Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Sceptic skrev:Oljenivån i min 2.5FT har knappt minskat alls på 850 mil efter service men det vore intressant att veta hur mycket det skiljer mellan min och max på stickan, ingen som vet? En tekniker jag frågade trodde att det var mellan 1 och 1,5l.
Vad jag vill minnas så går det INTE i en liter när stickan är på min-strecket.

Har för mig att det är lite mindre än en liter mellan min-strecket och max-strecket
Användarvisningsbild
av Sceptic
Mindre än en liter mellan min och max låter lite men ni som fyllt på bör ju veta. På en V70 2.5T 99 jag hade stod det i instruktionsboken att det var ca 1,5 liter mellan min och max men det finns ingen uppgift om detta numera, inte ens Volvo själva tycks veta :shock:
Användarvisningsbild
av Sceptic
Sceptic skrev: inte ens Volvo själva tycks veta :shock:
Nu kollade jag med ytterligare en Volvotekniker, en go gybbe i Sisjön denna gång :D ; "1,5l i 5:orna mellan min och max"
Användarvisningsbild
av börne
Sceptic skrev:
Nu kollade jag med ytterligare en Volvotekniker, en go gybbe i Sisjön denna gång :D ; "1,5l i 5:orna mellan min och max"
Vet inte vad det är för Volvotekniker du frågat men det där verkar stämma jävligt dåligt. Som sagt jag fyllde då min varnade för låg oljenivå efter 1900 mil, då gick det på en halv liter tills oljenivån var uppe på MAX... detta stämmer även med vad boken säger.

Bild
Användarvisningsbild
av Sceptic
börne skrev:
Sceptic skrev:
Vet inte vad det är för Volvotekniker du frågat men det där verkar stämma jävligt dåligt. Som sagt jag fyllde då min varnade för låg oljenivå efter 1900 mil, då gick det på en halv liter tills oljenivån var uppe på MAX... detta stämmer även med vad boken säger.

Bild
Märkligt om de inte har koll på en sådan sak :shock: . Jag har sett att det står att man skall fylla på en halvliter om det varnas för låg oljenivå men jag trodde halvlitern var för att inte riskera att överfylla.
av mortimer
Häll på 1-2dl i omgångar istället och kör bilen däremellan och justera istället fler ggr än att överfylla. Är iaf min filosofi.

Idag är det många ggr VIDA som vet nivåerna än mekanikerna, är väl på den vägen utvecklingen går.
Användarvisningsbild
av Sceptic
mortimer skrev:Häll på 1-2dl i omgångar istället och kör bilen däremellan och justera istället fler ggr än att överfylla. Är iaf min filosofi.

Idag är det många ggr VIDA som vet nivåerna än mekanikerna, är väl på den vägen utvecklingen går.
Ja de trycker ju bara in bilmodellen och får sedan (förhoppningsvis :wink: ) rätt mängd olja genom en slang.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]