Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är egentligen inte helt enkelt. Är det bara en ex vis skrapring som är dålig och bilen förbrukar väldigt mycket olja syns det på tändstiftet. Är alla 5 lika kan man gå vidare, kanske ventiltätning på avgassidan (oljig avgasport på den cylindern) är det inte något där kan man nästan utgå från att turbon är orsak. Jag kanske får det att låta lätt, men det krävs lite tid för att felsöka nåt sånt.
av Baselord
500 körda mil sedan service. Fick idag upp varning om låg oljenivå. Parkerade och gick ut 1 timme senare och skulle kolla nivån och fylla på lite olja.
Oljestickan visar att nivån är på Max.
Vafan? Knasig givare för oljenivån?

Edit: 2,5FT motorn såklart
av least
TommyP86 skrev:Väldigt vanligt med felvisande givare. Ofta funkar det att fylla på så det blir helt max på stickan, då tystnar det.
Att fylla på till max är bra, men hur veriferar man att det faktiskt är givaren som är trasig?
Finns det ett Volvo TJ-nummer för detta problem?
av rid54
least skrev:
TommyP86 skrev:Väldigt vanligt med felvisande givare. Ofta funkar det att fylla på så det blir helt max på stickan, då tystnar det.
Att fylla på till max är bra, men hur veriferar man att det faktiskt är givaren som är trasig?
Finns det ett Volvo TJ-nummer för detta problem?
Om inte stickan har blivit utbytt, eller är trasig på nåt vis så borde den väl rimligen vara den enklaste metoden att verifiera rätt oljenivå. Om nivågivaren larmar trots att stickan säger "Fullt" är givaren trasig/feljusterad. Finns det någon annan möjlig metod att kolla oljenivån på en normal motor?
av osla
hade en gammal mercedes 200 bensinare, och dom har oljenivågivare, och då man svängde vänster så började den varna, även samma sak om man varvade ur den ordentligt, men var nog på stickan. givaren satt på vänster sida av tråget, så då man svängde vänster rann oljan till höger i tråget och nivån blev för låg
Användarvisningsbild
av Sceptic
roadside skrev:Jag kollade min nivå idag, och efter 1400mil så låg nivån på "min". Fyllde i 0,5l. Vet ej vad nivån låg på vid förra oljebytet.
Då kanske man äntligen kan få reda på hur stor mängd det är mellan min och max på stickan. Var hamnade nivån efter påfyllning?
Användarvisningsbild
av roadside
Sceptic skrev:
roadside skrev:Jag kollade min nivå idag, och efter 1400mil så låg nivån på "min". Fyllde i 0,5l. Vet ej vad nivån låg på vid förra oljebytet.
Då kanske man äntligen kan få reda på hur stor mängd det är mellan min och max på stickan. Var hamnade nivån efter påfyllning?

Trumvirvel... Nivån hamnade i mitten, mellan Max och Min
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]