Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kenboh
Det priset kan du få ner mer. Har själv just nu tagit in offerter på XC70 D4 summum PRO med VOC, metallic, drag, exteriört stylingpaket, tonade rutor och fria vinterhjul. Lägsta offert än så länge är 370500. Denna bil borde vara runt 20-25000 dyrare än den du beskriver. Det variera en del mellan handlarna då högsta är 400000.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag ska snart beställa en tjänstebil, V70 T5 BE inkl lite tillval, pris på Volvo-appen 381 tkr.
Vi har ett ramavtal som ska ge oss 10% enl säljaren. Kvar då blir 343 tkr.

Eftersom jag måste komma ner till 7,5 basbelopp dvs 333400:- så tänkte jag klämma återförsäljaren på
10 tkr i ytterligare rabatt, som han då får ta från sin förtjänst.

Bör väl inte vara omöjligt eller vad säger ni?
av Mccartney
Jag fick ett prisförslag idag på en volvo v70 T6 AWD...och där drog försäljaren en rabatt på grundbilen på 9.2% och sedan ingen rabatt på paketen m.m.
av Linqid
Anders E skrev:Jag ska snart beställa en tjänstebil, V70 T5 BE inkl lite tillval, pris på Volvo-appen 381 tkr.

Eftersom jag måste komma ner till 7,5 basbelopp dvs 333400:- så tänkte jag klämma återförsäljaren på

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag läste för ett par år sedan att en genomsnittlig bilförsäljare tjänar i runda slängar 5-10k per såld bil efter att alla omkostnader är betalda (rekond, firmans andel, mm.). Någon som vet på ett ungefär om detta stämmer eller inte?
Användarvisningsbild
av Anders E
Linqid skrev:
Anders E skrev:Jag ska snart beställa en tjänstebil, V70 T5 BE inkl lite tillval, pris på Volvo-appen 381 tkr.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag läste för ett par år sedan att en genomsnittlig bilförsäljare tjänar i runda slängar 5-10k per såld bil efter att alla omkostnader är betalda (rekond, firmans andel, mm.). Någon som vet på ett ungefär om detta stämmer eller inte?

Det måste väl vara på en begagnad bil?
av Linqid
Anders E skrev:
Linqid skrev:

Det måste väl vara på en begagnad bil?
Jag var tvungen att googla lite nu och hittade lite intressanta trådar. Vad som är sant och inte vågar jag inte svara på med tanke på nivån på källorna, men oavsett verkar det som att det finns lika många provisionssystem som det finns bokstäver i alfabetet. Några jättesummor per såld bil (för den enskilde säljaren) verkar det inte som att vi pratar om dock.

https://www.flashback.org/t915852, https://www.flashback.org/t1595841, http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 215&sida=2.
av Lövet
Ni pratar väl om olika saker? ÅFs provision versus den enskilda säljarens?

Jag kan lova att några 10k per bil tjänar ingen anställd bilförsäljare på "vanliga" märken. Det är betydligt lägre. Fler än många tror har faktiskt helt fast lön också.
av Linqid
Lövet skrev:Ni pratar väl om olika saker? ÅFs provision versus den enskilda säljarens?

Jag kan lova att några 10k per bil tjänar ingen anställd bilförsäljare på "vanliga" märken. Det är betydligt lägre. Fler än många tror har faktiskt helt fast lön också.
Jag är nog lite inne på både och. ÅF kräver ju sannolikt en viss förtjänst på varje såld bil + att säljaren vill tjäna ett antal tusenlappar i nettolön. AndersE skrev ovan att han tänker sig att han kan pruta 10k till och att säljaren får ta det från sin förtjänst, därav min fundering över vilka marginaler man egentligen har på en ny Volvo 3-400 tkr klassen. Då tänker jag på såväl ÅF som enskild säljare
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Vad har man för rabatter som volvoanställd? Borde inte det vara en fingervisning om Max rabatt?

F.ö. Tror jag att det är svårt att klämma säljaren på ytterligare 10 papp, när man redan fått 10% på avtal. Jag har lyckats få några få tusen, ofta i form av inprutad utrustning, när ramavtalsrabatten är 10%.
Användarvisningsbild
av SvenB
Snacksalig skrev:Vad har man för rabatter som volvoanställd? Borde inte det vara en fingervisning om Max rabatt?
Volvoanställdas rabatt är nog något helt annat. Där går nog Volvo in och ger ÅF rabatt på bilar till Volvoanställda.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]