även separat ac-rem) skall enligt serviceschema göras vid 18.000 mil eller 10 år.

Service programmet säger 6 år eller max 10år
Bild
RollTheDice skrev:
Yaniz skrev:

Bild
Men då känns det som man kan säga 18'000 mil eller 10 år?
[/quote]

Bild[/quote]

RollTheDice, jag är rädd att du tolkat serviceschemat med intervallerna något fel. Serviceschemat utgår ifrån att fordonet körs 3000 mil per år, därmed uppnås intervallet för byte år 6 då bilen rullat 18000 mil. Hade schemat utgått ifrån att bilen rullar 2000 mil per år, så hade föreskrivet byte infallit efter 9 år, rullar bilen 1000 mil/år så infaller byte efter 18 år men då har tidsgränsen 10 år sedan länge passerats dvs bytet skulle ha ägt rum år 10 och då bilen rullat 10000 mil.

Naturligtvis är det inget som säger att byte inte får äga rum tidigare än föreskriven tidpunkt eller max miltal.
pjaar skrev:
Yaniz skrev:18.000 mil eller 10 år.
Har fått serviceschemat, tack!

Nu har det visat sig att även kamremmen måste byta då den med tog skada. Har sagt till Volvo-verkstaden att det är dåligt att denna rem gick vid 6'000 mil när bytet är planerat vid 18'000 mil. Får se var detta slutar.
pjaar skrev:
pjaar skrev:
Yaniz skrev:18.000 mil eller 10 år.
Har fått serviceschemat, tack!

Nu har det visat sig att även kamremmen måste byta då den med tog skada. Har sagt till Volvo-verkstaden att det är dåligt att denna rem gick vid 6'000 mil när bytet är planerat vid 18'000 mil. Får se var detta slutar.
Det där är helt bedrövligt. Det är uppenbart att vi åker omkring i tickande bomber. Det är fullkomligt oförsvarbart och oacceptabelt att multiremmen går av efter 6000 mil med överhängande risk för motorras som följd. BEDRÖVLIGT VOLVO! Har själv en 2.5T och funderar nu allvarligt på att göra mig av med den så jag slipper oroa mig för skiten. Är multiremmen hel (ej söndertrasad) så har jag svårt att tro att kamremmen tagits skada, då du stängde av motorn omgående direkt efter brottet, men Volvo vill väl ta det säkra före det osäkra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!