Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Där ser man, där fick jag så jag teg ...

Renault har också vunnit många F1 lopp och inte är deras bilar kända för att vara driftsäkra för det. Nej, det där var ett löjeväckande argument.

Mot bakgrund av egen erfarenhet vidhåller jag dock att V70 är för tung för mondeomotorn eller att fordmotorn är för klen för V70. Sedan att bilköpare är dummare än besserwissrar på ett volvoforum är milt sagt snorkigt och fördumsfullt.
av Mwi
Yaniz skrev:Mot bakgrund av egen erfarenhet vidhåller jag dock att V70 är för tung för mondeomotorn eller att fordmotorn är för klen för V70. Sedan att bilköpare är dummare än besserwissrar på ett volvoforum är milt sagt snorkigt och fördumsfullt.
Ja att Ford motorn är klen är en sak men tekniskt sätt funkar den, så lär dig skillnaden på låg effekt och dålig konstruktion.
Ps. Renault har vunnit ca 35 F1 lopp, hittade inget om Volvo.....
Vilken motor anser du själv är bästa valet till Volvo V70 II, körsträcka 1000 mil/år budget 100,000?
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Vad har ursprung med motorstyrkan att göra? Eller menar du att exempelvis bilen skulle gått bättre med 140hk bara för att det stod Volvo på konstruktionsritningen? Det är i så fall påfallande dumt sagt.
av Rådlös
Många bud och motbud här. Jag har kört min V70 2.0F -08 ca 7000 mil nu. Motorn är på 147 hkr och vridmomentet är på 190 Nm. Det kunde varit lite till med tanke på bilens vikt. Men det går att göra omkörningar på motorväg även på femmans växel. Det går också att köra för fort. På femmans växel varvar den exakt 3000 varv vid 100 km/tim. Egentligen känns det som om man ville ha en sjätte växel, men man vänjer sig med detta också.
Jag kör alltid på E85, har aldrig tankat något annat. Den drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Om man drar släp eller annat så drar den markant mycket mer. Tänker du dra husvagn eller båt etc. etc. så välj en starkare bil. Jag kanske kör ett lass till kommunens soptipp en gång om året. Det må vara hänt.
Bilen har gått tämligen problemfritt. Vid senaste servicen, 10000 mil fick jag nya bromsklossar bak. Sedan har låset till motorhuven fellarmat, men det har löst sig. En viktig grej om man köper en begagnad 2.0F. Den är fabriksutrustad med elektrisk motorvärmare. (Det är alla Volvos etanol-motorer) Se till att anslutningskabeln följer med. Jag följer det serviceschemat som är avsett.
TS frågade om kamrem också, och några sa som i förbigående att det är inga bekymmer. Motorn har kamkedja i stället för rem. Det finns inget serviceintervall för kamkedjan. Det kanske är tänkt att den byter man i stället vid behov någon gång i en odefinierad framtid?
Sedan allmänt om V70. Det gäller ju oavsett vilken motor det är. Det är ju ingen slump att det är Sveriges vanligaste bil under många år. Det är alltså en flexibel och praktisk bil för dom flesta behoven. Och det finns gott om tillbehör, i första hand i lastutrymmet för den som önskar något speciellt.
av AndS
Jag får väl lägga en annan vinkling på motor och tillbehör för äldre bilar. Visst kan det vara lockande med en bil som har mängder av tillbehör, med diverse motorer som styr backspeglar, backlucka, automatisk avbländning, etc, och ännu flera sensorer men det leder till flera felkällor.
Så skulle jag idag köpa en begagnad bil med 15-20.000 mil på mätaren och 5-6 år skulle jag premierat att den haft så få tillbehör som möjligt, gärna standardutförande som kinetic men välvårdat och minimalt med lackskador.
Så jag väljer hellre lite starkare motor än extra finesser, dvs 200hk i motor, stänklappar fram/bak och en dragkrok blir jag nöjd :wink:
Användarvisningsbild
av Jahaja
RobertBroberg skrev:Hej ironii!

Jag vill passa på att ge ett tips!
Kika på AFV/Bi-fuel. Urstark motor, hyfsad bränsleekonomi, låg/ingen skatt och relativ lågt inköpspris.

Jag själv har en Bi-fuel -12 Summum sen en kort tid och är toppennöjd!
I tjänsten kör jag en extra trött Ford, så jag vet hur det känns också!

Ett exempel:
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_V70_2 ... w=3&last=1
Kan dock bli väldigt dyrt om något går sönder. Gastankarna har väl ett bäst-före-datum också? Så när de är typ 20 år gamla är de kass. Dvs andrahansvärdet på AFV är en risk.

Eller har jag fel?
av Yaniz
Lövet skrev:Vad har ursprung med motorstyrkan att göra? Eller menar du att exempelvis bilen skulle gått bättre med 140hk bara för att det stod Volvo på konstruktionsritningen? Det är i så fall påfallande dumt sagt.
Förstår inte vad du yrar om. Jag reagerade på ett av dina tidigare inlägg, där du lovordade Fords motor framför Volvos egna i V70.
av Yaniz
Mwi skrev:
Yaniz skrev:Mot bakgrund av egen erfarenhet vidhåller jag dock att V70 är för tung för mondeomotorn eller att fordmotorn är för klen för V70. Sedan att bilköpare är dummare än besserwissrar på ett volvoforum är milt sagt snorkigt och fördumsfullt.
Vilken motor anser du själv är bästa valet till Volvo V70 II, körsträcka 1000 mil/år budget 100,000?
En V70 2.5T Kinetic (grundutrustning med 200 hk) alla dagar i veckan (utom möjligen tisdag eftermiddag).

Dock är T-tec klädseln en sorglig historia i sig.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]