Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
D3 är inte piggare. Det bara känns så för att allt vridmoment är fokuserat till mellanregistret. T4 är långt snabbare om du varvar ur.
av perhall
Dieslar mår nog inte så bra av många korta sträckor men även en hel del tidiga direktinsprutade bensinmotorer har lidit av motsvarande fenomen.
När det gäller T4 har jag aldrig hört om någon som haft problem med den motorn. Ford tillverkar den i enorma upplagor.
0-100 8,7, D3 11,2. Det är en viss skillnad.
D4 9,9, den känns mer jämnsnabb med T4, dock märks det stor skillnad till D4:ans nackdel när man kör snabbt (130+). Men såklart bättre drag på låga varv.
PH
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag körde en V60 med T4 för ett tag och jag blev påmind om hur kul det är med en bensinare. Var nära att klippa en "extrabil" bara för att den var kul. Kör hårt, det hade jag inte tvekat på.
Användarvisningsbild
av Anders E
Får väl åka och provköra en sån.
Är dock rädd att den kommer kännas klen jämfört med min
2,5T Polestar. Vill inte ha diesel och det är ju egentligen bara
T4 som blir ett alternativ då eftersom både T6 och T5 är sällsynta
på beg-marknaden.

Är det nån som lagt i Polestar i sin T4?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Nej det verkar inte som att någon här har optimerat sin T4. Jag har själv letat efter en sådan utvärdering länge.
Användarvisningsbild
av Robbi
Anders E skrev:Får väl åka och provköra en sån.
på beg-marknaden.

Måste du ha så stark motor då? Det finns ju andra fördelar med T4, den är ganska snål, lättservad och pigg när man varvat lite.
Användarvisningsbild
av Sceptic
perhall skrev: 0-100 8,7, D3 11,2. Det är en viss skillnad.
Kanske skall läggas till att en T4 automat som TS ville ha gör 0-100 på 9,9 :wink: . Jag tycker nog T4 kändes bra mycket tröttare jämfört med 2,5FT men den har ju fördelen av att dra mindre bensin istället.
av mattish
Jag sörstår inte varför powershiften ska söla ner bilen så mkt. Ser man till DSG är det inte många hundradelar den sackar, tom snabbare än manuell ibland.

Jag körde T4F PS i V60 och tyckte den var hopplöst seg, men på pappret ska den vara rena raketen enligt min D2a.. (hyrde innan jag fick min D2)
Användarvisningsbild
av Anders E
Robbi skrev:
Anders E skrev:Får väl åka och provköra en sån.
på beg-marknaden.

Måste du ha så stark motor då? Det finns ju andra fördelar med T4, den är ganska snål, lättservad och pigg när man varvat lite.
Kanske inte, jag får som sagt åka och provköra en.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]