Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Nu har jag rattat in momentanförbrukning i färddatorn för första gången på ett par år.

Den beter sig i princip som du beskriver. Från stillastående ger den skyhöga siffror tills den stabiliserat sig, det verkar mer ha med tid än hastighet att göra innan den stabilserar sig. Typ någon minut.

Alltså, från det att man stått still så man fått streck i displayen startar den alltid med att visa mellan 80 och 99, sedan minskar det. När bilen var kall startade den alltid på 99 men när den var varm stattade den på mellan 80 och 85. Detta även om man bara släpper bromsen och rullar iväg på tomgång med driven i. Gasläget har i princip inget med siffrorna efter start att göra vad det verkar.

Om man däremot kommer körande och bromsar ner till gångfart, precis så att man inte står still och sedan kör iväg visar den vettiga siffror.

Jag ser dock inte detta som ett problem, men att något är galet det är uppenbart. Hur den var innan polestar kan jag inte svara på med säkerhet, men jag tror inte den betedde sig såhär. Vore kul att kontakta polestar för att se vad de säger om det.

/Martin
av Octaviafuzz
MartinS skrev:Nu har jag rattat in momentanförbrukning i färddatorn för första gången på ett par år.

Den beter sig i princip som du beskriver. Från stillastående ger den skyhöga siffror tills den stabiliserat sig, det verkar mer ha med tid än hastighet att göra innan den stabilserar sig. Typ någon minut.

Alltså, från det att man stått still så man fått streck i displayen startar den alltid med att visa mellan 80 och 99, sedan minskar det. När bilen var kall startade den alltid på 99 men när den var varm stattade den på mellan 80 och 85. Detta även om man bara släpper bromsen och rullar iväg på tomgång med driven i. Gasläget har i princip inget med siffrorna efter start att göra vad det verkar.

Om man däremot kommer körande och bromsar ner till gångfart, precis så att man inte står still och sedan kör iväg visar den vettiga siffror.

Jag ser dock inte detta som ett problem, men att något är galet det är uppenbart. Hur den var innan polestar kan jag inte svara på med säkerhet, men jag tror inte den betedde sig såhär. Vore kul att kontakta polestar för att se vad de säger om det.

/Martin
Nu har jag varit och kollat lite till. Jag får alltid när jag har stannat helt, (det räcker inte med streck i displayen utan man måste känna att den verkligen har stannat helt) 99.9 i mellan 7-15 sekunder. Tankade även upp och kollade förbrukning, dock inte full tank. 15l/100km på färdatorn och det stämde nästan exakt. Så det verkar som den verkligen suger i sig all den bensinen vid starterna, det känns inte ok. Får nog kontakta Polestar och höra vad de säger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min förbrukning sjönk efter polestaruppgraderingen så jag tror bara siffrorna spelar oss ett spratt nu, eller innan. Färddatorns snittförbrukning stämmer snuskigt bra mot verkligheten på min bil, nu står den på 10.7 och jag nollade den för cirka 300mil sedan, varav cirka 200 av dom var med takbox.
av Octaviafuzz
Min har absolut ökat vid stadskörning och kanske sjunkit något vid landsväg och det verkar som min färddator också stämmer mycket bra. Men det kan väl inte vara rätt att den ska dricka så mycket vid varje start??
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har lite svårt att tro att förbrukningen skulle öka med typ 1000% de närmsta 3-400 metrarna beroende på om jag startar från stillastående eller från rullande i 2km/h, i båda fallen på ettan. Bilen går ju exakt likadant oavsett.
Användarvisningsbild
av apersson850
Blir väl nån division med nära noll som blåser upp värdet, kan tänka.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Blir väl nån division med nära noll som blåser upp värdet, kan tänka.
Jag tror också det så att säga blir en beräkningsvurpa, det intressanta är dock hur polestarmjukvaran kan ställa till detta om så nu är fallet?

Ocatviafuzz, du gjorde ingen service eller så samtidigt som polestar lades in, så att något annat uppdaterades också?

/Martin
av Octaviafuzz
Min har också sjunkit vid jämn landsvägsfart men den har blivit ruskigt känslig vid lugn/stadskörning (förbrukningsmässigt). Det är bara att nudda gasen så går momentanförbrukningen upp till 30-40l/100km. Nu behöver man väl inte snöa in på momentanförbrukningen är bara fundersam på att den låser så länge på 99 även vid släppt gas och den har uppenbart ökat ganska bra i förbrukning vid stadskörning. Tänkte mest så att allt funkade med optimeringen.
av Octaviafuzz
MartinS skrev:
apersson850 skrev:Blir väl nån division med nära noll som blåser upp värdet, kan tänka.
Jag tror också det så att säga blir en beräkningsvurpa, det intressanta är dock hur polestarmjukvaran kan ställa till detta om så nu är fallet?

Ocatviafuzz, du gjorde ingen service eller så samtidigt som polestar lades in, så att något annat uppdaterades också?

/Martin
Nej, ingen service men inkoppling av airbag på passagerarsidan så de var tvungna att uppdatera någon mjukvara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Blir väl nån division med nära noll som blåser upp värdet, kan tänka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]