Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
SupaBeast skrev:Pratade igår med min service tekniker och han pratade lite luddigt om att det inte är remmen det är fel på, utan remspännaren som folk tydligen drar åt för hårt. Vet inte riktigt om han förstod riktigt vad jag menade. Jag frågade om AC Kompressor haveri. Så, blev inte direkt klokare.
En tanke, kan en felaktig remspännare även påverka/belasta så att remmen spänns hårdare och då belastar AC-kompressor och även sliter hårdare på dess lager i en förlängning, dvs remspännaren är även orsaken till de många skurna lager som uppstått i AC-kompressor?
Så hade problemet med remspännaren inte funnits hade det varit betydligt färre AC-kompressorer som havererat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Låter märkligt. Remspännaren verkar tillverkad av Ford i en alldeles utsökt undermålig kvalitet av tuggummi o modellera.

Jag fick den utbytt 2 ggr på min förra D5a. Då blev den tyst men den höll bara 2500 mil mellan bytena innan oljud uppstod igen.

Nu är det likadant på min MY13 och det låter illa igen om man har AC på. Men det är nog inte AC pumpen som låter utan remspännaren som "kvider" när remmen måste överföra lite kraft till pumpen.

Den dåliga remspänningen borde ju förkorta livet på remmen men borde ju inte döda AC pumpen, men vem vet.
Användarvisningsbild
av helgonet1
AndS skrev:
SupaBeast skrev:Pratade igår med min service tekniker och han pratade lite luddigt om att det inte är remmen det är fel på, utan remspännaren som folk tydligen drar åt för hårt. Vet inte riktigt om han förstod riktigt vad jag menade. Jag frågade om AC Kompressor haveri. Så, blev inte direkt klokare.
En tanke, kan en felaktig remspännare även påverka/belasta så att remmen spänns hårdare och då belastar AC-kompressor och även sliter hårdare på dess lager i en förlängning, dvs remspännaren är även orsaken till de många skurna lager som uppstått i AC-kompressor?
Så hade problemet med remspännaren inte funnits hade det varit betydligt färre AC-kompressorer som havererat.
Ja inte omöjligt, en utav anledningarna att man inte ska spänna remmen för hårt är just att den belastar generator, ac osv hårt och blir lagren hårdare ansatta så spelar det nog inte så stor roll hur bra kvalisort det är på dessa, utan de slits snabbare med haveri som följd. Som jag skrev tidigare i denna tråden, så fick jag spännaren utbytt mot en bättre enligt meken. Så jag drog slutsatsen att den gamla var undermålig och kunde haverera med följdfel. Annars skulle de bara byta ut den mot en likadan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
helgonet1 skrev:Ja inte omöjligt, en utav anledningarna att man inte ska spänna remmen för hårt är just att den belastar generator, ac osv hårt och blir lagren hårdare ansatta så spelar det nog inte så stor roll hur bra kvalisort det är på dessa, utan de slits snabbare med haveri som följd.
Du spänner inte remmen manuellt som förr i tiden. Du skruvar bara dit remspännaren så håller den remmen konstant spänd via en fjäder.

Spänningen regleras av fjädern, och den gamla var väl för klen så den inte orkade hålla remmen spänd ordentligt. Har du fått din bytt till en nyare så har du fått en kraftigare som är bättre på att hålla remmen spänd utan att krokna med tiden.

Bild
Användarvisningsbild
av helgonet1
VolvoB20 skrev:
helgonet1 skrev:Ja inte omöjligt, en utav anledningarna att man inte ska spänna remmen för hårt är just att den belastar generator, ac osv hårt och blir lagren hårdare ansatta så spelar det nog inte så stor roll hur bra kvalisort det är på dessa, utan de slits snabbare med haveri som följd.
Du spänner inte remmen manuellt som förr i tiden. Du skruvar bara dit remspännaren så håller den remmen konstant spänd via en fjäder.

Spänningen regleras av fjädern, och den gamla var väl för klen så den inte orkade hålla remmen spänd ordentligt. Har du fått din bytt till en nyare så har du fått en kraftigare som är bättre på att hålla remmen spänd utan att krokna med tiden.

Bild
Ok. Kan man utesluta den möjligheten då att remmen blir för hårt spänd?
Användarvisningsbild
av xerent
Vi pratar väl om två olika saker?

1. AC-pumpens lager skär så att remmen bränns av och går in under kamremskåpan
2. Remspännaren går sönder, så att remmen lossnar och går in under kamremskåpan

...eller?
Användarvisningsbild
av helgonet1
xerent skrev:Vi pratar väl om två olika saker?

1. AC-pumpens lager skär så att remmen bränns av och går in under kamremskåpan
2. Remspännaren går sönder, så att remmen lossnar och går in under kamremskåpan

...eller?
Ja det gör vi men utgången är ju densamma så...
Användarvisningsbild
av xerent
Roligt att det finns två olika sätt som katastrofen kan inträffa på, då.

Vad tror vi om idén att konstruera en AC-pumpskåpa som håller remmar inne om den lossnar/går av?
Användarvisningsbild
av helgonet1
xerent skrev:Roligt att det finns två olika sätt som katastrofen kan inträffa på, då.

Vad tror vi om idén att konstruera en AC-pumpskåpa som håller remmar inne om den lossnar/går av?
Ha ha ha jag skrattar ihjäl mig :mrgreen: :mrgreen: Alla idéer som förhindrar detta olyckliga skeende är välkomna. Ska själv kolla upp detta med Lidbil, höra vad de har att förtälja i detta ärende. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]