Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag har kört mycket husvagn efter bl.a. 240 (B230), 740 (16v), V70N (2,5T) samt V70II (2,5FT). Den bästa dragbilen i detta gäng är min nuvarande 2,5FT med R-design och nivåreglering. Är mycket stabil med husvagn. Inga krängningar eller nedhäng alls, till skillnad från mina tidigare bilar. Men husvagnar är olika. Vår husvagn är ganska lätt (ca 1200 kg) och bilen får tekniskt sett dra 1600 kg. Men det känns inte som att en tyngre vagn än vår skulle försämra bilens egenskaper mycket. Hur en V70II är som dragbil utan R-design och nivåreglering har jag inte provat men V70II med normalchassi verkar ändå vara klart stabilare än t.ex. V70N. Och även motorn en T4 borde kunna räcka för en vagn liknande vår. Motorn i 2,5FT är mycket mer än tillräcklig för att dra vår vagn. Det känns tydligt att 2,5FT har marginal för betydligt tyngre vagnar.
Användarvisningsbild
av ersj
Visst är en D5 överlägsen att dra släp med. Men om TS kör nästan enbart stadskörning (som ofta är kortare sträckor) är då diesel bästa alternativet? Skatten har dessutom blivit ganska kraftigt höjd på dieslar.
av eijo
Hej, Många spekulationer i den här tråden, få som testat på riktigt :???:

Jag har faktiskt provat lite, sisådär 20 mil. Vi köpte vagn i höstas efter c.a 5år utan husvagn och använde den lite innan vi ställde den på vinterförvaring. Totalvikt 1520kg, 2,5m bred.. Den var inte fullt lastad, men lite last var det i alla fall. Min bil är en T4F med powershift, sportchassie med nivåreglering.

- Stabil, tyst och bekväm att dra med
- Ligger på 6:an i 90km/h på plan väg, i uppförsbackar växlar den ned till 5:an eller 4:an men mycket mjukt och fint. Märks knappt på annat sätt än att titta på varvräknaren. Tappar inte fart.
- Snittförbrukning 1,95l/mil på E85, borde motsvara 1,4l på bensin

Tidigare vagnar (den sista lika stor och tung) har jag dragit med D5 och 2,5FT. Båda automat. Förbrukningen med FT var nog nästan exakt samma med vagn efter, men den drog ju flera deciliter mer per mil utan vagn jämfört med T4F. Som jag minns det var det sällan automaten behövde växla ned på båda D5 och FT, men dom gånger det skedde var det betydligt mer kännbara växlingar jämfört med T4/Powershift. I mitt fall 200mil med vagn per år och c.a. 1500mil utan vagn. Vilket är viktigast att optimera för?

Med min lilla erfarenhet på 20mil kan jag rekommendera T4F att dra husvagn med, speciellt om man vill ha bra bil ekonomi på helåret. Kör man jättemycket så kan ju D3/D4/D5 löna sig, men knappast med mina körsträckor.
Eijo
Med 1700 mil så borde du åka diesel.
Tack så mycket för era råd.

Mitt i letandet så råkade jag få syn på en
2009 V70 3.2 Aut med ca 9500mil på mätaren.
Detta för en billig peng.

Hur är den som dragbil?
238hk, 320Nm

Kan det vara något?

Ursäkta om det blev lite OT.
Användarvisningsbild
av svergie2
Stefan_KG skrev:Tack så mycket för era råd.

Mitt i letandet så råkade jag få syn på en
2009 V70 3.2 Aut med ca 9500mil på mätaren.
Detta för en billig peng.

Hur är den som dragbil?
238hk, 320Nm

Kan det vara något?

Ursäkta om det blev lite OT.
Xerent har en 3.2, fråga han :)
Hej allihopa.

Då var den "nya" dragbilen inhandlad.

Det blev en 2.5ft aut FWD MY11 R-Design.

Tack för era tips och råd.
Grattis. Det är en toppenbil, på alla sätt och vis!
Kommer sakna min mullrande 2,5FT, nu när jag ska byta till diesel...
av Mwi
Grattis till ditt val av en riktigt trevlig motor, tyvärr kommer du bli kompis med personalen på macken om du tankar E85. Själv har jag alltid tankat E85 om det finns, enligt min uppfattning går motorn bäst på det. Och efter Polestar optimeringen så blir effekten bäst med E85, Polestar är något som jag kan rekommendera :D

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]