Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
blundahl skrev:
Men det är konstigt att det är så mycket saker som är dåligt på en bil som kostade 400 000kr när den var ny!!!
Att den kostade så pass mycket beror ju på att den är fullmatad med utrustning.
Det som gått sönder på din verkar ju vara mer grundläggandes saker som finns på alla V70 II. Du har nog helt enkelt haft lite otur och fått en bil som inte riktigt har den normala kvalitet de flesta andra V70 II har?
Kanske inte ett måndagsexemplar men i den riktning i alla fall.
Om du går i bilbytartankar om att skaffa en SUV liknande bil kanske det kan vara idé att kolla på en Volvo XC60? De är rätt fina och i en helt annan klass än en Dacia Duster. Men du får ju 2-3-4 nya Duster (beroende på utrustningsnivå och motor) jämfört med en ny(are) XC60.
Andrahandsvärdet på en Duster? Fast å andra sidan den kostar ju inte så mycket ny i billigaste utförandet så värdetappet är ju blygsamt i kr och ören ändå.
Rostskyddet?
Ratt som ej går att justera i längdsled och ej så hög krocksäkerhet är några av nackdelarna jag läst att Duster har.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Icebear
Nä jag ska inte byta till Dacia Duster .Men som sagt nu har ju jag och min bror bytt massa saker som
svesson aldrig skulle ha fått reda på innan det gick sönder så allt fix med bilen skulle igentligen aldrig bytts
ut om min bror inte hade jobbat på bilia så det är första gången jag får betala för att fixa bilen.
Man kan säga att man har bytt i föregående syfte på svaga punkter som volvo har dukumenterat.
av least
blundahl skrev:Nä jag ska inte byta till Dacia Duster .Men som sagt nu har ju jag och min bror bytt massa saker som
svesson aldrig skulle ha fått reda på innan det gick sönder så allt fix med bilen skulle igentligen aldrig bytts
ut om min bror inte hade jobbat på bilia så det är första gången jag får betala för att fixa bilen.
Man kan säga att man har bytt i föregående syfte på svaga punkter som volvo har dukumenterat.
Men detta är ett lite underligt resonemang.
Att Volvo identifierar vissa komponenter som "svaga punkter" betyder inte att de faktiskt skulle gått sönder
på just din bilindivid!
Du och din bror har bytt fungerade komponenter i "förebyggande syfte" och sen tycker du att bilen har haft många fel...
av Icebear
Ok!!!!!
Så här är det om tex topplockspackning skulle ha gått sönder etfter 15 000 mil så hade jag fått betala kalaset sjäv.Det har gått ut info
från skövdefabriken där dom tillverkar denna motor 2.4d och d5 2010 årsmodell att det sitter en svag topplockspacknig
men den byts bara ut om den går sönder men jag ville inte chansa att betala 40 000.
Remspännaren är en svagpunkt ,Den har gått sönder på många bilar här på forumet och utanför och det kalaset kostar ca 80-100 000kr
=MOTORHAVERI.
Stötdämpar byttes pga av gnissel.Om ville ha en bil som ginsslar så hade jag köpt en DAF 66 från 1976!
av Droopy
men du har ju fortfarande bytt delar i förebyggande syfte, den kunde lika gärna rulla 20k mil till utan att något av det du bytt hade gått sönder.
av least
blundahl skrev:Ok!!!!!
Så här är det om tex topplockspackning skulle ha gått sönder etfter 15 000 mil så hade jag fått betala kalaset sjäv.Det har gått ut info
från skövdefabriken där dom tillverkar denna motor 2.4d och d5 2010 årsmodell att det sitter en svag topplockspacknig
men den byts bara ut om den går sönder men jag ville inte chansa att betala 40 000.
Remspännaren är en svagpunkt ,Den har gått sönder på många bilar här på forumet och utanför och det kalaset kostar ca 80-100 000kr
=MOTORHAVERI.
Stötdämpar byttes pga av gnissel.Om ville ha en bil som ginsslar så hade jag köpt en DAF 66 från 1976!
Ta inte illa upp, men jag förstår inte riktigt.
Du skriver i ditt första inlägg att dessa komponenter byttes på garanti i förebyggande syfte.
Vad jag vet så finns det inga garantier som täcker dessa kostnader INNAN komponenten ifråga har gått sönder?
av Andis
Måste säga att du har haft en otrolig tur som fått igenom så här många saker på garantin. Skulle nästan velat höra diskussionen när du fick igenom byte av hel topplockspackning. :-)

Som du själv säger du har tillgång till information som bara anställda har, vilket är en stor fördel i diskussionen. Men imponerad ändå.

Nästan varje bil märke har sina svagheter känns det som. Samma som dom har sina fördelar. Gäller bara att hitta en modell som har fler fördelar än nackdelar för användaren.

I det här fallet undrar jag om du inte ska byta märke/modell. Vad har du haft för bilar tidigare? Har du haft samma fel med dom bilarna i så fall?
av Icebear
Ok!
Så här är det!Jag har kontakter på Bilia och får åka lite gräddfil.
Tex. topplockspacknigen är av dålig kvalite på just 2.4d och D5.
Min mek sa jag borde byta den för att volvo har goodwill på den så när jag lämnade in bilen för service så byttes den.
Och dom flesta som jobbar på volvo och har dessa motorer har bytt packning.
Stötdämparna som gnisslar vad jag väldigt irreterande över så jag snackade med meken och frågade om man inte kunde byta ut
dom på Maxitrygg garantin.Ja att men då får man kolla om det finns läckage på dom så är det inga problem att byta ut dom.
Det var ett läckage på ena dämparen så då byttes båda paren.
Som sagt har man vänner och bekanta som jobbar på volvo så underlättar det att vara volv ägare!
av least
blundahl skrev:Ok!
Så här är det!Jag har kontakter på Bilia och får åka lite gräddfil.
Tex. topplockspacknigen är av dålig kvalite på just 2.4d och D5.
Min mek sa jag borde byta den för att volvo har goodwill på den så när jag lämnade in bilen för service så byttes den.
Och dom flesta som jobbar på volvo och har dessa motorer har bytt packning.
Goodwill på en fungerande komponent, intressant.
Om delen varit såpass "kass" så borde Volvo gjort en återkallelse på denna bilmodellen och skickat
kostnaden till leverantören av packningen.

(Men då kan du inte säga att det var många fel på din bil, den var ju inte trasig.
Mer som att laga en frisk tand i förhoppning om att inte få ett hål. :roll:)
av Andis
Blundhal

Prata med en vän som är orolig efter han läst dina inlägg.

Vi undrar nu om du.

Kan du få fram exakt vilka månader av produktionen som har denna toppackning som bör bytas ut.

Samt är det bara om man har maxitrygg på Billia som detta görs? Min vän har köpt sin på Upplands motor.

motorn i hans bil en D5 motor som är tillverkad juli 2010. Han är lite orolig. Verkstan (upplands motor) bytte precis ut hans multiribb rem och spännande för dom var av den modellen som kunde gå sönder. Efter att han nämnde att något kvittrar vid remmen.

Hans oro är nu om han har denna toppackning som kan gå sönder.

Tackar i förhand om du orkar ta dig tid och svara på dessa frågor.

Mvh
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]