Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

reo91 skrev:
Mamel skrev:Låter obegripligt lågt. Är det verklig förbrukning eller har ni glädjemätare i bilen?

Min förra V50 F - en betydligt mindre och motorsvagare bil - kunde jag som lägst köra på 0,9 liter etanol i verklig förbrukning. Min nuvarande V70 Bifuel (2-litersmotorn) drar som lägst 0,8 liter bensin vid fiskörning i 90-100 km/t. Detta enligt mätaren, har inte mätt verklig förbrukning än men den lär väl vara ännu högre. Är inte alls nöjd med den förbrukningen.
Kan vara så att du behöver en starkare motor :D
Har man för klen motor så kan den i gengäld dra mera än en motorstarkare motor.
Min gamla V70 2,4T drog endast 0,7 l/mil vid långkörning.
Har svårt att tro det, det skulle väl vara med tung last eller i hög fart i så fall. För att hålla 90 km/t på en landsväg lär det inte gå åt så många hästar.
perhall skrev:Njaej, det är väl 231 hk på bensin och lite mer på E85 snarare?
För MY09 hade 200 hk bensin som 2,5T, och fanns även som 2,5FT.
MY10 fanns också som 2,5T och hade då 231 hk.
Att etanol ger lite mer effekt är många överens om, från teoretiska och praktiska erfarenheter, men bilen är ju typad med bensin så den ska hålla utlovad effekt oavsett drivmedel.
Sen tillhör jag dem som tycker att 200 hk såväl som 231 hk T/FT inte är så pigga, men det beror ju på: stor bil, mycket tyst, sävlig gång, mjuk och "gungig", hög utväxling, mysigt snarare än sportigt motorljud...
PH
Läser man Volvos spec på denna motorn så är 231 hk på etanol och har läst siffran 200 hk på bensin nånstans. Om det är bilmekanikern som sagt det eller inte kommer jag dock inte ihåg.

Denna motorn startar utan problem i minusgrader UTAN motorvärmaren! Så det kommer inte vara några problem.
Mamel skrev:
reo91 skrev:
Mamel skrev:Låter obegripligt lågt. Är det verklig förbrukning eller har ni glädjemätare i bilen?

Min förra V50 F - en betydligt mindre och motorsvagare bil - kunde jag som lägst köra på 0,9 liter etanol i verklig förbrukning. Min nuvarande V70 Bifuel (2-litersmotorn) drar som lägst 0,8 liter bensin vid fiskörning i 90-100 km/t. Detta enligt mätaren, har inte mätt verklig förbrukning än men den lär väl vara ännu högre. Är inte alls nöjd med den förbrukningen.
Kan vara så att du behöver en starkare motor :D
Har man för klen motor så kan den i gengäld dra mera än en motorstarkare motor.
Min gamla V70 2,4T drog endast 0,7 l/mil vid långkörning.
Har svårt att tro det, det skulle väl vara med tung last eller i hög fart i så fall. För att hålla 90 km/t på en landsväg lär det inte gå åt så många hästar.
Motorn måste jobba mera för att komma upp i hastighet vilket medför mera förbrukning. Man får samtidigt inte ha för stark motor.

Vi var tre fullvuxna i bilen och resten av utrymmet var fullt med resväskor upp till taket så det fanns en hel del vikt. Stämde av vid tankning och mätaren stämde bra. 0.7 l/mil är vid tankning.
reo91 skrev:Läser man Volvos spec på denna motorn så är 231 hk på etanol och har läst siffran 200 hk på bensin nånstans. Om det är bilmekanikern som sagt det eller inte kommer jag dock inte ihåg.
Volvo anger samma effekt på bensin eller etanol 200 eller 231 hp beroende på årsmodell, jag har alltid kört min bil på etanol om det har funnits tillgängligt och den går bäst på etanol, när man Polestar optimerar bilen så blir effekten högst på etanol. Det är faktiskt riktigt roligt med Polestar man kan få antispinnlampan att blinka upp till 100 km/h men tankar man bensin så blir effekten lägre med Polestar jämfört med etanol.
reo91 skrev:Motorn måste jobba mera för att komma upp i hastighet vilket medför mera förbrukning. Man får samtidigt inte ha för stark motor.
Inte helt säker på hur det fungerar men varför skulle man undvika ha en för stark motor? Det förbränns väl inte mer bränsle än vad som krävs för att övervinna rull- och luftmotstånd? Eller förbränns det en viss mängd oavsett? I sådana fall borde väl en starkare drivlina bara ha en högre optimal cruise-fart där bränsleeffektiviteten (km/l) är optimal...?

