Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Har en S80 MY10 2,5FT som gått 16000 mil.
Förra ägaren körde bara etanol, jag kör bara etanol.
TANKAR ALDRIG BENSIN.
Bilen går som en klocka, allt fungerar, inget som gått sönder.

Kostnadsmässigt så går det jämnt upp att köra på bensin och etanol, ingen skillnad, etanol prissätts alltid 30% under bensin.

Jag tycker bilen går mycket bättre på etanol än BF98 som jag körde 2 tankar på i början när jag köpte bilen. Lenare gång, mer följsam... svårt att förklara.

Bilen håller säkerligen mycket väl över tid med bara etanol, den är ju byggt för det. Mycket i bränslesystemet är ju i rostfritt stål vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förde statistik när jag hade min etanolbil och skillnaden på kostnad var ändå märkbar. 1.5-2kr/ mil billigare med etanol. Den drog 1.1l/mil med etanol och närmre 0.9l/mil med bensin. (Skillnaden i förbrukning var bara ca 25% över den tid på 3-4 år som jag hade bilen)
Användarvisningsbild
av roadside
Rådlös skrev:I tanken lär det inte märkas något om man har fukt eftersom etanol är vattenlösligt. Det går att blanda ren etanol med någonstans 15 - 20% vatten och det brinner ändå. Därav bruket av K-sprit*. Lite sidospår: Det går att blanda E85 med vatten om man vill kontrollera etanolhalten. Men det görs ju utanför bränsletanken eftersom det är ett "förstörande prov". Säg till om ni blir nyfikna.
Om det däremot är vatten i motoroljan så är det mer allvarligt. Men det kan man nog inte skylla på etanolen.
Nästa exempel, etanol i oljan blir det förr eller senare. Det är bl.a därför det är anbefallt tätare oljebyten på FFV-bilar. Men det finns motmedel. Kör en rejäl långfärd så att motorn blir ordentligt genomvarm. Då kokar etanolen bort. Motorolja och etanol blandar sig inte speciellt bra. Om man har en tvåtaktare med blandsmörjning är det speciella vegetabiliska oljor som gäller ihop med etanol.

Roadside, jag har mer än 5 års, eller mer än 5000 mil, erfarenhet av blandtankning med E85 och om ett par månader har jag 4 års erfarenhet av att enbart köra på E85. Jag har aldrig hört uttrycket Kallslam. Än mindre upplevt det. Kan du förklara det lite mer?

*K-sprit är en blandning av etanol och isopropylalkohol. Den senare heter ibland Teknisk sprit eller Tvättsprit. Kemiskt sett är den tämligen lik etanol, men den är inte drickbar. Därför kan vem som helst köpa den, men den är dyr.
Kallslam kan man hitta inuti/under oljelocket, det blir som en vit kletig smet, av kondens och olja. Kan även hittas på oljestickan vad jag förstått.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det har ju inte med bränslet att göra. Det uppstår, precis som Rådlös skriver, om du har kondens i oljan. Det brukar uppstå om du inte uppnår rätt motortemperatur eller, ve och fasa, att du får ner kylvatten i oljan.
Användarvisningsbild
av roadside
SvenB skrev:Men det har ju inte med bränslet att göra. Det uppstår, precis som Rådlös skriver, om du har kondens i oljan. Det brukar uppstå om du inte uppnår rätt motortemperatur eller, ve och fasa, att du får ner kylvatten i oljan.
Nej har inte påstått det utan jag skrev att jag aldrig råkat ut för det tidigare på någon bil jag ägt. Om det då var slumpen som gjorde att jag fick kallslam då jag körde min bil på etanol på vintern?
Men visst går en motor "kallare" på etanol än bensin? Jag vet inte om man kan jämföra rakt av , men saken är den att jag flyger modellflyg och då även på vintern. Jag kör visserligen på metanol, och de motorerna går extremt kalla jämfört med bensinmotorerna. Man är tvungen att sätta en täckplåt runt kylflänsarna för att få upp temperaturen. Behöver rejält med bränsle för att gå igång.
Nu slirade jag iväg rejält offtopic, men kanske det ligger något i ovanstående?
av Rådlös
Det håller sig inom ramarna med jämförelser med metanol. (Tycker jag).
Det är rätt att etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Men om man kör etanolmotorn tillräckligt länge så kommer den ju ändå upp i samma arbetstemperatur och termostaten öppnar etc. etc. Även om man har en så kallad "vintertermostat", 92° (är det rätt eller är det högre värde?)
Så att detta skulle vara bundet till just etanol håller jag inte med om. Jag har sett det i gamla B20-motorer bl.a.
Generellt går det nog att "koka bort" genom att varmköra motorn riktigt ordentligt.
Användarvisningsbild
av Strebern
Rådlös skrev:Det håller sig inom ramarna med jämförelser med metanol. (Tycker jag).
Det är rätt att etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Men om man kör etanolmotorn tillräckligt länge så kommer den ju ändå upp i samma arbetstemperatur och termostaten öppnar etc. etc. Även om man har en så kallad "vintertermostat", 92° (är det rätt eller är det högre värde?)
Så att detta skulle vara bundet till just etanol håller jag inte med om. Jag har sett det i gamla B20-motorer bl.a.
Generellt går det nog att "koka bort" genom att varmköra motorn riktigt ordentligt.
Nu när det är ca 0-gradigt ute så kommer värmen i bilen efter max ett par minuter (under 5 minuter), så att bilen tar tid på sig att bli varm pga etanol är inte sant, du utvecklar ju en viss effekt hela tiden för att bilen ska röra sig, den energi som utvecklas bör ju vara samma som för en bensinare, dvs blir lika varma lika fort.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast etanol har väl lägre förbränningstemperatur.. så lite skillnad borde det kunna vara?
Jag förstår inte riktigt vad jag läser, ;) men har läst att "E85 kyler luft och bränsleblandningen vid förångning".
Användarvisningsbild
av Strebern
joel80 skrev:Fast etanol har väl lägre förbränningstemperatur.. så lite skillnad borde det kunna vara?
Jag förstår inte riktigt vad jag läser, ;) men har läst att "E85 kyler luft och bränsleblandningen vid förångning".
Den effekten är nog så marginell på en icke effektiv motor som 2,5FT att den är försumbar vad gäller uppvärmningstid för kall motor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]