Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
simonhalmstad skrev:väldigt bra bottendrag som gör att man gärna vill dra upp mot 3000-4000 varv.
Den kommentaren förstår jag inte!
PH
Gissar att han menar att han blir så glad av knuffen i ryggen på låga varv att han inte kan låta bli att fortsätta hålla ner pedalen...
Guru skrev:
perhall skrev:
simonhalmstad skrev:väldigt bra bottendrag som gör att man gärna vill dra upp mot 3000-4000 varv.
Den kommentaren förstår jag inte!
PH
Gissar att han menar att han blir så glad av knuffen i ryggen på låga varv att han inte kan låta bli att fortsätta hålla ner pedalen...
:-)-) :-)-) :-)-)
Det är så härligt motorljud vid dom varvtalen. :) Men visst en bensinmotor är roligare och sportigare att köra tycker jag. :)
regeeN skrev:Allra tidigast kan man växla upp om man gör en någorlunda snabb acceleration än om man ligger och segdrar.
Jo, jag menar inte att man ska göra 0-100 km/h på en halvtimme. Men att dra på och sedan hoppa över växlar, istället för att växla genom varje steg så snart det går, det blir det ingen ekonomi av.
Min 2012 v70 1.6 drive klarer jeg å kjøre på 0.42/mil om jeg ligger i ca 80-85km/h og er veldig forsiktig på akselerasjon. Dette var på Trondheim - Oslo, så et langt strekke, men det meste er skiltet 80km/h og mye trafikk gjør det umulig å kjøre forbi så da blir det bare til at man følger køen rolig og forsiktig.

Ser at forbruket øker kraftig fra ca 90km/h og opp. 110km/h havner over 0.5, og 120+ er på 0.6. V70 er ikke akkurat noen veldig aerodynamisk bil, vil tro at f.eks. en V60 burde klare litt lavere forbruk med samme vekt når man kommer opp i fart.
apersson850 skrev:
regeeN skrev:Allra tidigast kan man växla upp om man gör en någorlunda snabb acceleration än om man ligger och segdrar.
Jo, jag menar inte att man ska göra 0-100 km/h på en halvtimme. Men att dra på och sedan hoppa över växlar, istället för att växla genom varje steg så snart det går, det blir det ingen ekonomi av.
I de tester som görs för att få fram de officiella förbrukningsvärden som ges för varje bil har man extremt långsamma accelerationer för att nå så lågt som möjligt. Det verkar vara en väl spridd myt att man ska accelerera snabbt för förbrukningens skull.. en som t.o.m sprids av vissa körskolor.

Kanske var det så på äldre motorer?

För EUDCs test är "Average acceleration" 0.354 m/s2.

Dom accelererar från 0-70km/h på strax över 40 sekunder.

I ICE 15 (som endast innehåller stadskörning, max 50km/h) accelererar man från 0-50 på 27 sekunder. Det är ingen snabb acceleration det..

Källa:
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
joel80 skrev: Det verkar vara en väl spridd myt att man ska accelerera snabbt för förbrukningens skull.. en som t.o.m sprids av vissa körskolor.

Kanske var det så på äldre motorer?

För EUDCs test är "Average acceleration" 0.354 m/s2.

Dom accelererar från 0-70km/h på strax över 40 sekunder.

I ICE 15 (som endast innehåller stadskörning, max 50km/h) accelererar man från 0-50 på 27 sekunder. Det är ingen snabb acceleration det..

Källa:
http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php
Helt rätt, på 60 o 70 talet med bensin-förgasare med dassig reglering och acc-pumpar som snapsade motorn med extra bensin varje gång man tryckte ned gaspedalen så kund det vara en idé att gasa lite hårdare och hoppa någon växel så det blev färre tryck på gasen.

Men på en modern bil är det långsam acc och alla växlar som gäller om det ska gå snålt..
VolvoB20 skrev:Men på en modern bil är det långsam acc och alla växlar som gäller om det ska gå snålt..
Ja men det kan bli dyrt totalt sätt, man måste motinera bromsarna ordentligt så de inte kärvar, fjädrar och stötdämpare måste också få jobba hela sin slaglängd över fartgupp samt att motorn måste få använda hela sitt varvtalsområde regelbundet. Så låter man hela bilen jobba ordentligt så mår den bäst, det drar lite mer bränsle men bilen blir väl motionerad och mår bra :D

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]