Ang. att komma upp i fart har jag hört lite olika men jag vet inte om det är olika för bensin resp. diesel. Halvgas har jag ofta hört är optimalt och att dra lite på växlarna, ev. hoppa. När jag återgav det rådet i en tråd för några månader sen var det många som menade jag hade helt fel och att det bästa var att använda alla växlar och gasa lite mjukare. Är det pga dieslars mindre varvtals...register?
Har gått en kurs i Ecco drivning oxh man kan inte säga att så ska man göra utan olika på olika bilar men i reger bör man dra lite på växlarna och hoppa en optimalare förbränning ger mer efekt och även lager förbrukning förhållande till hk dvs om du har en orginal motor och en optimerad måste du gasa fullt på orginal motorn för samma efekt som kanske 4/5 på den optimerade och då drar den optimerade i regel mindre men om man Därimot pressar plattan i mattan på båda drar den optimerade mer så beror alltså även på körstil villket som är bäst i miljöns ögon. Sen kan man ju fundera på hur Mke mindre miljöpåverkan Ecco drivning ger då att tx motorbränslen sliter på motorn villket gör att du kanske kompromissar livslängd och liknande som att tx slitaget ger högre utsläpp. Tolka hur ni vill men det är vad jag lärt mig hoppas det gjorde er klokare:)
Mwi skrev:
reo91 skrev:Läser man Volvos spec på denna motorn så är 231 hk på etanol och har läst siffran 200 hk på bensin nånstans. Om det är bilmekanikern som sagt det eller inte kommer jag dock inte ihåg.
Volvo anger samma effekt på bensin eller etanol 200 eller 231 hp beroende på årsmodell, jag har alltid kört min bil på etanol om det har funnits tillgängligt och den går bäst på etanol, när man Polestar optimerar bilen så blir effekten högst på etanol. Det är faktiskt riktigt roligt med Polestar man kan få antispinnlampan att blinka upp till 100 km/h men tankar man bensin så blir effekten lägre med Polestar jämfört med etanol.
Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mellan etanol och 98 oktan och om det nu skulle vara någon skillnad är den minimal. Även Polestar menade att skillnaden var väldigt liten. Kör på 98 men bilen går bra på etanol också.
Sceptic skrev:
Mwi skrev:
Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mellan etanol och 98 oktan och om det nu skulle vara någon skillnad är den minimal. Även Polestar menade att skillnaden var väldigt liten. Kör på 98 men bilen går bra på etanol också.
Vet inte hur det är mellan 98 och etanol men mellan 95 och etanol är det skillnad. Plus att det blir billigare att köra med etanol. Även om det är 1-2 kronor litern bara men fortfarande så är det billigare :D
reo91 skrev:
Sceptic skrev:
Vet inte hur det är mellan 98 och etanol men mellan 95 och etanol är det skillnad. Plus att det blir billigare att köra med etanol. Även om det är 1-2 kronor litern bara men fortfarande så är det billigare :D
Jo det är lite billigare men jag har hört alldeles för många verkmästare och tekniker på Volvo som rekommenderat mig att inte köra på etanol för att jag skall kunna bortse från detta som "helt lösryckta tramshistorier utan något fakta eller vettigt underlag".
Sceptic skrev: Jo det är lite billigare men jag har hört alldeles för många verkmästare och tekniker på Volvo som rekommenderat mig att inte köra på etanol för att jag skall kunna bortse från detta som "helt lösryckta tramshistorier utan något fakta eller vettigt underlag".
Haha, kanske dags att byta verkstad om de inte rekommenderar etanol på denna motorn!
Hade du haft 1,8F eller 2,0F hade jag förstått deras påstående pågrund av att det är Ford-motorn och den är det strul med som FAN.
Har ALDRIG fått denna "rekommendation" från Volvo på denna motorn men min kollega har en C30 med 1,8F-motorn och hon har fått rekommendationen att köra på bensin.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]