Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hur är det tiduret ska funka, om jag sätter att den på kl 17,00 så ska den ( om jag har fattat det) så ska den starta så att det hinner bli "Comfort" temp i bilen kl17,00?
Hur länge går den efter kl 17,00 eller slår den av kl 17,00?
Användarvisningsbild
av bem
Man ställer in med tiduret till vilken tid bilen skall vara varm. Ställer du in 17:00 så sköter värmaren när den skall startas m h t temperaturen ute så att det blir varmt i bilen till kl 17:00 enligt den temp du ställt in AC:n på (vanligtvis 20-22 grader) och motorn värms också. Förutsätts då att värmaren får chans att jobba en stund - du kan t ex inte förvänta dig en varm bil om du ställer in kl 17:00 och det är kort tid till dess. Värmaren stoppar vi den tid du ställt in att ha bilen varm, i exemplet kl 17:00.

/Bo
av Cox
V70Fredrik skrev:Hej
Min värmare har lagt av, när man ska starta den så blinkar den "På" nån sekund för att sedan blinka "Av".
Antar att det bara är att riva ner den och se över värmaren.
Ni som har gjort detta, går man via innerskärmen för att få ut den eller hur gör man?
Med vänlig hälsning, Fredde
Tror inte att din värmare har gått sönder faktiskt, jag hade samma problem värmaren slog på sedan av hela tiden.
Laddade batteriet vart lite bättre, funkade ibland i bland inte. Autoplugin modulen uppförde sig likadant.
Läste i forumet att Volvo hade ställt till det med senaste mjukvaran i samband med service.
Lösning enligt den som kommit på det kommer inte ihåg vem det var men tackar :-)
Gå in i menyn "scrollhjulet" ställ in extravärmare av starta bilen stäng av den, sedan samma sak extravärmare auto, stäng av
och en gång till extravärmare av, stäng av bilen ställ sedan in extravärmare auto
Det löste mitt problem nu fungerar det utan problem.

//Cox
heffe81 skrev:Vad ingår i Brännarenheten? Är glödstiftet med eller får man köpa det separat?

/Henrik
Japp de gjorde de. Fick dubbla då jag beställde seperat och vi osäkra vid som ingick.
av V70Fredrik
Lite återkoppling kring min motorvärmare som la av.
Åkte in till min mek och tog felkoder som visade kompentfel.
I samma veva kom meken bredvid förbi och och sa typ " det är bara byta hela värmaren, ingen ide att laga.."
Nja, kände mig inte helt sugen på en ny värmare för typ 12k + arbetskostnaden.
Åkte hem lite irriterad och och gav mig fan på att fixa den själv.
Det var faktiskt ganska enkelt, av med hjulet och bort med innerskärmen och sen kommer man åt hela värmaren.
Lite trångt att få bort vattenslangarna men det gick till slut.
Värmaren var oxå enkel att ta isär, det är ju inga rörliga delar.
Såg ganska snabbt att kablarna till glödstiftet brunnit av så jag köpte en ny brännare på webasto center för ca 2900:-.
Glödstiftet fanns som reservdel för ca 800:- men dom hade inget hemma.
Sen ihop med hela skiten men var tvungen att åka tillbaka till volvo för att ta bort felkoderna då värmaren att gått i låsläge.
Men nu funkar den!
V70Fredrik skrev: I samma veva kom meken bredvid förbi och och sa typ " det är bara byta hela värmaren, ingen ide att laga.."
Byt mek eller verkstad. Det är tyvärr en typisk inställning på märkesverkstäder som så ofta aldrig vill laga, bara byta till nytt.
av svedan
bem skrev:.......- du kan t ex inte förvänta dig en varm bil om du ställer in kl 17:00 och det är kort tid till dess. Värmaren stoppar vi den tid du ställt in att ha bilen varm, i exemplet kl 17:00.
/Bo
Den går väl 10 min efter programmerad "ankomsttid"??
Själv ställer jag den på 17.00 om jag ska ta bilen 16.45! Funkar perfekt för mig, varm motor och ok i kup'en
Användarvisningsbild
av bem
svedan skrev:
bem skrev:.......- du kan t ex inte förvänta dig en varm bil om du ställer in kl 17:00 och det är kort tid till dess. Värmaren stoppar vi den tid du ställt in att ha bilen varm, i exemplet kl 17:00.
/Bo
Den går väl 10 min efter programmerad "ankomsttid"??
Själv ställer jag den på 17.00 om jag ska ta bilen 16.45! Funkar perfekt för mig, varm motor och ok i kup'en
Hej,
Inte på min vad jag märkt. Har mitt tidur inställt på kl 07:00 och 17:00 på vardagar och nog har värmaren slutat brumma om jag t ex kommer ut till bilen nån minut efter utsatt tid. Har en V70 D3 MY14. Kanske är lite olika på Volvos bilar på olika årgångar och mjukvara osv? Har inte sett nån inställning nånstans att man kan ha fördröjning några minuter som du verkar ha.

/Bo
Snowcap volvo 240

Fick till slut clipsen i läge :-) Här[…]

Så bra at du fant artikkelnummer til fixen, […]

Ja, det var nåt sånt jag läste oc[…]

Mig veterligt ska även modellår 2017 ha[…]