Pnjk,
Det är bättre du köper en sån här CTEK Comfort Indicator Eyelet M6 om du inte skall montera fast den:
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comf ... yelet%20M6
Den är något bättre klassad också, IP65, jämfört med den andra för panelmontage som har den lägre klassningen IP45.
Ja, så tänker jag mig, att du får hänga ut Comfort indikatorn när bilen står parkerad (så du får tillförlitlig avläsning med bilens strömförbrukare i viloläge efter ca 30 min) och när du ska koppla in laddaren för att ladda batteriet. Blir inget ingrepp i bilen för montering annat än att skruva fast Comfort indikatorns kablar (batteriets + pol och jordpunkt).
Batteriet bör vara i vila för att få riktig indikering i Comfort indikatorn:
GRÖNT: batterispänningen är över 12.65 = batteriet är fulladdat och du behöver inte ladda.
GULT: batterispänningen är mellan 12.65 och 12.4V = batteriet är bra laddat. Ladda om du har tid och möjlighet.
RÖTT: batterispänningen är under 12.4V = dags att ladda om batteriet inte ska ta skada
Den CTEK MXS 10.0 (10 amp) du länka till är väl värstingladdaren (inom rimliga prisnivåer) för vanliga konsumenter, nästa steg uppåt är MXS 25 (och uppåt) är ju mer proffsladdare med prislapp därefter.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.