Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av index
Wow, grymt många bra och snabba svar!

Tack ska ni ha!

Jag ska ner nu på måndag och testa bilen, jag vet jag att motorn inte är den optimala för denna typ av bil och växellåda men tyvärr så måste jag ha en stor kombi som är miljöklassad. De bilat som jag har haft tidigare är Volvo v70N D5 som är den bästa bilen jag har haft men pga miljökraven så är det uteslutet. Tidigare harjag haft en VW Passat 1.4 TSI med DSG lådan och jag kommer ALDRIG gå över till VAG igen även om de betalar mig... Har fått byta växellåda 7 gånger under en period på 2 år + massa andra problem som motorhaveri, rost samt rostiga gastankar :evil:

Får bli att testa Volvon på måndag!
SvenB skrev:Jag tror fortfarande att de flesta förstod vad jag menade. :D
Jag förstod precis vad du menade. Jag påpekade bara att du tänker på fel sätt.
av Mwi
index skrev:men tyvärr så måste jag ha en stor kombi som är miljöklassad.
Nu vet jag inte vad för budget du har eller hur mycket du kör på ett år, men kör du många mil och vill höja budgeten är 2014 V70 D4 med 181 hp miljöklassade med automat, den är min favorit när jag kör pigg och snål. Vid lägre körsträckan finns ju även etanol alternativet, T4F har jag bara kört med manuellväxellåda och det är ingen favorit men den verkar vara ganska billig som begagnad.
Det tenderar att vara så att de flesta råder utifrån sin egen situation. de som tycker att en D2 är bra har en och de som tycker det är skit har inte en. Fullt logiskt så argumenterar man utifrån sin egen utgångspunkt, man står upp för sitt val.
Objektiva data kan påvisa skillnaden i siffror men att provköra "live" är att rekommendera. Skulle aldrig fundera på en d2 själv i nuläget men kunde å andra sidan inte tänka mig en d3 för något år sedan då jag ansåg att en motor skulle ha +200hkr/4 hjul +100hkr/2 hjul
av mattish
Med tanke på Jpennerb körstil så förstår man ju att en D2 inte funkar för hans del. Måste ju köra som en blådåre!
Inte ens med husvagn drar min D2 automat så mkt soppa.
Skriv gärna dina intryck i tråden när du provat bilen.
Eftersom du är van vid DSG så vet du lite vad dessa lådorna innebär. Jag gick också från DSG fast med 170hk och 6-vxl istället för 7-vxl. PS är lite segare än DSG.
Vid bestämd gas växlar den riktigt bra men slår man av precis innan växling så kan den inbland ha svårt att ta nästa steg ;)

av mattish
index skrev:Visst är det samma växellåda och motor som sitter i Peugeot/citroen 1.6 e-hdi?
D2an är en PSA motor och sitter även i bla Ford utöver de du nämnde ovan.

Växellådan är inte samma utan är en Fordprodukt. Franskmännen kör med sin robotlåda och den är verkligen inte höjdare (tycker jag).
av index
Mwi skrev:
index skrev:Får bli att testa Volvon på måndag!
Nu är det fredagkväll, har du kommit tillbaka efter provkörningen eller är du fortfarande på väg (D)
Testade bilen och tyckte inte att motorn saknade så mycket kraft som många säger så jag köpte den i onsdags. Har kört VW, MB, Citroen och Peugeot och måste säga att Volvo är den skönaste bilen att köra av alla möjliga märken.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]