Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
AndersLa skrev:
perhall skrev:
Exakt så! Jag skulle byta fil och accelerera på trean vid ett tillfälle (kanske 30 km/h) och fick problem för det hände ingenting när jag gasade, gasen i botten... 109 hk../PH
Men det är väl inte så konstigt? 3an och 30km/h ger ca 1000-1050 rpm vilket är på tok för lågt för acceleration. Växla ner till 2an så är det ju inga problem.
Det var även min reflektion. Växellådan ska ju användas för att få motorn att gå på de varvtal där motorn jobbar optimalt.
av Lövet
Gourmand: Skriver man knasiga saker får man vara beredd på mothugg. Du har ingenting som stödjer din tes annat än egna felaktiga tolkningar. Om Volvo vill tjäna mer på eftermarknaden höjer man priset på vanliga slitdelar såsom bromsbelägg med 0,1% och tjänar långt mer än vad din krångliga partikelfilterkonspiration skulle ge.

Försök nu på ett seriöst sätt svara på denna fråga: Varför har Volvo lagt in bytesintervall på S40/V50 2.0D men inte V70/S80 2.0D? Det är ju samma motor? Med din tes att alla motorer ska ha samma serviceintervall går ju inte det ihop. Svaret kommer i mitt nästa inlägg.

Om du undviker den frågan lägger vi till din teori om Volvos partikelfilter här som punkt7: http://nyheter24.se/geddit/773238-6-kon ... landningen
av Gourmand
s6025t skrev:Ha reda på fakta innan du skriver att ALLA ANDRA märken inte har byte av partikelfilter Ford focus t.ex har byte inlagt på 12000 mil på 1.6L DURATORQ-TDCI/MAN. (12/2007 - 08/2011) det är samma motor som Volvo hade i V50 fram till den blev D2
http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do
I Fords bilar (Focus) gällande årsmodellerna 2008-2011 och med 1,6-dieselmotorn, så gäller följande vid 12.000-milasevicen. Kontroll och påfyllning av Eolysvätskan och byte av dieselpartikelfilter i "tillämpliga fall" - alltså vid behov. Man kontrollerar således partikelfiltrets funktion med hjälp av tryckgivaren, precis som jag tidigare beskrivit. Volvo har istället ett "obligatoriskt" byte av nämnda filter och tar dessutom hutlöst betalt för bedrägeriet. Volvos auktoriserade märkesverkstäder har alltså lyckats lura av folk mängder med pengar, utan att kunderna har fått något i gengäld. Som jag nämnde tidigare i tråden, så har min tidigare V50 1,6Drive nu gått över 22.000 mil och har originalfiltret kvar och det är efter kontroll fortfarande fullt funktionsdugligt och kommer sannolikt vara det i många tusen mil till. Det är detta det handlar om och inget annat.
av s6025t
Varför står det då BYTE av partikelfiltret i Fords serviceschema för 12000mil vem ska man lita på DIG eller Ford?
Om det inte behövs byta skulle det väl stå kontroll?
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
Lövet skrev:Gourmand: Skriver man knasiga saker får man vara beredd på mothugg. Du har ingenting som stödjer din tes annat än egna felaktiga tolkningar. Om Volvo vill tjäna mer på eftermarknaden höjer man priset på vanliga slitdelar såsom bromsbelägg med 0,1% och tjänar långt mer än vad din krångliga partikelfilterkonspiration skulle ge.

Försök nu på ett seriöst sätt svara på denna fråga: Varför har Volvo lagt in bytesintervall på S40/V50 2.0D men inte V70/S80 2.0D? Det är ju samma motor? Med din tes att alla motorer ska ha samma serviceintervall går ju inte det ihop. Svaret kommer i mitt nästa inlägg.

Om du undviker den frågan lägger vi till din teori om Volvos partikelfilter här som punkt7: http://nyheter24.se/geddit/773238-6-kon ... landningen
Du har inte kommit med några "mothugg", du har gått till personangrepp och försökt diagnostisera mig såsom konspiratorisk. Det råder jag dig att sluta med, inte minst mot bakgrund av att du för närvarande har uppdrag som moderator på detta forum.
Denna tråd handlar inte om 2,0 D-motorn, utan om 1,6 Drive respektive D2-motorn och hur dessa motorer fungerar i V70. Du ställer en fråga till mig, som du också säger att du har svar på. Varför överhuvudtaget då ställa frågan ? Jag frågar bara om sådant som jag själv inte har svar på och där jag är intresserad av svaret. Sådana där retoriska barnsligheter får du klara utan min hjälp.
av Gourmand
s6025t skrev:Varför står det då BYTE av partikelfiltret i Fords serviceschema för 12000mil vem ska man lita på DIG eller Ford?
Om det inte behövs byta skulle det väl stå kontroll?
Läs lite nogrannare, så får du se. Första ordet är Byte (bakom rubriken dieselpartikelfilter), därefter "vid tillämplighet" - alltså vid behov. Så skulle naturligtvis Volvo kunnat hantera frågan och de gör också alla andra som har denna motor i sina bilar, ja utom Volvo förstås. Kan väl tillägga att partikelfiltret hanteras under rubriken "Utökad service" hos Ford. Vad har du själv för bil ?
av s6025t
Så man behöver inte byta kamrem o sånt heller då som tillhör UTÖKAD SERVICE?
Jag har en V70 D5 som tjänstebil för att kunna dra våran husvagn b.la det går ju inte med en D2 som får dra max 1300kg t.om D3 ligger på gränsen för dragvikten för mig.tjejen har haft en Ford Focus därav har man sett serviceprotokollet där det står att partikelfilter ska bytas
av Gourmand
Nu står det inte att det ska bytas, om du kan tolka texten. Det är vid detta intervall (12000 mil), som man kollar filtret första gången Anledningen är naturligtvis att det bedöms tämligen meningslöst att överhuvudtaget kolla det vid lägre miltal. Med partikelfiltrets tryckgivare kontrollerar man således partikelfiltret, vilket i klartext betyder att trycket vid filtrets ingång ej ska skilja sig nämnvärt från trycket vid filtrets utgång. Att partikelfiltret skulle vara slut redan vid så låga mil som 12000 mil, händer i princip aldrig. Det är därför ej "tillämpligt" att byta det. Men, detta är det första servicetillfället som det kan bli aktuellt med byte av partikelfiltret, om det behövs (är tillämpligt). Det är därför det står i serviceschemat. Peugeot och Citroen, som var först med att montera partikelfilter i dieslarna pga deras långa erfarenhet av dieselmotorer har ej formulerat det på samma sätt som Ford gjort. Där står det helt enkelt upptaget som en kontrollpunkt och det är ju det egentligen är, även hos Ford. Semantiken är dock något virrigare hos Ford än hos PSA.
av Jonh
En liten aspekt på bytesintervaller partikelfilter.
De flesta av de andra tillverkarna som använde denna motor (16v) har inte samma typ av re-generering av partikelfilter. De har en bränsleinsprutare som sitter i avgassystemet innan filtret som skickar in bränsle vid re-generering. Volvo däremot använder de befintliga insprutarna som skickar in bränsle genom motorn, mellan "gångtakterna", och ut i avgassystemet in i partikelfiltret.
Detta gör att vid ständig re-generering (täppt partikelfilter, givarfel etc.) så späds motoroljan ut och till slut tryckts in bakvägen in i insuget och motorn tokvarvar sönder. Detta tror jag är en stor anledning till varför Volvo valt att lägga in ett bytesintervall på partikelfiltret och inte för att lura människor på pengar.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]