Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
xerent skrev:Priserna ni listar låter dyrt. Jag köpte min 2.4D Summum -10 vid 13100 mil för 155 kkr inkl vinterhjul av en handlare. Det var för snart två år sen ...

2010 är mycket trevligare bil än 2008-2009 (standard) och mindre benägen att explodera (finns flera trådar om kamremshaverier med remspännare eller AC-pump som skär) .
Det lät ju som ett bra pris, vad fick du för den när du sålde den vore ju mer intressant att veta och när och hur många mil hade den gått då?
Den billigaste med summumpaket under 13000 mil på Blocket kostar 145'.
Användarvisningsbild
av Axan
Tackar för all info, är jätte tacksam. Min kompis svåger jobbar på Bilia och de kommer få in en Svart V70 2.4D 2010 13000mil momentum, denna kunde jag få för 120.000kr. Dock helt utan garantier för det priset. Är det värt att lägga extra för den vita jag länka till?
av Mwi
Ja det är värt pengarna att köpa en Summum, istället för en Momentum bägge är ju utan garanti.
Användarvisningsbild
av RWD
Axan skrev:Tackar för all info, är jätte tacksam. Min kompis svåger jobbar på Bilia och de kommer få in en Svart V70 2.4D 2010 13000mil momentum, denna kunde jag få för 120.000kr. Dock helt utan garantier för det priset. Är det värt att lägga extra för den vita jag länka till?

Svårt att säga, beror ju på skick, och om det är nån utrustning utöver Momentum.
Drag, vinterhjul, metallic eller solid svart?, tidur till värmaren. Behöver däck bytas, bromsar osv. Bra att ha med allt sånt i beräkningarna.
Sen skiljer det ju 3000 mil också.
Den vita var ju väldigt bra utrustad.
Är inte utrustningen så viktig för dig så är det ju en del pengar att spara om skick och slitage i övrigt är jämförbart. Men behöver du skaffa vintrthjul och drag så plockar det på snabbt.
Jag är tveksam, man brukar alltid ångra sig i efterhand om man snålar.
Sen tycker jag att 17tumshjulen med lite bredare däck och lägre profil gör en hel del skillnad för väghållningen.
Senast redigerad av 2 RWD, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av xerent
RWD skrev:
xerent skrev:Priserna ni listar låter dyrt. Jag köpte min 2.4D Summum -10 vid 13100 mil för 155 kkr inkl vinterhjul av en handlare. Det var för snart två år sen ...

2010 är mycket trevligare bil än 2008-2009 (standard) och mindre benägen att explodera (finns flera trådar om kamremshaverier med remspännare eller AC-pump som skär) .
Det lät ju som ett bra pris, vad fick du för den när du sålde den vore ju mer intressant att veta och när och hur många mil hade den gått då?
Den billigaste med summumpaket under 13000 mil på Blocket kostar 145'.
Jag sålde min för 139 000 prutat och klart nu i september 2014. Då hade den gått 15600 mil. Men då hade jag köpt till 18" originalfälgar, och lite annan styling. Det tog en vecka att sälja den bara.
av Lövet
Axan skrev:Dock helt utan garantier för det priset.
Du har alltid 6 månaders reklamationsrätt när du handlar av firma oavsett vad säljaren försöker påstå.
Användarvisningsbild
av Axan
Lövet skrev:
Axan skrev:Dock helt utan garantier för det priset.
Du har alltid 6 månaders reklamationsrätt när du handlar av firma oavsett vad säljaren försöker påstå.

Där ser man, tackar för den infon.
Användarvisningsbild
av xerent
Köprättsliga fel och reklamationer är inte samma sak som garanti. Saker som fungerar när bilen såldes och som sedan slutar fungera täcks inte av reklamationsrätten. Däremot saker som var trasiga som du inte blev informerad om kan du få ersatt om felen inte är normala för bilens skick och ålder. Exempelvis, vid 12 000 mil är det vanligt att länkarmsbussningarna är slut. Bilskojaren påstår då att det är normalt slitage och godtar inte reklamationen. Då kan man gå till ARN och bråka, men vem orkar det ? Inte jag iaf. Jag fick slanta upp. Men ett tips är ju då att inte handla av någon som varit svartlistad. Det gjorde jag :grin:
av valln
Vad gäller bilköp och reklamationsrätt kan ju bilförsäljaren tipsa en person om att han har en bil som är på väg in och köpet görs mellan två privatpersoner. Då fallerar konsumentköplagen.
Användarvisningsbild
av mxjolle
RWD skrev:Sen tycker jag att 17tumshjulen med lite bredare däck och lägre profil gör en hel del skillnad för väghållningen.
Kan bara hålla med. Kör själv utan sportchassit och på orginal 16" hjul. Tycker bilen upplevs som en kolosal jättevagga. Har själv funderingar på större hjul och sänkfjädrar till våren, men sen är ju lite frågan hur länge man ska ha kvar bilen, hade ju varit lättare o bestämma om sommardäcken var tokslut ;)

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]