Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev: 2.0F är en fordmotor och härstammar från mondeo MY01. Den har stora problem med igensatta spridare om man kör på etanol, varför volvomekaniker rekommenderar var tredje eller fjärde tank bensin.
När jag frågade en servicetekniker om etanol vs bensin sa han att de inte haft några som helst problem med 2.5FT som gått på E85 (den kostsamma 9000-mila servicen är ju också borttagen) men däremot Fords flexifuelmotorer. Om han räknade in 2.0F som en Fordmotor är jag dock osäker på.
bem skrev: "...ordinationen från enskilda mekaniker från olika verkstäder har alltid varit densamma: tanka upp med bensin lite då och då för att förbättra smörjningen. Hos Volvo centralt har inga sådana rekommendationer förekommit."
De tekniker på Upplands Motor jag har pratat med har sagt så (ungefär var 4:e bensin) men om det är korrekt är en annan sak, uppenbarligen delade meningar om detta :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Sceptic skrev: De tekniker på Upplands Motor jag har pratat med har sagt så (ungefär var 4:e bensin) men om det är korrekt är en annan sak, uppenbarligen delade meningar om detta :wink:
Ja det man kan lugnt påstå. Jag körde 6000 mil med min 1,8F, med andra ord ungefär 150 tankar. Jag tankade aldrig bensin. :D
SvenB skrev:
Sceptic skrev: De tekniker på Upplands Motor jag har pratat med har sagt så (ungefär var 4:e bensin) men om det är korrekt är en annan sak, uppenbarligen delade meningar om detta :wink:
Ja det man kan lugnt påstå. Jag körde 6000 mil med min 1,8F, med andra ord ungefär 150 tankar. Jag tankade aldrig bensin. :D
Vet inte när du hade din etanolbil men var det inte problem med E85 (själva bränslet) för några år sedan? Kanske var då folk hade problem....om de nu hade några.
edit, hittade det här på Vi Bilägare; "Det stora bakslaget kom vintern 2009–2010, då många bilägare fick problem efter att ha tankat nedsmutsad E85 och E85 med hög inblandning av sulfat"
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag hade den nov 2009 till oktober 2013.
MY 07-09/20000 mil/ motorkod D5244TX är väldig pålitliga. Men kolla upp virvelspjällen och vissa fall svänghjul,sist beroende på körstil. Kamrem vid 18000. Stark rekom oftare oljebytte än 3000..då kan bilen enkel passera 50000 mil utan bekymmer..
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]