Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Om batteriet skulle varit helt tomt kan det ta 10 tim (eller lite mer) att få i 70Ah (7 amp x 10 tim ).
Men min CTEK laddare brassar inte på med 7 amp hela tiden, bara upp till ca 80% av kapacitetet, resterande laddning sker med sjunkande ström fram till 100%. Så det tar lite längre tid än teoretiska 10 tim i detta fall. Även förluster osv gör att det tar lite mer tid än teoretiskt. Sen är det förstås döden för startbatterier att dras ur i botten.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av mortimer
Kanske inte helt rör grundämnet men ändå. Tänk på att använda rekond läget 1-2ggr om året. Fast då rekomenderas det att man tar bort batterikablarna helt så batteriet är fritt p.g.a den högre laddströmen. Har själv gjort detta på min föreg. bil och även denna och upplevde batteriet piggare o ingen tendens till att tappa i effekt. Hållbarheten på batteriet bör öka också (glöm dock inte kolla vätskenivån i batteriet innan laddning så man inte torrladdar cellerna, om det inte är underhållsfritt batteri eller AGM) Mer om rekondläget finns att läsa om på cteks hemsida.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja körde recond nån gång och det tog ett par dagar innan det var klart (steg 8).

Måste batteriet vara helt bortplockat eller räcker det med att ta av Plus polen?
av mortimer
Perra83 skrev:Ja körde recond nån gång och det tog ett par dagar innan det var klart (steg 8).

Måste batteriet vara helt bortplockat eller räcker det med att ta av Plus polen?
Har man tagit av pluspolen kan man likväl ta av minuspolen också, tar 30sek extra :wink:
av Pnjk
Oj vad mycket det var skrivet nu :)

Lutar åt att jag köper en Status panel och monterar på batteriet och sedan en Ctek laddare och sen får kabeln ligga mellan listen och huven som du Bem visade på bilderna...

Frågan är, den där statuspanelen kan väl knappast ligga där när man kör med bilen ifall det snöar och regnar ?
man får väl bara hänga ut den där när bilen står parkerad och när man ska ladda batteriet ?

Men jag förstår inte riktigt hur den där statuspanelen fungerar ?.
Säg att den är ansluten på batteriet och ligger i motorutrymmet, då måste jag ju öppna huven för att se status eller lägga ut panelen utanför men måste jag vänta 30 min igen innan rätt status visas för att se om batteriet måste laddas då jag har öppnat dörr samt huv ?

Och jag vill att det ska gå ganska fort att ladda batteriet så jag vill ha en bra laddare.
Funderar på dessa prylar, duger dessa ?

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/g ... -pa20150sv

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/g ... -pa26702sv
Användarvisningsbild
av bem
Pnjk,

Det är bättre du köper en sån här CTEK Comfort Indicator Eyelet M6 om du inte skall montera fast den:

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... yelet%20M6
Den är något bättre klassad också, IP65, jämfört med den andra för panelmontage som har den lägre klassningen IP45.

Ja, så tänker jag mig, att du får hänga ut Comfort indikatorn när bilen står parkerad (så du får tillförlitlig avläsning med bilens strömförbrukare i viloläge efter ca 30 min) och när du ska koppla in laddaren för att ladda batteriet. Blir inget ingrepp i bilen för montering annat än att skruva fast Comfort indikatorns kablar (batteriets + pol och jordpunkt).

Batteriet bör vara i vila för att få riktig indikering i Comfort indikatorn:

GRÖNT: batterispänningen är över 12.65 = batteriet är fulladdat och du behöver inte ladda.
GULT: batterispänningen är mellan 12.65 och 12.4V = batteriet är bra laddat. Ladda om du har tid och möjlighet.
RÖTT: batterispänningen är under 12.4V = dags att ladda om batteriet inte ska ta skada

Den CTEK MXS 10.0 (10 amp) du länka till är väl värstingladdaren (inom rimliga prisnivåer) för vanliga konsumenter, nästa steg uppåt är MXS 25 (och uppåt) är ju mer proffsladdare med prislapp därefter.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av RilleS
Ladda genom släpvagnskontakten tycker jag låter jättesmidigt, i varje fall för min del. Om jag gör det så kommer jag vara tvungen att kliva över sladden varje gång jag sätter mig i bilen när den står på laddning i garaget, borde funka som påminnelse att sladden är ikopplad.

Jag har, eller rättare sagt kommer ha, 13-polig kontakt. Är det ok att ladda på det viset? Det är inga styrenheter, eller annat, som får spelet om man skickar in ström den vägen? Och pluspolen i uttaget kopplas inte bort när bilen är bilen är avstängd eller är i viloläge?

/Richard
av Cedrix
Tycker det enda bra permanenta inkopplingen är med calix/defa lösningen.
Funderar på att sätta in en calix laddare i bilen, ser dom kostar ca 1000:-.

Annars var släpvagnskontaketn ett bra tips när man vill ladda bilen i garaget.
av Pnjk
Tack Bem för hjälpen...
Då ska jag kika efter en sådan status panel istället.

RilleS

Ja det skulle vara smidigt faktist men verkar krångligt för det finns väl inte färdiga kablar att köpa för detta ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]