Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"Knullimma" var ett tag sedan jag fick på rutorna. :roll: Men nej, någon imma får jag inte. Men min bil står parkerad i kallgarage nattetid mestadels. Så ännu har jag inte använt värmaren för säsongen, bara provkört den. Och under min yrkesverksamma tid blev bilen/bilarna nästan aldrig bilarna kalla.
Jag har inte laboratorietestat den, så vilken sorts imma jag får på rutorna när värmaren går på morgonen vet jag inte. Men att det blir imma beror ju på att AC inte är igång när värmaren går, så luften som blåses in bara värmes, men torkas inte. Sedan kondenserar den mot fönsterrutorna, som är kallare. Hade inte AC gått innan jag stannade kvällen före hade det troligen varit ännu värre.
Anders E skrev:
helgonet1 skrev:
Perra83 skrev:Då får du kanske demontera avgassystemet eller i alla fall demontera värmesköldarna. Lättare är det säkert att lossa lite på inredningen.
Ok ska kolla detta i helgen. Har kört rätt mycket med ac faktiskt och det brukade alltid bli små vattenpölar under bilen men inte nu på sistone så det kan ju vara tätt i dräneringsröret. När "Anders E" skriver "lossade på den nedre vänstra mittkonsolpanelen". Menar han då den panelen närmast högerfoten (gasfoten) :mrgreen: ?
Vänstra? Måste varit full när jag skrev det.
Mittkonsollens nedersta panel som möter golvet på passagerarsidan.
Ok. Ringde Lidbil idag och frågade dem vart dräneringsslangen sitter på min bil och de sade under mattan på passagerarsidan, så det är nog riktigt. Hur får jag loss panelen samt mattan?
Ta tag i underkant av panelen och ryck lite lätt mot dig.
Mattan behöver du bara vika undan lite.

Kläm dock först på slangen och se om det kommer vatten under bilen.
Var beredd på vatten när du lossar slangsskarven inne i bilen.

Blås försiktigt i bägge slanghalvor, gärna med tryckluft.
Anders E skrev:Ta tag i underkant av panelen och ryck lite lätt mot dig.
Mattan behöver du bara vika undan lite.

Kläm dock först på slangen och se om det kommer vatten under bilen.
Var beredd på vatten när du lossar slangsskarven inne i bilen.

Blås försiktigt i bägge slanghalvor, gärna med tryckluft.
Ok. Så panelen är inte skruvad? Ursäkta mina frågor men vill inte förstöra något. :lol:
Nej, sitter med metallclips.
Alla frågor är bra frågor, det fina med detta forum.
Anders E skrev:Nej, sitter med metallclips.
Alla frågor är bra frågor, det fina med detta forum.
Ok ska försöka imorgon. Återkommer med feedback då.
NayaBeach skrev:Luftkonditioneringen. Tar ett tag att rensa systemet om du väljer att "defrosta" utan ac(och har tidigare använt ac för detta).
Vad menas med "defrosta"? Mig veterligen så har jag aldrig gjort något sådant vare sig med lr utan ac ?:-/

Aha, nu ramlade polletten ned he he :mrgreen:
Senast redigerad av 1 helgonet1, redigerad totalt 0 gånger.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.