Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Detta med bränsleförbrukningen är ju högst personligt, för min del med mestadels landsvägskörning och med en ekonomisk körning så ligger min gamla 5:a med AWD o sliromat på ca 6,3 vid pump. Just nu visar displayen snitt 5,9, mätt från när jag la på sommardäcken. Så länge jag kan välja AWD kommer jag att göra det, även om just Haldex5 lämnar en del att önska. Med dessa otroligt starka dieselmotorer har framhjulen vid fwd mycket att göra när man drar på lite, däcken slits snabbt som tusan och det sliter en hel del i ratten vilket man inte alls känner med AWD på samma sätt. Stabiliteten blir också bättre rent allmänt även om den vanliga inte är direkt dålig den heller. Men det klart, vid större delen stadskörning spelar ju allt detta en mindre roll. Min bil är nu såld och handlaren är väldigt kåt på att få in den, jag tror inte en fwd hade väckt riktigt samma förtjusning.
Hur är hållbarheten på nya D4 vea? Om kanske 7 år så är det massa fel på dom, då det inte är en då beprövad motor som D4/D5 awd.
av Exquattro
Robbi skrev:Jodå, med den nya VEA. Många intresserade av den.
Jo det klart, men den begagnatmarknaden finns ju inte än. Och hade det varit en VEA AWD så hade den varit ännu intressantare. Tyvärr är det ju skillnaden mellan en så liten tillverkare och t.ex. VW-koncernen, de pumpar ut alla varianter nästan på en gång. Jag tror också att volvo gärna fortsätter med 5:an lite till så inte all försäljning hänger på VEA. De vet att 5:an bara rullar på, en sådan nykonstruktion som VEA vet man ju aldrig riktigt vad som händer med, än hur många tester som är gjorda. Vardagstrafiken kan ställa till med andra problem som kan dyka upp efterhand. Så jag tror inte de plockar 5:a efter 5:a från lagerhyllorna tills de är tomma. Det är säkert ren strategi, men det verkar väl som det har gått ganska problemfritt hittills med VEA.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nej, vi kan inte veta säkert. Men som sagt, jag tror att intresse finns för den nya VEA-motorn. För många oinsatta räcker argumentet "den har den senaste motorn", om vi pratar rent försäljningsmässigt. Vi har en tendens att relatera sådana här frågor till oss själva, Volvonördar. Verkligheten är en stor marknad av icke nördar som köper varumärket rakt av då de vet att "Volvo är minsann äkta svenska kvalitet". :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
Vet inte var ni fått det här med lagerhyllor ifrån? Dagens industriprodukton har nästan inga lager alls. Ofta klarar man sig max en dag utan leveranser av nya prylar, och ibland blir det problem redan efter några timmar.
Skulle Volvo sluta montera 5-cylindriga motorer idag tar de slut redan i början på nästa vecka. Sen finns det förstås prylar på väg från underleverantörer, men det är ändå inte speciellt många dagar bort som de tar slut, om de slutar tillverka.

Det som tar längst tid att ändra brukar vara inköpsavtalen, och hur de ser ut på Volvo vet förstås inte jag. Men rent allmänt hur man tillverkar maskiner av alla slag idag, det vet jag alldeles förbaskat väl, för det står jag mitt i varje dag.
av Exquattro
EjS skrev:
Robbi skrev:Av diskussionen ovan kan jag inte begripa varför den gamla femman med sexväxlad aut låda skulle vara bättre? Med den nya fyran och åttaväxlad åstadkoms ju det som ni efterfrågar, en till överväxel vid motorväg och jag kan tänka mig att sportläget är perfekt för att dra då det varvar upp mer innan den växlar upp. Sen kan man slänga i manuellt läge också. För min del drar jag inte och FWD kommer ju fram på vintern, som du själv skriver.
Om jag skulle ha en ny xc70 d4 vea som tjänstebil ser ekonomin så här ut:
- Pris ny xc70: 1.4 M SEK
- Skattevärde ca. 300k SEK
- skattebetalning vid 51,5% net skatt: 13.000 SEK pr månad

Skattebetalning pr. månad 3 år gammal xc70 d5: 4.000 SEK inkl. försäkring, bränsle etc.

Därför är valet lätt för min del. Därför att det inte finns vea awd i dagsläget blir min nästa bil också antingen en gammal d5 awd eller en bensin i stället.
Ursäkta, men hur är denna tjänstebilskalkyl gjord?
av Exquattro
EjS, Hujeda mej :???: Jag misstänkte att det var något sådant men eftersom du skrev det i SEK blev jag lite fundersam. Lite konstig matematik tycker jag, tydligen motarbetar man miljövänligare nybilar i Danmark, men såklart, man har ju inte någon bilproduktion att hålla under armarna heller. Prioriterar man mindre bilar kanske?
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]