Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Jag har en S80 2,5FT MY10 som i skrivandes stund gått nästan 18000 mil, köpte den när den gått 13500 mil, och jag har aldrig haft problem med den, bästa bil jag haft, bekväm, tyst och roligt motor. Den lastar även enormt mycket i skuffen för att vara en sedan.

Med vänlig hälsning Patrik
av Rådlös
Börne: En E85-bil drar ju ca 30 % mer bränsle om man kör på E85 än om man kör på bensin. Exakta siffror beror ju på lite olika omständigheter, vem som kör, var man kör, hur man kör etc. etc.
Det finns en tumregel för att räkna på vad som är billigt eller dyrt. Tag aktuellt E85-pris. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris är det billigare med E85.

Detta förutsätter att din bil fungerar så som tillverkaren har tänkt från början.
V70 2.0 F -08. 1,18 L/mil. Alltid på E85.
Användarvisningsbild
av börne
Rådlös skrev:Börne: En E85-bil drar ju ca 30 % mer bränsle om man kör på E85 än om man kör på bensin
Min undran var vad en 2.5FT drar när man kör på bensin som jag också skrev.

Att helt enkelt bara dra bort 30% på vad folk säger dom drar på etanol är ju lite av en gissning, men det kanske stämmer? Det kanske inte är nån som kör på bensin med sina FT då det är billigare med E85. Tycker min drar lite med tanke på 2.5 liters 231hk motor kontra mitt körsätt, var beredd på minst en liter när jag köpte den för ett år sedan.

Själv är jag grymt nöjd med min S80 även om det inte är en FT, så till TS är det bara att köpa om han frågar mig :-)-)
Användarvisningsbild
av Sceptic
börne skrev:Har tänkt på det att alla som har en 2,5FT säger att dom drar mycket, eller uppger alla vad den drar med etanol? Jag har ju en 2,5T med samma effekt & den kör jag lätt på 0.85L/mil. Senast 0.82 & då kör jag inte som en biltjuv, men ligger heller inte & fiser i laglig fart. Oftast c:a 10 över förutom på motorväg där det oftast går 20-30 över, ibland mer.

Kör relativt blandad körning, med lite mer landsväg än stadskörning.

Vad drar era FT när ni kör på bensin?
Vår drar runt 1,1 på 98 oktan, stadskörning och lite kortare landsvägskörning. Samma körmönster med etanol gav minst 1,5. Ser att en del anger osannolikt låga siffror om man jämför med siffrorna som uppges för min bil på bilregistret;
Blandad körning: 9,9 bensin och 13,8 med etanol
Landsväg; 7,2/ 10,2
Stadskörning; 1,47/ 20,1
av Sharkbait
poseidon skrev:Nu har de ju tagit bort ventiljusteringen från servicen oxe så nu blir det billigt att serva och.

Vad är anledning till att Volvo har tagit bort ventiljusteringen?

Är det fortfarande serviceintervall på 1500 mil för FT?
Användarvisningsbild
av Sceptic
Sharkbait skrev:
poseidon skrev:Nu har de ju tagit bort ventiljusteringen från servicen oxe så nu blir det billigt att serva och.

Är det fortfarande serviceintervall på 1500 mil för FT?
Ja
Användarvisningsbild
av Strebern
Appropå förbrukning, min bil drar (mätt vid pumpen) ca 0,9-1,0 blandad körning på B95, och ca 1,1-1,2 blandad körning på E85.

Det känns som att bilen bara har 200 hk när jag kör på B95 (superslö), medan på etanol känns bilen som trimmad gentemot bensin. Volvo påstår ju dock att bilen har 231 hk oavsett bränsle.... :roll:

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]