Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Det här är inte så lätt
Det finns en färsk test, som visar på att genom att förvärma, så minskar sotmängden signifikant
Vilket gör att man inte behöver regenerera filtret, vilket då också sparar, både filtret, men även bränsle
Så helhetskalkylen är kanske inte så lätt att göra, eller att testa
Användarvisningsbild
av apersson850
Det låter ju troligt. På äldre bilar, som saknar partikelfilter, ser man tydligt att det ryker som svartast just efter kallstart.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns en alternativ väg, som mer eller mindre går parallellt med E4, där jag åker till jobbet. Sträckan är densamma, på några meter när. Men skillnaden är att alternativvägen är hastighetsbegränsad till 90 km/h, där E4 har 110 eller 100 km/h.
Då det visade sig inte vara någon skillnad som gav nåt utslag i alla fall, på värmare eller inte värmare, körde jag idag parallellvägen istället. Liksom på E4 följde jag hastighetsbegränsningen (med samma marginal, i alla fall... :oops: ), så det gick 20 eller 10 km/h långsammare. Värmaren hade varit igång idag också.
Förbrukningen blev då istället 6,8 l/100 km. "Priset" jag får betala för denna förändring är att det tar två minuter längre tid att köra till jobbet. Besparingen blir ungefär två kronor.

Om det är viktigt eller ej kan ju var och en fundera över, men det är i alla fall klart att det gör mer nytta att sänka farten 10-20 km/h än att köra värmaren i förväg. I alla fall på en D5.
av valln
Miljömässigt är det en stor fördel att använda dieselvärmaren. Värmaren förbränner dieseln effektivare. Man behöver nog också bränna ur partikelfiltret mindre ofta.
När det är minus 15 och kallare brukar lastbilarna ryka jättemycket och det sticker också i ögonen när en dieselmotor startas kall.
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. dieselbrännaren förbränner dieseln helt utan rening (inget partikelfilter eller sånt) och borde vara betydligt mer oren än vad bilen själv avger för samma mängd förbränd diesel. Däremot kan ju kallstarter vara extra "smutsiga", så att man får bort de är ju bra, men jag tror inte man går på plus miljömässigt ändå med tanke på det man förbränt utan rening för att slippa kallstarten.

Det enda som borde gå miljömässigt plus är om man värmer med el.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Hm.. dieselbrännaren förbränner dieseln helt utan rening (inget partikelfilter eller sånt) och borde vara betydligt mer oren än vad bilen själv avger för samma mängd förbränd diesel. Däremot kan ju kallstarter vara extra "smutsiga", så att man får bort de är ju bra, men jag tror inte man går på plus miljömässigt ändå med tanke på det man förbränt utan rening för att slippa kallstarten.

Det enda som borde gå miljömässigt plus är om man värmer med el.
Jaha Kolframställd el då eller?

En dieselvärmare, bränner bara diesel, rakt upp och ner,
En kallstartad diesel SPYR ut en massa otäcka micropartiklar, sot, NOX och annat skit som uppstår vid HÖGKOMPRIMERAD förbränning
En varm diesel skapar också massa otäcka micropartiklar, NOX och annat skit som uppstår vid HÖGKOMPRIMERAD förbränning

Det blir inga micropartiklar av en dieselvärmare, det är okomplicerad förbränning av diesel

Märkligt nog så hade vi samma dialog tidigare i en annan tråd för ett tag sedan
Momentum skrev:
joel80 skrev:
Det där med kolväten är intressant... problemet miljömässigt är att när det gäller dieselvärmare så spyr den ut avgaserna direkt utan att gå via kat eller partikelfilter. Så min gissning är att avgaserna från dieselvärmaren är rätt mycket värre än de från den kalla motorn under de minuter det tar för den att bli varm.
Bränslevärmaren bränner bara diesel rakt upp och ner - avgaserna är förbränningsresterna är "stora" partiklar
Avgaser från motorn är avgaser som kommer från en högkomprimerad förbränning som ger dessa berömda små partiklarna plus en andra spännande saker i o m att förbränningen sker under högt tryck
Fråga dig själv denna enkla fråga, Varför har bilar så avancerad avgasrening?
Användarvisningsbild
av joel80
Momentum: Jag måste helt ha missat vad vi kom fram till där.. Jag fick verkligen för mig att det som blev sagt var just att den orenade förbränningen var värre än förbränning i motor med partikelfilter. Men du har bättre koll på motorer och vad som händer vid kompression.

Bli inte ilsk på mig.. :)

Och när jag pratar om el-uppvärmning som pratar jag om uppvärmning i Sverige.. Där behöver vi inte ens räkna på om det är värre eller inte.. Pratar vi om vissa andra länder med hög andel oljekraftverk måste vi börja räkna på vad som är bäst/sämst. Men det kan vi skippa nu.. om du inte känner dig väldigt manad. :)
Användarvisningsbild
av P210
Exakt - det är en avsevärd skillnad på de avgaser som kommer från en dieseleldad brännare och de avgaser som kommer från en dieselmotor.
Brännaren har betydligt högre verkningsgrad, släpper ut väsentligt mindre mängd partiklar och mindre mängd NOX.

I parkeringsvärmaren "brinner" dieseln under optimala förhållanden vilket gör att den inte har samma utsläppnivåer av varken HC (kolväten som är ofullständigt förbränt bränsle), eller CO (kolmonoxid, som bildas när syret inte räcker till under förbränningen)
samt NOx (kväveoxider som bildas vid all förbränning vid hög temperatur).

Studier som genomförts av tyska ADAC vid vintertemperatur (-6.7 °C) visar att avgasutsläppen minskar med 67%, om bilens motor är förvärmd. Det gäller då utsläpp av HC, CO eller NOx, När det gäller utsläppen av CO2 har man dock inte kunnat påvisa några påtagliga skillnader.

Utsläppen av dessa miljöfarliga ämnen från en enda kallstart motsvarade ca 35 km körning i jämn hastighet med en uppvärmd motor. En förvärmd motor minskar bränsleförbrukningen med 25-50 % de första 10-15 km. Det betyder en bränslebesparing på upp till 0,4 liter per starttillfälle, beroende på bilmodell, motorstorlek och väder- och temperaturförhållanden. Då är även den bränsleförbrukning som orsakas av parkeringsvärmaren inräknad.
av s6025t
En motor som startas kall utan förvärmning avger mer partiklar som fastnar i partikelfiltret oxå så det blir tätare intervall som filtret behöver brännas ur med ökad förbrukning som följd under den tid som rengörningen av partikelfiltret pågår så det blir längre intervall med en motor som har rätt arbetstemperatur därför går även bränslevärmaren under körning ibland o håller rätt motortemp om man nu inte stängt av bränslevärmaren manuellt

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]